نام نویسنده : سمانه معلمي

سطح : سطح 3

رشته تحصیلی : کلام اسلامی

استاد راهنما : مهدي زنديه

استاد مشاور : محمد باقر قيومي

تاریخ دفاع : 95/11/21

چکیده پایان نامه : تفکر درباره حقیقت انسان و ترسیم جایگاه وجودی او در نظام هستی، اصلی¬ترین تلاشی است که انسان پیوسته به آن مشغول بوده و عقل و نقل تأکید فراوانی بر آن کرده است. خداوند متعال در قرآن، انسان را به عنوان خلیفه¬ی خود معرفی کرده، از برتری او بر سایر مخلوقات سخن گفته است. چنانچه از تفاسیر استفاده می¬شود مراد از خلافت، حقیقت جامعه آن است که درجات فراوانی به همراه دارد. مقام خلافت به همه¬ی انسان¬ها تعلق دارد، البته به صورت بالقوه نه بالفعل. هر انسانی هر چقدر بتواند اسماء الهی را در وجود خود به فعلیت برساند، به همان میزان به درجه¬ای از درجات خلافت الهی رسیده است. بنابر این در عمل، تنها آدم(ع) و برخی از فرزندان او به این مقام دست می¬یابند و در هر زمان دست کم فردی از آن¬ها درجامعه¬ی بشری وجود دارد که حجت خدا بر روی زمین است. این نکته¬ای است که روایات بر آن تأکید دارند. درک این خصیصه¬ی انسان، در تمام شئون زندگی او تأثیرگذار است. توجه به مقام والای خلافت الهی، تأثیر بسزایی در تلاش انسان¬ها درجهت اصلاح و تزکیه¬ی نفس و سیر و سلوک الی الله دارد. این اعتقاد در کیفیت حضور و بروز اجتماعی انسان¬ها نیز مؤثر است. در حوزه¬ی اجتماع سبب حرکت آفرینی درجهت تکامل، ورود عنصر معنوی در فعالیت¬های اجتماعی، مسئولیت¬پذیری و قانون¬مداری و … است. درحوزه سیاسی نیز نفی سلطه¬جویی و برتری¬خواهی، ولایت و حاکمیت الهی، تحقق عدل و قسط و … را در پی دارد.

واژگان کلیدی : خلافت، خلافت الهی، کارکرد سیاسی، کارکرد اجتماعی، کارکرد اخلاقی

پیمایش به بالا