فلسفه اسلامی

کثرت گرایی دینی از منظر شهید مطهری

کثرت گرایی دینی از منظر شهید مطهری

نام نویسنده : فاطمه همرنگ

سطح : سطح 3

رشته تحصیلی : فلسفه اسلامی

استاد راهنما : عليرضا آل بويه

استاد مشاور : بهروز محمدی منفرد

تاریخ دفاع : 94/09/28

چکیده پایان نامه : تنوع ادیان در طول تاریخ دین امری مسلّم است و درباره این که کدام یک از ادیان از حقانیت برخوردارند و پیروان کدام یک از ادیان اهل نجات هستند سه دیدگاه عمده انحصارگرایی، شمول‌گرایی و کثرت گرایی مطرح شده است. با سنجش ربط و نسبت ادیان با مقوله‌های حقیقت شناختی، نجات‌شناختی، ارزش‌شناختی، وظیفه شناختی و معرفت شناختی، پنج دیدگاه در بحث کثرت‌گرایی دینی به وجود می‌آید که عبارتند از: کثرت‌گرایی دینی حقیقت شناختی ، کثرت‌گرایی دینی معرفت شناختی، کثرت گرایی دینی وظیفه شناختی، کثرت‌گرایی دینی نجات شناختی و کثرت‌گرایی دینی ارزش شناختی(اخلاقی). گرچه کثرت‌گرایی دینی با همین نام در زمان حیات شهید مطهری هنوز در ایران مطرح نشده بود. اما مباحث آن مورد توجه ایشان بوده است. و ایشان در آثارشان به بحث درباره آنها پرداخته‌اند. شهید مطهری معتقد است که عصاره ادیان مختلفی که در جهان وجود دارد تنها اسلام است و اسلام بر همه ادیان برتری دارد و کثرت‌گرایی دینی حقیقت‌شناختی منتفی است. ایشان دین اسلام را کامل‌ترین دین و منطبق بر زمان می‌دانند و به لحاظ معرفتی همآوردی برای دین اسلام نمی‌شناسند پس کثرت‌گرایی دینی معرفت شناختی نیز مردود است. و استاد شهید با توجه به ادله‌ی عقلی و نقلی در مقوله‌های نجات‌شناختی و ارزش‌شناختی کثرت را می‌پذیرد و راه حل ارائه شده ایشان در کثرت‌گرایی دینی نجات‌شناختی قابل توجه و دقت نظر است. اما کثرت‌گرایی دینی وظیفه شناختی را مردود می‌دانند و با آمدن دین اسلام همه باید به دستورات این دین عمل نمایند.

واژگان کلیدی : کثرت‌گرایی دینی حقیقت شناختی، کثرت‌گرایی دینی معرفت شناختی، کثرت‌گرایی دینی وظیفه شناختی، کثرت‌گرایی دینی نجات شناختی، کثرت‌گرایی دینی هنجاری (اخلاقی)، شهید مطهری.

پیمایش به بالا