نام نویسنده : مينا فرهنگ كيا
سطح تحصیلی : سطح 3
رشته تحصیلی : فقه و اصول
استاد راهنما : عفت سادات خياط نوري
استاد مشاور : زهرا راستي
تاریخ دفاع : 1395/11/24
چکیده پایان نامه : موضوع این پایان نامه، سن یائسگی و احکام آن است. در رابطه با سن تحقق یائسگی، اقوال فقها مختلف و اهم آنها، 50 سال، 60 سال و تفصیل بین زنان قرشی از غیرآن است؛ این در حالی است که مطالعات علمی گویای آن است که یائسگی بین 45 تا 55 سالگی می باشد. ثمره اختلاف اقوال در حکم خون بعد از سن یائسگی است که حیض نبوده و احکام استحاضه در آن جاریست. فرق عمده ای که میان احکام حیض و استحاضه وجود دارد، نقش روشنی در اهمیت آغاز یائسگی داراست. موضوع یائسگی منشأ آثار فقهی برای زن و دیگران است. در این پژوهش درجستجوی موضوع احکام یائسگی هستیم که آیا سن تعبدی است یا یائسگی تکوینی؟ قرآن کریم بطور مطلق ناامیدی از حیض را یائسگی قلمداد کرده، پس تنها دلیل فقها برای حکم به سن خاص وجود 5 روایت است که پس از بررسی سندی آنها، 2 مرسله به صورت مبنایی قابل استناد است و 3روایت دیگر باهم تعارض دارند و لاحجتند. دغدغه برخی ازفقها، چگونگی جمع بین این روایات مستند با ادله خلاف آنهاست. فقها در کنار تعیین سن به غالبی بودن شرایط و اوصاف خون توجه داشته اند. عوامل طبیعی و غیرآن نیز بر میزان سن یائسگی تأثیرگذار است. در تحلیل بین یائسگی حقیقی و حکمی، محدود کردن یائسگی حکمی بر صورت شک تنها تحلیل مقبول است. روایات تعیین سن با روایاتی که ملاک یائسگی را عامل طبیعی عدم بارداری شمرده اند، تعارض دارند و رجحانی بر آن ندارند. از سوی دیگر روایات تعیین سن از نظر تعداد و حجیت با سایر روایات باب تناسبی ندارند و با فلسفه و حکمت حکم قاعدگی ناسازگار است. الغای خصوصیت از حدود در روایات موضوع بی سابقه ای در فقه نیست. دخالت دادن عوامل طبیعی و توجه به واقعیت قاعدگی و یائسگی برخی اقوال فقها را به واقع نزدیک کرده مانند نگاه آخوند خراسانی و برخی معاصرین، هرچند قابل همراهی کامل نیست. محصول نهایی این پژوهش این است که موضوع احکام یائسگی، یائسگی واقعی است نه سن خاص و تا زمان یقین به قطع قاعدگی، استصحاب موضوعی بقای حیض جاری می گردد و نهایت امر این است که این روایات حمل بر صورت شک می گردد.
واژگان کلیدی : حیض، استحاضه، قاعدگی، یائسگی، قرشیه، سنه.