پنجشنبه 9 فروردين 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
اهمیت و آداب حفظ قرآن کریم
قران کریم
شنبه 16 خرداد 1394 اهمیت و آثار حفظ آیات قرآن کریم
تلاوت و انس با قرآن از سفارش‎های مکرر معصومان ـ علیهم السّلام ـ است و حفظ قرآن به طور طبیعی به انس با آیات الاهی می‎انجامد؛ زیرا حافظ قرآن باید برای تثبیت محفوظات قرآنی‎اش دست کم روزی چند بار به قرائت قرآن بپردازد. معصومان ـ علیهم السّلام ـ حافظان قرآن را به تکرار آیات الاهی فراخوانده، یادآور شده‎اند همان گونه که شتر بسته شده در یک نقطه ـ چنانچه مورد دیدار پیاپی صاحبش واقع نشود. ـ جایگاهش را ترک می‎کند، محفوظات حافظ قرآن نیز ـ اگر پیوسته مورد مراجعه و تکرار قرار نگیرد از خاطر زدوده می‎شود.
پیامبر اسلام(ص) می‎فرماید: انما مثل صاحب القرآن کمثل الابل المعلقة اذا عاهد علیها أمسکها و ان أطلقها ذهبت و اذا قام صاحب القرآن فقرأه باللیل و النهار ذکره و اذا لم یقم به نسیه[1]
بنابراین، حافظ ناگزیر با قرآن انس بگیرد و زمینه‎ هدایت و سعادتش فراهم می‎آید.
حضرت علی ـ علیه السّلام ـ می‎فرماید: ما جالس هذا القرآن احد الا قام عنه بزیادة أو نقصان: زیادة من هدی أو نقصان من عمی. هیچ کس با قرآن هم نشین نمی‎شود مگر این که از کنار آن با افزایش یا کاهش برمی‎خیزد: افزایش هدایت یا کاهش گمراهی.[2]
نفوذ قرآن در جان‎ها و پدید آوردن تحول در شخصیت افراد نیز از آثار سازنده‎ی تلاوت و حفظ قرآن است. بسیاری از مردم با تلاوت یا شنیدن آهنگ دلنشین قرآن مسیر زندگی خود را تغییرداده، سمت سعادت و کمال رهنمون شدند.[3]

