نام نویسنده : مريم مطلبي فشاركي

سطح تحصیلی : سطح 3

رشته تحصیلی : تفسیر و علوم قرآن

استاد راهنما : علوی مهر حسین

استاد مشاور : طباطبايي سيد محمد

تاریخ دفاع : 1394/05/27

رتبه کسب شده : کسب رتبه سوم نهمین جشنواره کشوری علامه حلی

چکیده پایان نامه : تربیت اخلاقی یکی از ساحت های تربیت است. توجه به تربیت اخلاقی به دلیل اهمیت و تعیین کنندگی آن بسیار ضروری می سازد که آن را بعنوان یک ساحت مستقل مورد توجه قرار دهیم. پیامبران الهی از جمله حضرت موسی برای هدایت و تربیت انسان فرستاده شده اند و داستان های قرآن حاوی مهم ترین دستورها، اصول، مبانی و روش های تربیتی هستند. این پایان-نامه به مبانی و اصول و روشهای تربیت اخلاقی در داستان حضرت موسی در قرآن می‌پردازد مبانی تربیت اخلاقی گزاره‌های توصیفی اند که جهت گیری کلی تربیت اخلاقی را مشخص کرده و در تعیین اصول و روش های تربیت اخلاقی ایفای نقش می کنند که این مبانی عبارتند از مبانی هستی‌شناسی، انسان‌شناسی و معرفت‌شناسی؛ در مبانی انسان‌شناسی مؤلفه‌هایی چون چند بعدی بودن انسان، اراده و اختیار، فطرت، کرامت، جاودانگی و… با توجه به داستان حضرت موسی شکل یافته است. در مبانی هستی شناسی، مبدأ و غایت یگانۀ هستی، هدفمندی و هدایت یافتگی جهان، نظام اخروی با توجه به داستان حضرت موسی در قرآن، بررسی می شود. در مبانی معرفت شناسی نیز ماهیت معرفت، اهمیت و ضرورت علم و معرفت، ابزار معرفت، و موانع معرفت در داستان حضرت موسی مورد بررسی قرار می گیرد. اصول تربیت اخلاقی نیز شامل اصول اعتقادی و اصول اخلاقی در داستان حضرت موسی در قرآن مورد بررسی قرار گرفته است. از آنجا که مبانی تربیت اخلاقی و روشهای تربیت اخلاقی باید هماهنگ باشند به بحث روش های تربیت اخلاقی نیز پرداخته شده که عبارتند از؛ روش های ایجادی، اصلاحی و تثبیتی و تقویتی در آیات مرتبط با زندگی حضرت موسی، که شناخت جایگاه هر روش که در زندگی این پیامبر بزرگ الهی بکار رفته است سهم بسزایی در موفقیت مربی دارد و بدون چنین شناختی نیل به نتایج مورد نظر با مشکلات فراوانی روبرو خواهد شد.

واژگان کلیدی : اخلاق، تربیت، تربیت اخلاقی، مبانی، اصول، روش، حضرت موسی، داستانهای قرآن.

پیمایش به بالا