نام نویسنده : فاطمه لهراسبي
سطح تحصیلی : سطح 3
رشته تحصیلی : تفسیر و علوم قرآن
استاد راهنما : فاطمه قنبری
استاد مشاور : مهدی اسماعیلی
تاریخ دفاع : 95/09/29
چکیده پایان نامه : یکی از مهم ترین مباحث در حوزه تفسیر قرآن ،«چیستی شناسی تفسیر، تأویل و بطن قرآن»،می باشد که در این نوشتار از منظر علامه طباطبایی ()»بررسی گردید.از منظر علامه طباطبایی ()قرآن دارای تفسیر، تأویل و بواطنی است که به همه نیازهای بشری پاسخ داده است.هدف از این نوشتار شناخت و آگاهی از چیستی تفسیر، تأویل و بواطن قرآن از منظر علامه طباطبایی ()و تحلیل نظرات مخالف می با شد. «تفسير» یعنی بيان كردن معناي آيه هاي قرآن و پرده برداري از اهداف و مقاصد و مدلول آيات است. «تأويل » واقعيتى است كه مستند بيانات قرآن، اعم از حكم، حكمت يا موعظه قرار مى گيرد. تأويل براى همه آيات قرآن چه محكمات و چه متشابهات وجود دارد و از قبيل مفاهيم و معانى نيست كه الفاظ دلالت بر آن داشته باشند؛ بلكه تأويل از امور عينى است و فراتر از آن است كه قالب هاى الفاظ آن را فراگيرد. « بطن » همتاي « تأويل » و در برابر معناي ظاهر آيات دانسته شده؛ زيرا تأويل را با باطن آيات يکسان و آن را مرحله اي پس از فهم ظاهري آيات مي دانند. این نوشتاردر پنج فصل تنظیم شده؛ ابتدا به کلیات و مفاهیم پرداخته،سپس به بررسی چیستی وماهیت تفسیر، جایگاه و ویژگی های تفسیر؛ و بعد به چیستی و ماهیت تأویل و بطن و جایگاه و ویژگی شان از منظر علامه() مورد بررسی قرار گرفته و انواع روش های تفسیری، تأویلی قرآن و روش انتخابی علامه () مورد تحلیل قرار گرفت. دستآورد تحقیق در این نوشتار از منظر علامه()، قرآن را باید با قرآن تفسیر نمود. تفسير واقعى قرآن تفسيرى است كه از تدّبر در آيات و استمداد در آيه به آيات مربوطه ديگر به دست مى آيد. هم چنین اختلافات مسالک تفسیری، از ناحيه معناى كلمات پيدا نشده، بلكه همه آن ها از اختلاف در مصداق كلمات پيدا شده، و هر مذهب و مسلكى كلمات و جملات قرآن را به مصداقى حمل كرده اند.روش این نوشتار توصیفی – تحلیلی بوده و گردآوری اطلاعات از طریق منابع کتابخانه ای و نرم افزار بوده است.
واژگان کلیدی : المیزان، تفسیر، تأویل، بطن، ماهیّت.