آموزنده بی‎شماری گرد آورده‎اند، مانند کتاب نمونه‎هایی از تأثیر و نفوذ قرآن، نوشته‎ی علی کریمی جهرمی.
- قرآن کریم ودیگر کتب آسمانى واساسا هر نوع متن مذهبى علاوه بر قرائت یک نوع تلاوت دارند وباید آنها را تلاوت کرد «تلاوت» از ماده تلى، یتلو است که در لغت به دو معنى آمده است:
یکى پیروى وتبعیت کردن ودیگر خواندن یک متن از روى تدبر(مفردات راغب).
وقتى گفته مى شود که قرآن تلاوت کرد در واقع هر دو معنى مورد نظر است یعنى قرآن را از روى تدبر خواند واز آن پیروى کرد بنابراین در «تلاوت» علاوه بر خواندن یک نوع عمل کردن هم هست واگر هم عمل نباشد لااقل انتظار وتوقع آن موجود است.براى همین است که تلاوت مخصوص متون مذهبى وکتابهاى آسمانى وآیات الهى است وبه خواندن نامه و یا یک کتاب معمولى تلاوت گفته نمى شود. یکى از وظایف مهم انبیاء(علیهم السلام) «تلاوت آیات الهى» بود که مى بایست سخنان خدا را با روشى که مخصوص آنهاست به مردم ابلاغ مى کردند و می خواندند واین وظیفه که همان وظیفه پیام رسانى است موجب مواجهه پیامبران با مردم مى شد وعکس العملهاى مختلفى را سبب مى گردید البته پیش ازاین مرحله، خداوند خود آیاتش را بر پیامبران تلاوت مى کرد وآنگاه آنها مأمور به تلاوت بر مردم مى شدند. تلک آیات الله نتلوها علیک بالحق وانک لمن المرسلین[4]  ،
 این آیات خداست که به حق بر تو تلاوت مى کنیم وهمانا تو از فرستادگان هستى. تلاوت مصحف شریف و قرآن مجید که یکی از دو ثقل است که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله برای امت خویش به یادگار گذاشت از اهمیت و حقوق فراوانی بهره مند است که هر کسی به راحتی حق آنرا نمی تواند ادا نماید . درباره حق تلاوت حدیثى از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است که فرمودند : : إنّ حقّ تلاوتِهِ هو الوُقوفُ عندَ ذِکرالجنةِ والنارِ یسأل فى الاولى ویستعیذ من الاخرى هماناحق تلاوت درنگ کردن هنگام ذکر بهشت وجهنم است که اولى را از خدا طلب کند ودر دومى به خدا پناه ببرد.
همچنین رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند : والذی نفسی بیده! إن حق تلاوته أن یحل حلاله ویحرم حرامه ویقرأه کما أنزله الله [5]   : به کسی که جانم در دست اوست همانا حق تلاوت آن (قرآن) آنست که حلال خدا را حلال بشماری و حرام آن را حرام بدانی و آن را همانطور که خدا نازل کرد بخوانی .
پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمود:
ان البیتَ اذا کَثُرَ فیه تلاوة القرآن کَثُرَ خَیره واتّسع أهله و أضاء لأهل السماء کما تضىء نجوم السماء لأهل الدنیا.  [6]:
اگر در خانه قرآن بسیار تلاوت شود خیر و برکت آن خانه فراوان گردد و برای اهل خانه گسترده گردد و برای اهل آسمان آن خانه نور افشانی کند همان گونه که ستارگان برای اهل زمین نور افشانی می نمایند .
در روایتى دیگر, امام صادق(ع) فرمود:
القرآنُ عهد اللّه الى خلقه ینبغى للمرء المسلم أن ینظر فى عهده وأن یقرأ منه فى کلّ یوم خمسین آیة. [7]   
قرآن, میثاقى است بین خالق و مخلوق و شایسته است یک مسلمان, هر روز به این عهدنامه نظر کند و [حداقل] پنجاه آیه از آن را بخواند.

آداب حفظ قرآن
1ـ حفظ قرآن را از کودکى به فرزندانمان بیاموزیم؛
2ـ هنگام حفظ، روخوانى قرآن را بدرستى آشنا باشیم؛
3ـ آیات را بالحن و لهجه عربى همراه با تأمل و دقت حفظ کنیم؛
4ـ روش ترتیل را بیاموزیم و با همین روش آیات را فراگیریم؛
5ـ از یک جلد قرآن خوش خط و معین استفاده کنیم؛
6ـ روزى نیم ساعت تمرین داشته باشیم و کم کم مدت آنرا زیاد کنیم؛
7ـ در اوقات منظم مثلا هر روز ساعت 7 صبح به حفظ بپردازیم؛
8ـ حفظ را با سوره هاى کوچک آغاز کنیم؛
9ـ یک بار به صورت کند، یک بار به صورت متوسط و بار دیگر به صورت تند تمرین کنیم؛
10ـ هنگام عصبانیت، گرسنگى، تشنگى و خواب آلودگى حفظ نکنیم؛
11ـ شماره آیات و صفحه قرآن را بخاطر داشته باشیم؛
12ـ حفظ قرآن نیاز به تکرار مداوم دارد.؛
13ـ در مسافرت ها مى توانیم بیشتر به تکرار بپردازیم؛
14ـ براى حفظ، از قرآن هاى ترجمه شده استفاده نکنیم؛
15ـ آیه هاى طولانى و سور طولانى را مى توانیم بخش بخش کنیم؛
16ـ در حفظ آیات شبیه به هم حفظ شماره آیات و دقت بیشتر لازم است؛
17ـ حفظ قرآن به صورت مباحثه دونفرى آسان تر و مفیدتر است.

 


پی نوشت :
[1]  صحیح مسلم، ج 1، ص 544
[2]  نهج البلاغه، خ 175
[3]   برخی از دانشمندان در این زمینه کتاب‎های مستقلی نوشته‎اند و حکایات
[4]    بقره 252
[5]   تفسیر ابن کثیر ج1 ص403
[6]    الکافى, ج2, ص610
[7]  من لایحضره الفقیه, ج2, ص628

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما