نام نویسنده : ثريا ظهيري

سطح تحصیلی : سطح 3

رشته تحصیلی : تفسیر و علوم قرآن

استاد راهنما : حسين شيرافكن

استاد مشاور : یوسف فرجی

تاریخ دفاع : 1394/10/21

چکیده پایان نامه : اصطلاحات قرآنی تفکر، تعقل و تدبر؛ باید برای فهم بهتر و متذکر شدن از قرآن، و در نتیجه عمل کردن به برنامه های سعادت بخش آن مورد توجه قرار گیرند این واژگان با وجود اشتراکاتی که دارند، سه واژه متفاوتند. حوزه عمل دو عنصر تفکر و تعقل در وجود انسان، عقل است. همه افرادی که دارای عقلند، می توانند با بکارگیری ابزارهای حسّی، آن ها را مورد بهره برداری قرار دهند. تدبر از جایگاه برتر قلبی برخوردار است. از حوزه عقل عبور کرده و در قلب آرام می گیرد و همواره با ایمان معنوی همراه است. قرآن کسی را «متفکر» می داند که با بکارگیری قوه عاقله و شعورش، آیات و نشانه های خداوند را در تمام مخلوقات ببیند. قرآن پاسخگوی تمام نیازهای هدایتی بشر است. انسان عاقل باید بینش های خویش را براساس فهم خود از قرآن، سامان دهد. از امتیازات اصلی زندگی انسان بر سایر حیوانات، زندگی متفکرانه اوست. رمز انسانیت انسان و برتری او در اندیشیدن است. هر قدر فکر، صحیح تر وکامل تر باشد، زندگی انسان، استوارتر خواهد بود. لازمه فهم بهتر قرآن، قرین دانستن آن با عترت (علیهم السلام) است. عقل بشر به اندازه ای نیست که بتواند سعادت ابدی خود را تأمین کند، باید عقل را با معارف بلند مکتب آسمانی وحی، همگام کند. همه موانع فهم قرآن،از نفس سرکش یا غافل انسان، سرچشمه می گیرد. انسانی که عقل و اندیشه را در مسیر فطری خودش قرار دهد، می تواند موانعی را که در راه تفکر، تعقل و تدبر بوده، برطرف کرده وراه هدایت فطری را طی کند و به قله بلند انسانیت برسد. انسان اگرصحیح اندیشه نکند، فکرش گرفتار آفت می شود و فطرت خدایی خود را زیر غبار گناه و غفلت دفن می کند. انسان عاقل با صحیح اندیشه کردن در آیات الهی، تدبر در قرآن را بر خود لازم می داند. تدبر در آیات قرآن؛ تمام بیماری های روح، اندیشه و عقل انسان را با شیوه های صحیح در مان خواهد کرد.

واژگان کلیدی : تفکر، تعقل، تدبر، قرآن، اشتراکات و افتراقات.

پیمایش به بالا