پنجشنبه 9 فروردين 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
روز قدس



امام خمینی (ره) روز شانزدهم مرداد سال 1358، آخرین جمعه‌ی ماه رمضان هر سال را روز جهانی قدس نامیدند و همه‌ مستضعفان و آزادی‌ خواهان جهان را به بزرگ‌ داشت آن فراخواندند. مقام معظم رهبری حفظه الله نیز همواره در بیانات شان فلسطین را مسأله اول جهان اسلام بر می شمارند و همگان را برای حضور پرشور در راهپیمایی این روز دعوت می نمایند. به امید روزی که شاهد آزادی قدس شریف و سرزمین فلسطین از چنگال ستمگران باشیم.

اهمیت قدس و فلسطین
فلسطین سرزمینی است که اولین قبله مسلمانان، دومین مسجد اسلام و سومین حرم شریف (بعد از مکّه و مدینه) در آن قرار دارند و به گفته امام علی علیه السلام، یکی از چهار قصر بهشتی در دنیا (بعد از مسجدالحرام، مسجد النبی صلی الله علیه وآله و مسجد کوفه) بیت المقدس است. این شهر، به طور یکسان، برای پیروان هر سه دین ابراهیمی، مقدس است و قبله امت های پیشین نیز بوده است. در سیزده سال اول بعثت - که پیامبر صلی الله علیه وآله در مکّه زندگی می کرد و نیز تا هفده ماه بعد از هجرت به مدینه، آن حضرت و مسلمانان به سوی مسجدالاقصی نماز می گزاردند.
مسجدالاقصی از جهت دیگری هم برای مسلمانان حائز اهمیت است و آن، قداست و اهمیت معراج پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله است که از مسجدالحرام به قصد مسجدالاقصی و از آن جا به آسمان ها صورت پذیرفت. در قرآن کریم در این باره آمده است: «پاک و منزه است خدایی که بنده اش را در یک شب از مسجدالحرام به مسجدالاقصی - که گرداگردش را پر برکت ساختیم، برد تا آیات خود را به او نشان دهیم ...». جمله «بارَکْنا حَوْلَهُ»، بیان گر این مطلب است که مسجدالاقصی، علاوه بر این که خود سرزمین مقدسی است، اطراف آن نیز سرزمین مبارک و پربرکتی از نظر مادی و معنوی است. این سرزمین مقدس، در طول تاریخ، کانون پیامبران بزرگ خدا و خاستگاه نور توحید و خداپرستی بوده است. از امام صادق علیه السلام چنین نقل شده است: «مسجدالاقصی یکی از مهم ترین مساجد اسلام است و عبادت در آن، فضیلت بسیار دارد».

تاریخچه شکل گیری اسرائیل
در سال 1895 م در پاریس، کتابی به نام «دولت یهود» ، توسط تئودور هرتزل (1904 - 1860 م) که اهل بوداپست مجارستان و خبرنگار بوده است، به انتشار رسید، دو سال بعد طرح تشکیل دولت یهود در سال 1897 م در اولین کنگره صهیونیست ها در شهر بازل سوئیس مورد تاکید قرار گرفت. اینکه در کجا باید دولت یهود را تاسیس کرد و سرزمین موعود یهودی ها را تحقق بخشید، مناطقی چون آرژانتین، اوگاندا در آفریقا و طرابلس در لیبی مد نظر یهودی ها قرار گرفت که بنا به دلایلی رد شد و سرانجام فلسطین، به عنوان وطن ملی یهود مورد توافق یهودی های صهیونیست و نظام سلطه جهانی، به سرکردگی انگلیس قرار گرفت. یهودی ها فلسطین را به دلایل زیر برگزیدند:
- صهیونیست ها می گویند، یکی از بزرگ ترین عبادتگاه های یهودیان، یعنی معبدی که متعلق به هیکل حضرت سلیمان است، در بیت المقدس قرار دارد.
- به لحاظ تاریخی آنها معتقدند که این سرزمین وابسته به قوم یهود بوده که اقوام خارجی آنها را از آنجا اخراج کرده اند، ولی منابع تاریخی تاکید دارد که مسجد الاقصی، همچون کعبه، از آغاز خلقت مکان مقدس بوده، به تدبیر و الهام الهی ساخته شده و در زمان حضرت داود (ع) و فرزندش حضرت سلیمان (ع) تجدید بنا شده است. بنابراین، اصلا وجود هیکل حضرت سلیمان در زیر مسجد الاقصی توطئه ای بیش نیست که از طرف صهیونیست ها، برای ویرانی مسجد الاقصی از طریق حفاری ها و ایجاد تونلی در زیر آن مطرح شده است.

