پایان نامه تفسیر و علوم قرآن

نام نویسنده : طاهره حسيني نصرآبادي

سطح تحصیلی : سطح 3

رشته تحصیلی : تفسیر و علوم قرآن

استاد راهنما : حسين علوي مهر

استاد مشاور : مهدی عزیزان

تاریخ دفاع : 1394/06/31

چکیده پایان نامه : دین اسلام به عنوان آخرین نسخه هدایت بشر راه را برای تکامل انسان باز کرده‎است. ولی در طول تاریخ موانعی بر سر راه این حرکت تکاملی وجود داشته‎است مخالفان سعی‌کردند در عقاید دست‎برده و به بدعت در دین بپردازند. بدعت در دین موجب تردید در باورها می‎شود و جریانهای باطل را به‎وجود می‎آورد که سبب ناکارآمدی و دین‎گریزی می‎شود. پژوهش حاضر،با عنوان\”بدعت و نوآوری مثبت\”يك مطالعه اسنادی و کتابخانه‎ای است.که به بررسی مرز بدعت و نوآوری می‎پردازد. بدعت در لغت به معنی نوظهور چیز جدیدی که بدون سابقه باشد. که معادل همان معنای نوآوری است. و در اصطلاح علوم دینی\”ادخال ما لیس من الدین فی الدین و اخراج ما من الدین عن الدین\”.علمای شیعه و اهل‎عامه نسبت به حرمت بدعت اتفاق نظر دارند اما در مصادیق وبدعت نظرات متفاوتی دارند که آنهم به تعریف بدعت و تقسیم‎بندی آن از نظر دو گروه برمی‎گردد؛ شیعه بدعت را محدود به محدثات بدون دلیل و مجوز شرعی در موضوعات شرعی می‎داند و سایر ابداعات که حکم شرع در مورد آن هست و با اصول اسلام تعارض ندارد بی‎اشکال می‎داند ،حال آنکه گروهی از اهل‎عامه در صدد تقسیم بدعتند عده‎ای آنرا شامل هر نوع محدثاتی می‎دانند (معنای وسیع و عام)و عده‎ای با اضافه کردن قیودی دایره آن‎را محدود کرده‎اند.از انگیزه‎های بدعت پیروی از هوی و هوس، جهل، تعصب، تقدس‎مآبی، سیاست و تقیه است. واما نوآوری امری فطری است که کنجکاوی و نیاز افراد و دانش بشری در پیدایش آن موثرند.بدعت خطرات و پیامدهای ناگواری چون تباهی، فتنه و تفرقه دارد و از آثار نوآوری شادی و نشاط، ارتقای توان علمی، پویایی و استقلال جامعه می‎باشد.اما معیار تشخیص بدعت از نوآوری رجوع به منابع معتبر شرعی اعم از قرآن و سنت برای وجود دلیل عام یا خاص و عقل است.

واژگان کلیدی : سنت، خلاقیت، عقل، بدعت و نوآوری

پیمایش به بالا