ردیف |
نام واحد درسی |
واحد |
هدف |
|
قواعد تفسیر |
2 |
شناخت اصول، قواعد و روش های صحیح فهم و تفسیر قرآن کریم |
|
فقه الحدیث |
2 |
شناخت اصول، قواعد، شیوه ها،مراحل و سیر منطقی فهم صحیح کلام معصومین (علیهم السلام) |
|
نظام اخلاقی و نظام تربیتی اسلام1و2و3 |
6 |
شناخت مبانی، قواعد، اهداف،روش ها، و مسائل اخلاق و تربیت اسلامی بر اساس قرآن، سنت و عقل |
|
اخلاق در قرآن1و2و3 |
6 |
شناخت، بررسی و دسته بندی ،آیات اخلاقی قرآن با توجه به روایات مرتبط به صورت تفسیر موضوعی |
|
متون تخصصی اخلاق 1و2و3 |
6 |
قرائت و درک متون اساسی و کهن اخلاق اسلامی، مانند: جامع السعادات نراقی و حقایق فیض کاشانی |
|
اخلاق خانواده |
2 |
شناخت و تبیین دستورات و آموزه های اخلاقی اسلام در زمینه مسائل خانوادگی (ارتباط با همسر و فرزندان) |
|
اخلاق کاربردی |
2 |
آشنایی با کلیات اخلاق کاربردی و شناخت دستور العمل های اخلاقی اسلام در ساحت های مهم و مورد نیاز، مانند گفت و گو ، نقد ، مشاوره، پژوهش، سیاست، معاشرت، تعامل با جوان اخلاق جنسی |
|
تاریخ علم اخلاق |
2 |
بررسی پیدایش و سیر تطور علم اخلاق و آشنایی با مکاتب مهم و اندیشمندان بزرگ اخلاقی،همراه با معرفی اجمالی منابع و مآخذ اخلاق و تربیت اسلامی،مانند: جامع السعادات ، معراج السعاده، حقایق، اوصاف الاشراف، اخلاق ناصری، تهذیب الاخلاق و محجه البیضاء |
|
فلسفه اخلاق |
3 |
آشنایی و بررسی نظریات ومکاتب مهم در زمینه مبادی و ملاک های گزاره های اخلاقی با تاکید بر آموزه ها و مبانی اسلامی. |
|
اخلاق تطبیقی ادیان |
2 |
مقایسه اشتراکات و افتراقات اخلاق ادیان، برجسته سازی امتیازات نظام اخلاق اسلامی و عناصر آن از سایر نظام ها |
|
انسان در قرآن |
2 |
شناخت دید گاه قران در مورد انسان و ابعاد وجودی ،آن و نیز ویژگی های انسان کامل، با توجه به روایات مرتبط |
|
علم النفس |
2 |
آشنایی با ماهیت ، ابعاد ، زوایا و قوای نفس و کار کرد های آن و بررسی تاثیر علم النفس بر اخلاق و تربیت و بالعکس. |
|
فلسفه تعلیم و تربیت |
2 |
آشنایی با دید گاه ها و نظربه های مهم در باب مبانی نظری تعلیم و تربیت با تاکید بر مبانی اسلامی. |
|
روان شناسی اخلاق |
2 |
آشنایی با مبانی و مسائل روان شناختی اخلاق و چگونگی تاثیر آن بر تربیت اخلاقی. |
|
روان شناسی تربیتی |
2 |
شناخت اصول و مبانی روان شناسی تربیتی و موضوعات مربوط به آن، مانند: تقویت قدرت فکر، تحلیل و تفسیر مسائل و مشکلات تربیتی و ایجاد قدرت تشخیص علل و عوامل پدید آورنده آنها. |
|
روان شناسی رشد |
2 |
آشنایی با مراحل و ویژگی های رشد جسمی، عاطفی و رفتاری انسان در سنین مختلف،(قبل تولد، نوزادی،کودکی، نوجوانی، جوانی، میان سالی و پیری) |
|
اصول و فنون |
2 |
آشنایی با اصول، مبانی، انواع، روش ها، فنون، و فرایند مشاوره و راهنمایی با تاکید بر دیدگاه. |
|
آشنایی با عرفان اسلامی |
2 |
آشنایی با کلیات و اصول عرفان اسلامی و مراحل سیر و سلوک آن با توجه به کتاب در جستجوی عرفان اسلامی از آیت الله مصباح |
|
آشنایی با عرفان های کاذب |
2 |
نقد و بررسی عرفا ن های نو ظهور و کاذب و ارائه عدم مطابقت آنها با معیار های عرفان درست |
|
عربی معاصر |
2 |
ایجاد توان بره گیری از متون جدید عربی در حوزه اخلاق و تربیت اسلامی. |
|
زبان انگلیسی 1و2 |
4 |
ایجاد توان فهم متون تخصصی اخلاق و تربیت اسلامی به زبان انگلیسی |
|
کارورزی پژوهش 1و2 |
2 |
کسب مهارت های لازم در انجام پژوهش در حوزه اخلاق و تربیت، و ارائه نتایج آن |
|
پایان نامه |
4 |
ارائه پژوهشی جامع همراه با نقد و بررسی و تتبع کافی در موضوع اخلاق یا تربیت |
جمع |
65 |
|