رساله سطح ۴ تفسیر تطبیقی

تحليل وبررسي ديدگاه آيت الله جوادي در تقدم انذار بر تبشير با رويكرد كلامي و تربيتي

تحليل وبررسي ديدگاه آيت الله جوادي در تقدم انذار بر تبشير با رويكرد كلامي و تربيتي

نام نویسنده : مرضيه ضيايي جزی

سطح تحصیلی : 4

رشته تحصیلی : تفسیر تطبیقی

استاد راهنما : علی همت بناری

استاد مشاور : مهدی زندیه

تاریخ دفاع : 1402/12/19

چکیده رساله : تعليم و تربيت با رشد و كمال انسان و زندگي شايسته او سروكار دارد و مستلزم تمهيد مقدمات و بهره گيري از روش هاي تربيتي است. از جمله این روشها دو روش انذار و تبشیر است.در مورد این دو روش این پرسش مطرح است که آیا تقدمی مابین آنها وجود دارد؟ آیا انذار بر تبشیر تقدم و برتری دارد یا تبشیر بر انذار تقدم و برتری دارد؟ و یا این که دیدگاه دیگری قابل طرح است؟ این پژوهش که به روش توصیفی – تحلیلی انجام شده در صدد پاسخگویی به پرسش های فوق با رویکرد کلامی و تربیتی براساس دیدگاه تفسیری آیت الله جوادی آملی است. نتایج پژوهش نشان می دهد که در رویکرد کلامی با توجه به آن که اصول دین، توحید ، نبوت و معاد است، در زمینه توحید ، صفات الهی در مورد تبشیر، شامل رحمت ، لطیف و عدل و صفات الهی در مورد انذار، شامل حسیب ، منتقم و دیان است.در نبوت ، بشارت الهی در مورد ظهور پیامبر اسلام (ص) و بشارت به غلبه دین او و انذار الهی در مورد مسئولیت پیامبر اسلام در تلقی و ابلاغ وحی است. در مورد معاد نیز بشارت به بهشت و انذار به جهنم مطرح است.در رویکرد تربیتی نیز در مورد ویژگی های نفس مانند تنبلی و لذت طلبی و گرایش به بدی و خود فراموشی و… و آثار بینشی تبشیر و انذار مانند خود شناسی و معناداری زندگی و آثار گرایشی تبشیر و انذار مانند تعدیل در غرائز و ترغیب به تداوم و ارتقاء درستی و آثار کنشی تبشیر و انذار مانند خویشتن داری نفس از گناه و تزکیه نفس ، آیات تبشیری و انذاری وارد شده است.در خصوص تقدم و تاخر انذار و تبشیر ، برای هر یک شواهد و ادله ای وجود دارد.آیات دال بر حصر در انذار، بیشتر بودن تأثیر انذار بر تبشیر ، بیشتر بودن بسامد واژه انذار و مشتقات آن در مقایسه با تبشیر ، تقدم انذار بر تبشیر را تأیید می کند. شواهد و ادله ای چون کاربرد گسترده تبشیر و مفاهیم مفید آن در قرآن، سبقت رحمت بر غضب الهي، كاربرد بشارت قبل از انذار، آسان بودن تحقق تبشیر در مقایسه با انذار، تقدم تبشیر بر انذار را تأیید می کند. به نظر می رسد دیدگاه دیگری وجود دارد و آن نسبی بودن تقدم و برتری یکی بر دیگری، برحسب شرایط و موقعیت های نوع افراد است. در شرایطی و برای افرادی ، انذار مقدم است و در شرایطی دیگر و برای افراد دیگر، تبشیر مقدم است و این دو مکمل هم هستند.

واژگان کلیدی : انذار، تبشیر، تقدم انذار بر تبشیر، تقدم تبشیر بر انذار، نسبی بودن تقدم و تاخر ، رویکرد کلامی ، رویکرد تربیتی

پیمایش به بالا