جمعه 10 فروردين 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
مرکز پژوهشی
نشست علمی با حضور آقای دکتر معینی پور با موضوع تبیین مسئله محوری در علوم انسانی با تاکید بر اولویت های پژوهشی قطب ها نشست علمی با حضور جناب آقای دکتر معینی پور دبیر محترم شورای راهبری قطب های فکری هنریِ دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم و با موضوع تبیین مسئله محوری در علوم انسانی با تاکید بر اولویت های پژوهشی قطب های دفتر تبلیغات اسلامی برگزارشد.
به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران، نشست علمی با حضور جناب آقای دکتر معینی پور دبیر محترم شورای راهبری قطب های فکری هنریِ دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم و با موضوع تبیین مسئله محوری در علوم انسانی با تاکید بر اولویت های پژوهشی قطب های دفتر تبلیغات اسلامی، به همت مرکز پژوهش های اسلامی معصومیه، در تاریخ 18/2/96 در سالن اجتماعات برگزارشد.
ابتدا جناب آقای دکتر معینی پور ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن اعیاد شعبانیه، در خصوص آسیب شناسی سازمان های فرهنگی گفت: شما به عنوان پژوهشگران و افرادی که قصد مشارکت در آینده پژوهشی کشور را دارند به خوبی می دانید که بزرگترین معضلی که با آن در امر پژوهش مواجه هستید سر در گمی در انتخاب مسئله و عنوان مقاله یا پایان نامه است. در مبحث روش تحقیق اولین بحثی که در آن صحبت می شود تفاوت بین موضوع و مسئله است و آن تفاوت کلان نگری در موضوع و خرد نگری و جزئی نگری در مسئله می باشد.
وی افزود: بیشتر از آنکه در مسائل فرهنگی سرمایه گذاری شود بر کارکرد های فرهنگی سرمایه گذاری شده است. دقیقا در کارکرد های فرهنگی- پژوهشی این اشکال وجود دارد. اهمیت و ارجحیت فرایند پژوهش بر مسئله پژوهش باعث می شود در آینده شخص نتواند مسائل مربوط به آن پژوهش را بیابد. نداشتن یک مسئله ی مناسب در پایان نامه نویسی و پژوهش دلیل بر نا آگاهی از مسئله شناسی است.  شخص اصولا پژوهش های فرایندی را انجام می دهد. از این رو حرفه های پایان نامه نویسی را به خوبی اعمال می نماید اما در حل مسئله ناتوان است.
دکتر معینی پور با اشاره به دو رویکرد کلیِ کارکرد محوری و مسئله محوری در سازمان فرهنگی اظهار داشت: اصلی ترین محور در مسئله محوری اهتمام به شناسایی و حل مسائل اولویت داری است که سازمان، اصولا برای پرداختن به آن تشکیل شده است. وی در ادامه سخنان خود به بیان تفاوتهای موجود در دو رویکردسازمان فرهنگی  پرداخت و گفت:  مناسب  بودن با محیط متغیر و سازمان چند محصولی، انعطاف پذیری سازمان در برابر تغییرات محیطی، توجه مستقیم به نیاز های خدمت گیرندگان، همسویی و انسجام و خروج از حالت جزیره ای، شفافیت هدف و مقصد و عدم امکان تغییر های متعدد، قابلیت شاخص گذاری و ارزیابی دقیق عملکرد، توسعه نگرش سیستمی و تفکر راهبردی سازمان و توسعه مهارت های نیرو های انسانی از مزایای امر مسئله محوری می باشد.
وی در پایان سخنان خود به بیان رویکرد های جدید دفتر تبلیغات اسلامی به عنوان یک سازمان؛ در خصوص معرفی محور های اصلی، قطب های فکری – فرهنگی و میز های تخصصی پرداخت. 

 
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما