پایان نامه تفسیر و علوم قرآن

نام نویسنده : طیبه سادات فاطمی

سطح تحصیلی : سطح 3

رشته تحصیلی : تفسیر و علوم قرآن

استاد راهنما : گرجیان محمد مهدی

استاد مشاور : ملامحمد علی امیر

تاریخ دفاع : 1393/06/12

چکیده پایان نامه : تحقیق حاضردرصدد پاسخگویی به این سؤالات است: تعامل والدین و فرزندان از منظر قرآن چگونه باید باشد؟ روشهای تعامل والدین و فرزندان در قرآن کریم چگونه ترسیم شده است؟ موانع و عوامل مؤثر در تعامل والدین و فرزندان در قرآن کدامند؟ به منظور پاسخگویی به سؤالات پژوهش،محقق با بیان مسائلی در رابطه با تربیت وتعامل، خانواده و تربیت ،تأثیرات تربیتی والدین و فرزندان و بالعکس با تکیه بر قرآن کریم به بررسی موضوع پرداخته وبا تجزیه وتحلیل مباحث به نتایج زیردست یافته است: خانواده اولین و مهم ترین نهاد برای تربیت انسان است و والدین نخستین مربیان و معلمان این نهاد بوده که شخصیت سالم فرزندان را بنا می نهند. براساس دیدگاه اسلام ،رابطه تربیتی والدین با فرزندان نه تنها از زمان انعقاد نطفه و در رحم مادر ،بلکه قبل از آن برقرار می گردد. آیات فراوانی از قرآن کریم، از جایگاه و حقوق والای والدین در اسلام حکایت می کند و به فرزندان توصیه می کند که حریم والدین را حفظ کرده و موجبات نارضایتی آنها را فراهم نیاورند.و والدین نیز موظفند بر اساس مسئولیت خداوندی که بر دوش آنها نهاده شده فرزندان خود را با ارائه روشهای تربیتی ارائه شده در قرآن مانند:روش الگویی،روش تربیت دینی ،روش موعظه و… در مسیر تربیت قرآنی هدایت کنند.والدین در مسیر تربیت فرزندان با موانع و مشکلاتی مواجه هستند. بعضی از موانعی که در مسیرتربیت و تعامل والدین و فرزندان از منظر قرآن وجود دارد عبارتند از: فساد اخلاقی والدین ،دو گانگی در رفتار و گفتار والدین ،تحقیر و سرزنش فرزندان،تبعیض بین فرزندان، لجام گسیختگی خانواده. و بعضی از عوامل مؤثر در تربیت و تعامل صحیح والدین و فرزندان ،وراثت،محیط وارتباط عاطفی می باشد.

واژگان کلیدی : تعامل،والدین،فرزندان ،تربیت خانوادگی،قرآن.

پیمایش به بالا