فلسفه اسلامی

نقد و بررسي فلسفي ديدگاه خانم مري آنه وارن درباره سقط جنين از منظر اخلاقي

نام نویسنده : فاطمه جمشيدي

سطح : سطح 3

رشته تحصیلی : فلسفه اسلامی

استاد راهنما : عليرضا آل بويه

استاد مشاور : ویدا سالمی

تاریخ دفاع : 95/12/17

چکیده پایان نامه : سقط جنین یکی از مسائل مهم و پیچیده پیش روی آدمی است که از دیرباز دامن گیر جوامع بوده و از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. یکی از حوزه هایی که به این مسئله پرداخته، اخلاق کاربردی است. درباره سقط جنین سه دیدگاه لیبرالی، محافظه کارانه و اعتدالی مطرح شده است. براساس دیدگاه لیبرال، سقط جنین در هر زمانی از دوره بارداری و به هر دلیلی اخلاقا مجاز است. مری آنه وارن یکی از مدافعان این دیدگاه است. تا قبل از خانم وارن فيلسوفان اخلاق در استدلال خود، انسان را حد وسط قرار می دادند و چنین استدلال می کردند که: جنين انسان است و كشتن انسان بي گناه به لحاظ اخلاقي نادرست است، پس كشتن جنين (سقط جنين) به لحاظ اخلاقي نادرست است، ولي خانم وارن ادعا كرد كه اين استدلال عقيم و نادرست است. او معتقد است انسان در دو مقدمه استدلال به یک معنا به کار نرفته است؛ انسان در مقدمه اول به معنای زیست شناختی است که در مقابل انواع یا گونه های دیگر مانند خرگوش، خوک و میمون و… قرار دارد و در مقدمه دوم به معنای انسان اجتماعی است که وارن آن را شخص می نامد. وارن پنج معیار برای تمایز میان انسان و شخص ارائه می دهد و معتقد است جنین انسان و حتی نوزاد تازه متولد شده فاقد ویژگی های شخص بودن اند. او تولد را ملاک کسب حقوق برابر اخلاقی دانسته و سایر معیارهای ارائه شده از جمله آگاهی، نخستین حرکت جنین در رحم مادر، احساس و زیست پذیری را رد می کند و همچنین اصل بالقوگی جنین را برای دفاع از حق حیات جنین ها کارامد نمی داند. او در برخی استدلال هایش با توجه به نظریه هنجاری ای که در فلسفه اخلاق پذیرفته است، به مسئله سقط جنین پرداخته و بر اساس نظریه سودگرایی اخلاقی استدلال هایی سودگرایانه در دفاع از سقط جنین ارائه داده است. در این رساله به بررسی و نقد دیدگاه وارن درباره جواز اخلاقی سقط جنین پرداخته و مشخص می-سازیم که به لحاظ اخلاقی جنین از لحظه لقاح واجد حقوق اساسی می شود.

واژگان کلیدی : سقط جنین، ، شخص، زیست پذیری، آگاهی، احساس، تولد، ، بالقوگی، مری آنه وارن

پیمایش به بالا