فلسفه اسلامی

وجود رابط و آثار آن در فلسفه از ديدگاه صدراييان و نوصدراييان

نام نویسنده : زینب کوتی

سطح : سطح 3

رشته تحصیلی : فلسفه اسلامی

استاد راهنما : فاطمه رجبي

تاریخ دفاع : 98/10/30

چکیده پایان نامه : وجود رابط از دیرزمان به صورت تلویحی در کلمات فلاسفه مطرح بوده ولی تصریح در مورد آن تا قبل از دوره صدرایی صورت نگرفته است. همچنین یکی از مسایل با دایره تأثیر گسترده در فلسفه صدرایی است که در دوران نوصدرایی نیز دستخوش تغییر و تکمیل گردیده و جز تک نگاری های پراکنده حول آن، أثر قابل توجهی در این باب نوشته نشده است، وجود رابط سه مصداق دارد: مصداق مسلم آن در علوم عقلی، ربط در قضیه است که ذهنی است، مصداق دیگر آن ربط یک طرفی است که همان وجود معلول است که خارجی است. مصداق سوم آن ربط دو طرفی است که اثبات آن در خارج مورد نزاع می-باشد. وجود رابط غیر از وجود رابطی (للغیر) است، که اثبات تحقق عینی آن، سبب دگرگونی عمیقی در اکثر مباحث فلسفی می گردد. حرکت جوهری، احکام کلی وجود، اتحاد عاقل به معقول و خارجیت معقولات ثانیه فلسفی از نمونه های مهم این مباحث است. تحقق معقولات ثانیه فلسفی از باب اتصاف و ربط دو طرفیست همچنین اتحاد عاقل به معقول نیز با ربط دو طرفی حاصل می گردد و هر جایی که دو موجود مستقل با هم متحد شوند تأمین این اتحاد با وجود رابط است. این مسأله با مبانی اصالت وجود سازگار است و کسانی که قائل به اصالت ماهیت اند قادر به تبیین آن نمی باشند. در جنبه خداشناسی مخصوصا با تولد نظریه امکان فقری و رابط بودن معلول نسبت به علت در تبیین توحید قرآنی به شدت مؤثر است همچنین در جنبه های ذهن شناسی با تحقیق ربط و حمل و توجیه معقولات ثانیه فلسفی أثرگذار است. در این رساله به تحقیق نظریه صدرایی و نوصدرایی در توضیح وجود رابط و تبیین اقسامش می پردازیم و سپس با این دارایی علمی به ثمرات آن در مهمترین مباحث فلسفی خواهیم پرداخت.

واژگان کلیدی : وجود رابط، آثار فلسفی، فلسفه صدرایی، فلسفه نوصدرایی

پیمایش به بالا