نام نویسنده : فاطمه منصور سمائی
سطح تحصیلی : سطح 3
رشته تحصیلی : تفسیر و علوم قرآن
استاد راهنما : زنجیری محمد حسین
استاد مشاور : فقیهی سید احمد
تاریخ دفاع : 1394/05/25
چکیده پایان نامه : انسان موجودی است که روح خدا در او دمیده شده و استعدادهای رسیدن به کمال در درون او گذاشته شده است. این استعدادها در اثر تعلیم و تربیت صحیح شکوفا میشود. تشویق و تنبیه یکی از ابزارهای مهم تعلیم و تربیت است که تاثیر شگرفی بر روابط بین انسان ها و اصلاح رفتار و انگیزه دارد. این ابزار نیز مانند همه ی روش ها و فنون تربیتی از حساسیت خاصی برخوردار است که کاربرد به جا و به موقع آن آثار مثبت و سازنده، و کاربرد نا به جای آن سبب به وجود آمدن رفتارهای منفی و مخرب می شود. از روش تشویق و تنبیه برای برانگیختگی و بازدارندگی و شکوفا سازی استعدادهای انسان در جهت کمال بهره می گیرند. از این رو باید بین نیکان با بدان و شایستگان با ناشایستگان فرق گذاشت و با هر یک به تناسب وضع حالشان رفتار کرد و به وسیله ی تشویق و تنبیه متناسب آنان را هدایت نمود. البته در تربیت اسلامی، تکیه بر تشویق بیش از تنبیه است و این از آن روست که اصل حیات بر محبت و تفاهم استوار است و آن گاه که تشویق سودی نبخشید، مساله ی تنبیه مطرح می شود. این پایان نامه به نقش تشویق و تنبیه در تربیت دینی از منظر قرآن کریم و روایات می-پردازد که مشتمل بر 4 فصل می باشد. فصل اول به کلیات و مفاهیم می پردازد که شامل مقدمه، بیان مساله، ضرورت تحقیق، اهداف تحقیق و پرسش های تحقیق و پیشینه و روش انجام تحقیق است و در گفتار دوم به مفاهیم می پردازد که شامل تعریف لغوی و اصطلاحی تشویق و تنبیه و تربیت است. فصل دوم به جایگاه تشویق و تنبیه در نظام تربیتی اسلام و آثار آن می پردازد که جایگاه تشویق از دیدگاه قرآن و روایات مورد بررسی قرار گرفته و نظرات روان شناسی و فقهی مربوط به آن نیز بیان شده است. در فصل سوم روش ها و گونه-های مختلف تشویق و تنبیه و در فصل چهارم به اصول تشویق و تنبیه اشاره شده و بایسته ها و نبایسته ها در تشویق و تنبیه مورد بررسی قرار گرفته است.
واژگان کلیدی : تشویق، تنبیه، پاداش، عقوبت، تربیت و تربیت اسلامی