انتفاضه فلسطین
واژه "انتفاضه" برگرفته از "نفض" به معنای لبریز شدن و سر رفتن مظروف از داخل ظرف است؛ از همین روست که به قیام مردمی و سراسری در سرزمین های اشغالی فلسطین که همه گروه های مردمی را در برگرفته است، "انتفاضه" اطلاق می شود.
به درستی معلوم نیست چه کسی، نخستین بار این واژه را برای قیام اخیر ملت فلسطین برگزیده و به کار برده است، اما انتخاب این کلمه چنان حساب شده و هنرمندانه صورت گرفته است که به یقین هیچ واژه دیگری نمی تواند با این مفهوم غنی، جایگزین آن شود و ماهیت قیام امروز ملت فلسطین را این چنین جامع، کامل و گویا تبیین نماید. "انتفاضه" یا "قیام فراگیر" فلسطین اشغالی، با آنچه به نام "انقلاب ساجد" یا "معجزه قرن بیستم" نامیده شده، حرکتی مردمی و حلقه بارزی از زنجیره جهاد تاریخی مردم فلسطین است که از سال 1948 م، به روش های گوناگون، در قالب فعالیت های حزبی و گروهی و حرکت های مردمی جریان داشته است. "انتفاضه" را نمی توان از تاریخ مقاومت فلسطین و مبارزه با دشمن صهیونیستی جدا کرد؛ مبارزه ای که از زمان سلطه استعمار انگلیس بر این سرزمین شروع شد، با تشکیل اسرائیل ادامه یافت و با ایجاد گروه های مقاومت فلسطینی قالب و شکل حزبی و گروهی به خود گرفت.

انقلاب اسلامی ایران، زلزله ای برای اسرائیل
پیروزی انقلاب اسلامی در ایران که با اهداف خالص دینی و بمنظور حاکم ساختن احکام اسلام و کوتاه کردن دست آمریکا و غرب از کشور ایران و اسقاط نظام همپیمان اسرائیل و رژیم استبدادی شاه صورت پذیرفت؛ به عنوان ظهور راه سومی در جهان دو قطبی آن روز تلقی شده و با توجه به ابعاد جهانی پیامهای راهبر کبیر انقلاب که احیای فرهنگ دینی و نفی سلطه پذیری، و بر هم ریختن مناسبات ظالمانه حاکم بر سیاست جهانی و احیای سنن و شعائر اسلامی همچون حج ابراهیمی و برائت از مشرکان، و نابودی رژیم نامشروع صهیونیستی و آزادی قدس، و دفاع از نهضتهای آزادیبخش در جهان و جنبشهای اصیل در بلاد اسلامی، و نهضت بازگشت به معنویت و ارزشهای متعالی ادیان الهی از مشخصه های بارز آن بود، آمریکاییان و جهان غرب از این پدیده به زلزله ای در ارکان ثبات و امنیت دلخواه خویش تعبیر کردند و باتمام توان به مقابله با آن پرداختند، اما ملتها خصوصاً افکار مسلمانان جهان به استقبال ظهور حکومت آزادی خواه و مستقل دینی در ایران برخاستند. تلاش آمریکا و غرب که از سوی دولتهای وابسته در برخی کشورهای عربی نیز همراهی می شد، نتوانست مانع صدور معنوی انقلاب و پیامهای آزادیخواهانه آن شود.
حضور ابوعمار و هیئت فلسطینی همراه در نخستین روزهای پیروزی انقلاب در ایران و استقبال پر شکوه مردم و مسئولین ایرانی و بازتاب وسیع آن در آن زمان که هنوز وی رهبر یک سازمان چریکی مبارز علیه اشغالگران شناخته می شد و تعطیلی سفارت رژیم صهیونیستی و واگذاری آن به نمایندگان فلسطینی حکایت از آن داشت که امام خمینی بر پیگیری و تحقق اهداف و وعده های خویش در دفاع همه جانبه از حقوق ملت فلسطین مصمم است.


 

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما