سه‌شنبه 4 ارديبهشت 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
دانستنیهای روانشناسی
مدیریت مالی

یکی از کارکردهای ازدواج، افزایش دارایی‌ها و اموال است. بنا بر پژوهش‌ها، ازآنجاکه افراد متأهل در قیاس با مجردها، قدرت بیشتری در ذخیره دارایی‌های خویش دارند، درمجموع ثروتمندترند[1] و با ازدواج روزی بیشتری نصیب افراد متأهل می‌شود.[2] اما برطرف ساختن نیازهای مالی و مدیریت مسائل مالی خانواده، مسئولیت کدام‌یک از زن و شوهر است؟

پیش‌ازاین یادآور شدیم که ویژگی‌های زن و مرد در پذیرش نقش‌ها تأثیر بسزایی دارند. مردان که از ویژگی حمایت‌کنندگی قوی‌تری برخوردارند و از احساس‌های مثبتِ بارآوری در نتیجه کار بهره‌ می‌برند، در قیاس با زنان که ویژگی ذخیره‌کنندگی عمیق‌تری دارند، در مسائل مالی دو نقش متفاوت خواهند داشت.

آموزه‌های دین این باور را به ما گوشزد می‌کند که برطرف کردن نیاز‌های مالی و اقتصادی خانواده، از نقش‌هایی است که بر دوش شوهر نهاده شده است.[3] وی برای فراهم ساختن معاش و روزی خانواده و تهیه نیازمندی‌های زندگی و لوازم منزل باید تلاش کند. البته تصرف در اموال به‌دست‌آمده نیز باید با اجازه شوهر صورت پذیرد.[4] این جایگاه برای یک مرد آن‌چنان والاست که از نگاه آموزه‌های دینی، برترین و بالاترین هزینه‌ای که او در زندگی می‌کند، آن است که برای خانواده‌اش خرج ‌کند؛[5] چرا که با هزینه‌ کردن در زندگی احساس‌ مثبتِ بارآوری به مردان دست می‌دهد. البته این احساس‌ در سایه کار و تلاش برای رفاه خانواده به وجود می‌آید و نشاط‌ وی را به همراه خواهد داشت.

اما زنانی که از راه کار و جز آن درآمدی به دست می‌آورند، لزومی ندارد آن را در خانواده هزینه کنند و در این زمینه نقشی ندارند؛ اما می‌توانند همسران خود را در این زمینه یاری کنند و مشکلات مالی را کاهش دهند. به هر شکل، با تعیین مسئولیت در حوزه مسائل مالی این مسئله پیش روی ماست که چه کسی بهتر است آن را هزینه کند و بر آن کنترل داشته باشد؟

زوج‌هایی که مدیریت مسائل مالی‌ تنها بر دوش یکی از آنهاست و کنترل برابری بر چگونگی خرج ‌کردن ندارند، احساس رضایت کمتری را تجربه می‌کنند.[6] بهتر است که زن و شوهر، هر دو از وضعیت مالی و چگونگی هزینه آن آگاه باشند. ازآنجاکه زنان در ذخیره و پس‌انداز ‌کردن دقیق‌ترند، می‌توان پس‌انداز امور مالی خانواده و هزینه آن را در «اهداف کوتاه‌مدت» به آنان واگذار کرد. زنان به دلیل ویژگی ذخیره‌کنندگی می‌توانند حقوق کم یا فراوانی را که شوهر برای یک ماه در اختیارشان قرار داده تا پایان ماه، به‌گونه‌ای ضابطه‌مند مدیریت کنند، اما مردان بعید نیست که آن را تا اواسط ماه پایان بخشند! البته زنان امکان دارد مبالغ فراوان را نیز در یک ماه هزینه کنند، مگر اینکه بخواهند آن را برای اهداف کوتاه‌مدت یا بلندمدت همانند خرید خانه نگاه دارند. با در نظر گرفتن الگوهای تربیتی، فرهنگی و اجتماعی‌ای که زن در آن پرورش یافته است، بعید نیست مدیریت مالی زن به دلیل ویژگی ذخیره‌کنندگی او با اهداف کوتاه‌مدت مالی هماهنگ‌تر باشد، تا اهداف بلندمدت.

رهنمودهایی درباره مدیریت مالی

بهتر است چگونگی خرج کردن درآمدتان را اولویت‌بندی کنید.

تفاوت‌های اساسی در اولویت‌بندی چگونگی استفاده از پول را بررسی کنید.

برنامه مالی خود را به‌‌گونه‌ای طرح‌ریزی کنید که بر اشتراک مساعی و همکاری‌ طرفین مبتنی باشد.

مرد بهتر است همچنان‌که به فکر حوادث آینده و روز مبادای خویش است، به فکر آینده همسرش (که معمولاً خانم‌ها از آن بیمناک‌اند) نیز باشد.

به وضعیت مالی شوهرتان توجه کنید و خواسته‌های مالی خود را بر پایه نیازتان، نه بر مبنای رقابت و چشم‌وهم‌چشمی تنظیم کنید.

بدهکاری، سنگین‌ترین بار زندگی است که روان را متأثر می‌سازد و شما را محدود می‌کند. برای تغییر ظاهر زندگی و خرید کالاهای غیرضروری زیر بار قرض نروید.

نخست بدهکاری‌ ماهیانه خود را بپردازید تا از خرید کردن، بدون قسط و بدهکاری ماهیانه لذت ببرید.

میانه‌‌روی را در مسائل مالی یک اصل بشمارید و بدانید که با اعتدال، نیمی از معیشت خود را مدیریت کرده‌اید.

[1]. دیوید اچ. اولسون و امي‌کي اولسون، توانمندسازی همسران، ترجمة کامران جعفري‌نژاد و منصوره اردشيرزاده، ص6.

[2]. محمدبن‌يعقوب کليني، الکافی، ج5، ص329، ح6؛ ابوجعفر ابن‌بابويه قمي، من لا یحضره الفقیه، ج3، ص383، ح4345.

[3]. محمدبن‌حسن حر عاملي، وسائل‏ الشيعه، ج21، ص517.

[4]. محمدبن‌يعقوب کليني، الكافي، ج5، ص514.

[5]. علاءالدين علي متقي‌هندي، کنز العمال، ج6، ص428، ح16396؛ مسلم‌بن‌حجاج قشيري، صحیح مسلم، ج2، ص692، ح38.

[6]. دیوید اچ. اولسون و امي‌کي اولسون، توانمندسازی همسران، ترجمة کامران جعفري‌نژاد و منصوره اردشيرزاده، ص109.

صداقت و راستگویی كلید طلایی گنج مقصود است كه در دارالملك ایمان نهفته است و كسی بی آن، نه ره به سوی سرای ایمان می برد و نه به گنج پربهای دیانت و شریعت دست می یابد. پیشوای راستان، از راستی به عنوان پایه دین و ستون ایمان یاد می كند و می فرماید:

اَلصِّدْقُ عِمادُ الاِسْلامِ وَ دَعامَةُ الایمانِ .(1)

راستی ستون مسلمانی و پایه ایمان است.

چنان كه خیمه بی عمود و سقف بی ستون فروریخته و غیرقابل استفاده است، انسانِ بی بهره از صداقت در دارالامن ایمان و در پناهگاه اسلام جایی و قراری ندارد و از سرای سلامت اسلام و امن ایمان بیرون است، و از نظر حیات دینی و روح ایمانی، مرده ای بیش نیست؛ چراكه ایمان تهی از صداقت، و اسلام منهای راستی در كلام امام علی(ع) بسان پیكر بی سر(2) است.

بنابراین، براساس آموزه های دینی راز گران قدری و ارجمندی انسان، در صدق و راستی نهفته است و خوش بختی و كامرانی تنها برای كسانی كه تلاش و فعالیّت آنان توأم با صدق و راستی باشد، میّسر می گردد. كسانی كه جز از این ره برای نیك نامی و نیك بختی و نجات و خوش بختی می كوشند، ره به بیراهه سپرده اند و فرجامی جز نگون بختی نخواهند داشت، چراكه: اَلْصِدْقُ نِجاةٌ وَ كَرَامَةٌ.(3)

نجات و كرامت، در پرتو صداقت به دست می آید.

1. غررالحكم و دررالكلم، ج2، ص40

2. همان، ج3، ص107؛ ج1، ص129؛ ج4، ص47.

3 . همان، ج1، ص179؛ «الصّادقُ عَلی شرفِ مَنجاةٍ وكَرامَةٍ، راستگو بر بلندای رستگاری و گرامی بودن است.» (همان، ج1، ص326)

نکاتی برای یک امتحان خوب

نکاتی برای یک امتحان خوب

 مهمترین گام موفقیت در امتحانات تعیین هدف است، ولی باید این نکته را به خاطر داشته باشید که فشار بیش از حد به خودتان تحمیل نکنید و اهداف خود را واقع بینانه انتخاب کنید.

اگر زمان امتحانات وقت زیادی برای مطالعه ندارید و یا دیر اقدام کرده اید باید محدودیت ها را در نظر بگیرید و وقت کافی برای امتحانات با کم کردن تفریحات اضافه، مثل تماشای تلویزیون و یا بازیهای کامپیوتری، ایجاد کنید.

همه چیز را برای شب امتحانات نگذارید، شب امتحان برای مرور دانسته های گذشته است نه برای یادگیری مطلب جدید.

♦ هنگام درس خواندن برای امتحانات به خود استراحت کافی بدهید

مطالعات جدید ثابت کرده اند که مطالعه باید در فواصل کوتاه زمانی و زمان استراحت کوتاه بین زمانهای مطالعه باشد، پس به صورت پیوسته مطالعه نکنید. سعی کنید حداکثر مدت پیوستگی زمان مطالعه یک ساعت باشد و بعد از هر یک ساعت ۱۰ دقیقه استراحت کنید.

این استراحت کردن به این معنی نیست که مثلا تلویزیون تماشا کنید یا اینکه بیرون بروید! در این مدت ۱۰ دقیقه باید چشم ها را ببندید و به چیزی که در مدت یک ساعت خواندید فکر کنید، برای خودتان تصویر ذهنی از مطلب ایجاد کنید و سرتیترها را به خاطر بسپارید و سپس به جزئیات فکر کنید.

 ♦ برای امتحانات از کتابخانه و سالن مطالعه استفاده کنید

مکان مطالعه برای امتحانات را تعیین کنید. ممکن است این مساله برای شما اهمیت نداشته باشد ولی باور کنید که یک کلید مهم در موفقیت شما در امتحانات است. اینکه در جای ثابتی که به آن عادت دارید مطالعه کنید و تمام تلاشتان را انجام بدهید که به محیط کتابخانه عادت کنید. جو کتابخانه جو خوب و مناسبی جهت مطالعه برای امتحانات است، باعث می شود با دیدن دیگران انگیزه بیشتری برای درس خواندن برای امتحانات پیدا کنید.

 ♦ هنگام درس خواندن برای امتحانات اطراف خود خوراکی قرار ندهید

اشتباهی که بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان عزیز مرتکب می شوند این است که هنگام مطالعه برای امتحانات در کنار خودشان خوراکی قرار می دهند، اگر در منزل هستید یا در کتابخانه، فرقی ندارد، در زمان مطالعه برای امتحانات به میوه و خوراکی نه بگویید! ولی از مایعات خنک مثل شربت، آبمیوه و یا حتی آب استفاده کنید.

خوردن میوه و خوراکی از عوامل مهم حواس پرتی هنگام درس خواندن برای امتحانات است و نوشیدن مایعات خنک آب از دست رفته بدن و سلولهای مغزی را در حین مطالعه جبران می کنند و از خستگی زودرس جلوگیری می کنند.

