پنجشنبه 9 فروردين 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
نشست خانوادگی
شانزدهمین نشست خانوادگی موسسه با حضور دکتر فاطمی
به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران، شانزدهمین نشست خانوادگی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران با سخنرانی دکتر سید محسن فاطمی و با موضوع «تأثیر فرزندآوری در ارتباط زوجین» سه شنبه 95/12/3، بعد از نماز مغرب و عشا با حضور جمع کثیری از طلاب و خانواده های ایشان، در سالن اجتماعات موسسه برگزار شد.
در ابتدای این نشست که پس از قرائت آیاتی از کلام الله مجید توسط جناب آقای فیض الله زاده و قرائت سرود ملی توسط حضار برگزار شد، دکتر سید محسن فاطمی گفت: پژوهش ها نشان می دهد خانواده ها می توانند فرزند محور باشند. در این خانواده ها  فرزند فضای احساسی را چنان اشغال می کند که نیازهای همسر نادیده گرفته می شود. ایشان با توجه به این پژوهش گفت: در مواجهه با  این مشکل، در مدل خانواده های فرزند محور همسران نیاز های خود را به طرف مقابل کمتر ابراز می کنند و وقتی این اتفاق- ابراز نیاز- صورت نگرفت فاصله همسران بیشتر می شود.
استاد دانشگاه هاروارد و فوق دکترای روانشناسی در ادامه با عنوان اینکه «مطالعات نشان داده هر میزان خانواده از فضای پر شفقت برخوردار باشد پویایی و سلامت خانواده بیشتر است.» گفت: رابطه رفاقت محور بین همسران عامل ثبات و استحکام خانواده است. هر رابطه صمیمی یک تمنای خاص و عاطفی را در بر دارد و تمناهای عاطفی می توانند روشن و صریح بیان شوند و به اتصال عاطفی برسند و بر عکس با عدم بیان همسران، انفصال عاطفی رخ میدهد پس لازم است از تمنای عاطفی طرف مقابل آگاه باشیم.
وی افزود: در مقابل تمنای عاطفی سه برخورد از طرف مقابل متصور است:
یک. جواب و استقبال و اتصال
دو. مشاجره با تمنا
سه. روی برگرداندن و انفصال
در ادامه دکتر فاطمی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم-صلی الله علیه و آله- در تبیین ویژگی های خانواده مطلوب گفت: مهمترین ویژگی‌های خانواده‌های شاد پاسخ به تمناهای عاطفی، زبانهای نرم و قلب های رئوف می باشد.
دکتر فاطمی «جای اتصال های عاطفی» را در خانواده دانست و با عنوان اینکه « اگر توجه به نیاز ها وجود داشته باشد، چیزی مانع بیان نیازها نخواهد شد.» گفت: گاهی پس از تولد بچه، جاذبه میان همسران کم می شود و فرد تصور میکند نادیده گرفته شده است.
وی ریشه بروز مشکل و بالا رفتن حساسیتهای همسران نسبت به موضوعاتی مثل تولد فرزند را در کودکی آنان دانست و گفت:حساسیت بالای انسانها بخاطر سختی های دوران کودکی است و با بررسی ها اغلب روشن می شود که فرد در کودکی به نوعی اذیت شده است. یا اذیتی از نوع فیزیکی و یا از جانب پدر و مادر و ... تکرار رابطه های تنش آفرین در کودکی سبب می شود کودک مدام در حال دفاع از خود باشد و در دوره های بعد هم خودش را نشان می دهد.
در پایان دکتر فاطمی ضمن اشاره به این نکته که « در ازدواج های فرزند محور نه فرزندان بهره می برند و نه پدر و مادر» گفت: به هر میزان تمناهای عاطفی را خوب رصد کنیم می توانیم در کوچه باغهای زندگی مشترک موفقیت را استشمام کنیم و گرنه نتیجه اش خستگی و تیرگی خاص فضا خواهد بود.
لازم به ذکر است این نشست در دو بخش صورت پذیرفت و حضار پس از استفاده از کلیپی با محوریت بیانات مقام معظم رهبری درباره « جایگاه خانواده، زن و فرزند آوری» در بخش دوم نشست که پاسخ به سوالات حضار توسط دکتر فاطمی بود حاضر شده و از بیانات ایشان استفاده نمودند.
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما