ساختار مرکز پژوهش های اسلامی معصومیه
| ردیف | پرسنل | تعداد |
| 1 | رئیس مرکز | 1(معاون پژوهش و رئیس مرکز) |
| 2 | مدیر گروه پژوهشی مطالعات کاربردی اخلاق و تربیت | 1 ( پاره وقت/ برای مدت کوتاهی) |
| 3 | مدیر گروه پژوهشی مطالعات کاربردی معارف اسلامی | 1 ( پاره وقت / برای مدت کوتاهی) |
| 4 | کارشناس مسئول امور پژوهشی | 1 |
| 5 | تعداد کارشناس | 2 |
| 6 | محققان رسمی | 4 |
| 7 | پژوهشگران پروژهای | 4 |
در ساختار مرکز پژوهشی افراد دخیل دیگری نیز به صورت غیر مستقیم و غیر ثابت وجود دارند. از جمله:
- اساتید و محققان دورههای تربیت پژوهشگر
- ارزیابان ، تدوین گران و ویراستاران مقالات تدوین شده در هستههای مطالعاتی پژوهشی
- محققان پروژه ای
- اساتید ناظر و ارزیابان کتب و مقالات (اعم از مقالات محققان پروژه ای و ررسمی)
- تدوین گران، ارزیابان، ویراستاران آثار پژوهشی چون پایان نامه های برتر طلاب موسسه (که آثارشان در قالب مجموعه مقاله و کتاب تدوین می شود)
- اعضای شورای پژوهش مرکز
- اعضای شوراهای علمی (هر دو گروه معارف و اخلاق)
- و …
مأموریتهای معاونت با شرح شغلی پرسنل
- شرح وظایف کارشناس پژوهشی:
- پیگیری و دریافت طرح های پژوهشی، تشکیل پرونده برای آنها و آماده سازی آنها جهت طرح در شورای علمی گروه مربوط با هماهنگی مدیر گروه.
- تشكیل پرونده برای هر یک از پژوهشگران و اعضای هسته های مطالعاتی پژوهشی گروه و پیگیری و ثبت و ضبط کلیه فرایندهای مربوط به طرح های پژوهشی شامل تصویب خواهی، اجرا و ارزیابی.
- پیگیری و اخذ گزارشات ماهانه و مرحله ای عملکرد محققان رسمی و پژوهشگران پروژه ای و تنظیم گزارشات دورهای از فعالیت های گروه.
- پیگیری و انجام هماهنگی های لازم جهت حضور اساتید و برگزاری شورای علمی گروه ها، تنظیم صورت جلسات و پیگیری مصوبات آن ها.
- انجام کلیه امور اجرائی و تنظیم به روز گزارش های مربوط به نشست های علمی، نقد کتاب، نقد و مناظره، کارگاه ها و دوره های تربیت پژوهشگر با هماهنگی مدیران گروه های علمی.
- نظرسنجی و بازخوردگیری از برنامه های گروههای علمی و ارائه گزارش به مدیران گروه ها.
- انجام کلیه امور مالی مربوط به گروه شامل محاسبه و تنظیم حق الزحمه اساتید، پژوهشگران و سایر همکاران در موعد مقرر جهت ارائه به کارشناس مسئول پژوهشی.
- پیگیری و انجام امور اداری مربوط به گروه.
- سایر امور محول از سوی مدیر گروه و رئیس مرکز.
- همکاری با کارشناس مسئول پژوهشی در خصوص تنظیم خبرنامه، گزارش عملکرد فصلی و سالانه و سایر برنامه های تبلیغاتی و اطلاع رسانی مرکز.
- شرح وظایف مدیران گروه های پژوهشی:
- کارشناسی و تنظیم اولویت ها و برنامه های پژوهشی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت گروه با همکاری شورای علمی گروه در چارچوب سياستها و خط مشيهاي مصوب و پیشنهاد به رئیس مرکز.
- شناسایی پژوهشگران توانمند جهت جذب به عنوان محقق رسمی و یا اجرای طرح های پژوهشی در قالب قرارد پروژه ای.
- پیگیری اجرای پروژههاي تحقيقي از مرحله پيشنهاد طرح و انعقاد قرارداد تا پايان آن در چارچوب طرح مصوب، نظارت بر حسن اجرای آنها و ارائه گزارشهاي لازم.
- شناسايي و پيشنهاد اساتيد، مشاوران و ناظران طرحهاي تحقيقاتي به شوراي پژوهشی.
- برنامه ریزی و ساماندهی امور مربوط به نشست های علمی، همایش ها، کارگاه ها و دوره های تربیت پژوهشگر گروه و نظارت بر حسن اجرای آن ها.
- برنامه ریزی و ساماندهی امور مربوط به نشست های علمی، همایش ها، کارگاه ها و دوره های تربیت پژوهشگر گروه و نظارت بر حسن اجرای آنها.
- ارتباط با مراكز علمی پژوهشی و قطب های فکری فرهنگی به منظور تبادل اطلاعات و جلوگیری از پژوهشهای موازی و غیر ضرور.
- همکاری جدی در تأمین محتوای نشریه علمی و سایت مرکز.
- آسیب شناسی و بازخوردگیری از برنامه ها و فعالیت های پژوهشی جهت سنجش اثر بخشی آنها با همکاری کارشناس مسئول امور پژوهشی.
- ارزيابي و اظهار نظر در مورد فعاليتهاي پژوهشي اعضاي گروه و گزارش آن به رئیس مرکز.
- مطالعه و بررسی در مورد شیوه ها و ابزارهای جدید پژوهشی و به کارگیری آن ها در امور پژوهشی.
- ارائه گزارش عملکرد به صورت دوره ای در هر نيمسال و ارائه پيشنهادهاي لازم به رئیس مرکز.
- انجام سایر امور محول از سوی رئیس مرکز.
- شرح وظایف کارشناس مسئول امور پژوهشی:
- انجام هماهنگی های لازم جهت تشکیل شورای پژوهشی مرکز و سایر جلسات رئیس مرکز، تنظیم صورت جلسات و پیگیری مصوبات آن ها.
- پیگیری اقدامات اداری مرکز تا حصول نتیجه و نیز خدمات و تسهیلات لازم برای پژوهشگران و اساتید.
- گزارش گیری از فعالیت های گروه های پژوهشی و تهیه گزارش های جامع به صورت دورهای یا بر اساس ارجاع رئیس مرکز.
- انجام کلیه امور مالی مربوط به مرکز شامل تنظیم قراردادها، دریافت گزارشات ماهانه اساتید، صدور و پیگیری دستور پرداخت های پژوهشی با همکاری کارشناسان گروه های علمی.
- پیگیری و انجام امور اجرائی نشریه تخصصی مرکز.
- پیگیری و انجام کلیه امور مربوط به تنظیم خبرنامه، انعکاس اخبار و فعالیت های مرکز و بروزرسانی سایت اطلاع رسانی مرکز با همکاری گروه های علمی.
- انجام هماهنگی های لازم جهت شرکت پژوهشگران و اعضای دوره-های تربیت پژوهشگر در نشست های خارج از مرکز با هماهنگی گروه-های علمی.
- برنامه ریزی و اجرای برنامه های مناسبتی، تبلیغاتی و اطلاع رسانی مرکز با همکاری گروه های علمی.
- برنامه ریزی و اجرای برنامه های مناسبتی، تبلیغاتی و اطلاع رسانی مرکز با همکاری گروه های علمی.
- نظارت مستمر بر مراحل اجرای قراردادهای پژوهشی و موظفی پژوهشگران رسمی و ارائه گزارش مورد نیاز به رئیس مرکز.
- آسیب شناسی و بازخوردگیری از فعالیت های پژوهشی جهت سنجش اثر بخشی برنامه ها با همکاری گروه های علمی.
- ایجاد و اداره کتابخانه و بانک اطلاعات نرمافزاری و تجهیز و روزآمد نمودن آن ها.
- سایر امور محول از سوی رئیس مرکز.