نام نویسنده : زینب رحيمي تالارپشتي
سطح تحصیلی : سطح 3
رشته تحصیلی : فقه و اصول
استاد راهنما : جزايري سید حمید
استاد مشاور : اسکندرجوی مرضیه
تاریخ دفاع : 94/03/25
چکیده پایان نامه : ارث و مسائل مربوط به آن از زمانی موضوعیت یافت که حق مالکیت برای انسان¬ها تعریف شد و سپس در پی فوت مالک اموالی از او به جا ماند. اما اسلام به ارث زوجه به طور خاص رسمیت داد. به دلیل تفاوت¬های موجود در مبانی و اصول کلی میان فقه امامیه، مذاهب اربعه و قانون مدنی مصر، علی رغم شباهت¬های بسیار، تفاوت¬هایی نیز به چشم می¬خورد. اکثر این موارد اختلاف در جزئیات هستند؛ چراکه در اصل و میزان ارث زوجه از زوج به دلیل بیان صریح قرآن، که مهمترین دلیل مشروعیت ارث زوجه می باشد، همه مذاهب و قانون مصر اتفاق نظر دارند. عقد موقت بنا بر اعتقاد امامیه مشروع و صحیح است، لکن در مذاهب اربعه و قانون مصر چنین عقدی صحیح نمی¬باشد، پس این بحث در آنجا مطرح نمی¬شود. در فقه امامیه بنابر قول مشهور و مختار در صورت شرط کردن، ارث خواهند برد؛ اما ارث زوجه موقت به اندازه شرط از ثلث داده می¬شود. به نظر می رسد با وجود اقوال مختلف از فقهای امامیه در کیفیت ارث بردن زوجه، بهتر است قول منتخب آن باشد که زوجه چه با فرزند و چه بی فرزند، از عین همه¬ی اموال منقول و قیمت اموال غیر منقول ارث خواهد برد. قابل ذکر است که در فقه مذاهب اربعه و قانون مصر زوجه از عین همه¬ی اموال منقول و غیر منقول ارث می¬برد.
واژگان کلیدی : فقه، ارث، زوجه، عقد دائم، عقد موقت، اموال منقول، اموال غیر منقول.