نام نویسنده : رقیه حامل
سطح تحصیلی : 4
رشته تحصیلی : تفسیر تطبیقی
استاد راهنما : حسین اشرفی
استاد مشاور : عبدالرضا زاهدی
تاریخ دفاع : 1402/9/19
چکیده رساله : علامه جوادی آملی مفسر تفسیر تسنیم، از برجستهترین شاگردان علامه طباطبایی مفسر تفسیر المیزان، به شمار میآید .وی، با تأسی از روش استادش یعنی روش قرآن به قرآن، تسنیم را به رشته تحریر درآورده است. این پژوهش بانمایاندن تفاوت نظرات تفسیری هردو مفسردنبال گشوده شدن راهی برای ارزیابی بهتر است از این رو در صدد بیان این مسئله است که انتقاد علامه جوادی به استادش بر محور مبانی و منابع وقواعد تفسیری است یامحتوای تفسیری(ادبی و فقهی و کلامی و…) ؟بهرغم وجوه اشتراک مبانی و روش، اختلافشان به برخی از قواعد مشترک و خاص و محتوای تفسیریشان بازگشت میکند که گاهی مفسر تسنیم، در عرصه نظریّه آزاداندیشی خود را پنهان نمیدارد بهنقد دیدگاه استاد خود می پردازد .این تحقیق با روش تحقیق نقلی وحیانی و روش داده پردازی تحلیلی انتقادی به موضوع تحلیل دیدگاههای انتقادی تفسیر تسنیم نسبت به تفسیر المیزان پرداخته است از این رو با ارزیابی صورت گرفته درهر دو تفسیر از نظر اتقان و نزدیکتر بودن بهواقع با استناد به قواعد و مدارک تفسیری در برخی موارد دیدگاه علامه طباطبایی و در برخی دیگر دیدگاه علامه جوادی و در برخی موارد دیگر میان دو دیدگاه قابل جمع است.
واژگان کلیدی : دیدگاه انتقادی، قواعد ومحتوای تفسیر، تفسیر المیزان، تفسیر تسنیم