نام نویسنده : زینب فرشادی
سطح تحصیلی : سطح 3
رشته تحصیلی : تفسیر و علوم قرآن
استاد راهنما : ولی هاشم پور
تاریخ دفاع : 96/11/28
چکیده پایان نامه : دین مبین اسلام مکتبی جامع است که برای تمام جنبه های حیات بشری برنامه های مدون و وزینی را ارائه نموده است. رسالت اجرای این برنامه ها را نیز به برترین و والاترین شخصیت-ها، همچون پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه هدی علیهم السلام، محول کرده است. هر یک از این بزرگواران در اجرای این رسالت که همان انتقال آموزه های دین مبین اسلام به بشریت بوده است، شیوه و روش هایی را برگزیدند که قابل تأمل و تفکر است. در مرتبه نازل تر که اولیاء ومربیان هستند نیاز است شیوه های مطلوب را مد نظر قرار بدهند که با نیاز ها وفطرت انسانهاسازگاری داشته باشد در این نوشتار با عنوان «شناسایی روش محبت وتأثیر آن در انتقال آموزه های دینی را از نگاه قرآن وروایات بررسی می کند. در بحث محبت وجایگاه این روش از نظر قرآن وروایات، کنکاش گسترده ای در قرآن وفرمایشات پیامبرصلی الله علیه وآله وائمه معصومین علیهم السلام تفحص و تحقیق در گستره ی مخاطب شناسی در امر تعمیق مفاهیم دینی، منجر به شناسایی نظریات جدیدی، همچون شناخت زمان و مقتضیات آن، شناخت شرایط سیاسی حاکم بر جامعه، امنیت مخاطب و تأثیر محیط زیست و جغرافیا در انتقال مفاهیم دینی، شده است. البته موارد متعدد دیگری همچون؛ شناخت ویژگی های روانی و شخصیتی متربی و هماهنگی گفتار و رفتار از لحاظ نظری و عملی در این مبحث کار شده است.مهمترین نهادهای انتقال دهنده ی مفاهم دینی، نهادهایی همچون، خانواده، حکومت و رسانه هستند. انواع رسانه ها در عصر حاضر، حجم وسیعی از ارتباطات، تبادل داده ها و اطلاعات را به خود اختصاص داده است.در ادامه روش های انتقال مفاهیم دینی، مانند: روش های نوینی همچون؛ روش قصه گویی، روش خاطره گویی، روش نمایشی، روش بهره گیری از علوم تجربی، روش فرصت یابی (شکار لحظه ها)، روش مناظره، روش جابجایی (تغییر مکان مربی و متربی)و… بیان شده است. روش های تشویق و تنبیه، عقلی، بیم و امید، توبه، جذب و دفع، ارائه ی الگو، روش عبرت گیری، دعا، مدارا و آسان گیری، تکریم و احترام و محبت مورد بررسی قرار گرفته است.
واژگان کلیدی : محبت، مربی، متربی، آموزه های دینی