♦ در مطالعه برای امتحانات به خودتان جایزه بدهید

درس ها و مباحث را برای امتحانات به صورت عمیق بخوانید و هرکجا احساس کردید که درسی را به صورت کامل فرا گرفتید به خود جایزه بدهید! برای غذا خوردن با یک دوست به بیرون بروید یا یک فیلم کوتاه تماشا کنید ولی این کار را بعد از اتمام پروسه مطالعه انجام دهید، تا هنگامی که برای درس بعدی بر می گردید ذهن آرام و آماده ای داشته باشید.

 ♦ در درس خواندن برای امتحانات از دیگران کمک بگیرید

بسیاری از دانش آموزان از اینکه از یک دوست یا همکلاسی سوالی بپرسند خجالت می کشند، سعی کنید اگر در مبحثی مشکلی دارید یا اینکه بخشی از درس را درست متوجه نشده اید، سوال بپرسید و ابهاماتی که در ذهن دارید برطرف کنید.

اگر در مبحثی احساس می کنید قوی هستید به دیگران کمک کنید. یکی از مزیت های کتابخانه این است که معمولا دارای جو صمیمی است و می توانید از کمک دیگران استفاده کنید. 

امتحانات و نکات مهم هنگام برگزاری امتحان

 1. هنگام امتحانات با آمادگی کامل و به موقع در سر جلسه امتحان حاضر شوید.

 2.در زمان امتحان آرام ولی هشیار باشید و در سر جای خود با آرامش و گامهای آهسته مستقر شوید.

 3. اگر امتحان در کلاس خودتان برگزار می شود سعی کنید در جای همیشگی خود در کلاس بنشینید.

 4.هنگام امتحانات یاد خداوند و کمک گرفتن از او و تلاوت آیاتی چند از قران کریم میتواند آرامش را به شما هدیه دهد . ))یاد خداوند آرام بخش دلهاست((

من و کودک لجباز !!!
سوال: دختربچه‌ام بسیار لجباز شده است. لطفاً راهنمایی‌ام کنید.
 عموماً لجبازی کودکان از سال دوم زندگی آغاز می‌شود و در سه سالگی به اوج می‌رسد. در سنین دیگر نیز مسأله‌ای است که والدین کمابیش با آن روبه‌رو هستند. این لجبازی‌ها تا حدی از ضرورت‌های رشد و مقطعی است؛ بنابراین، چندان نگران نباشید. لجبازی کودکان، اغلب منشأ محیطی دارد و به ندرت (در صورت شدت و دوام) ممکن است مشکل عصبی باشد. در هر صورت، برای جلوگیری از نهادینه شدن این رفتار، بهتر است برای کاستن از آن بکوشید.
علت‌ها:
1. تثبیت استقلال: فرزند شما در سنی است که می‌خواهد استقلال خود را تثبیت کند. با استفاده از راه‌کارهای ایجاد استقلال مثل جداسازی برای خواب و واگذاری امور شخصی و... این نیاز او را برطرف سازید تا مجبور نشود آن را از طریق لجبازی تثبیت کند.
2. جلب توجه: در موارد بسیاری، لجبازی برای جلب توجه است؛ بنابراین، در مقابل این رفتار، حساسیت فراوان نشان ندهید و بکوشید در زمان غیر متعارض (زمانی که لجبازی نمی‌کند) توجه بیش‌تری به او داشته باشید.
3. ناتوانی در تنظیم هیجانات و رفتارها: کودک شما هنوز یاد نگرفته است که در هجوم هیجانات متعارف کدام‌یک را ترجیح دهد و براساس کدام‌یک رفتار کند. در این شرایط باید با کودک همراه شده و نظم دادن به هیجاناتش را به او آموخت.
 چند توصیه
الف) برای اصلاح این رفتار، از زور و اهرم فشار استفاده نکنید؛ زیرا لجبازی او تشدید می‌شود.
ب) از اعطای برچسب لجباز به او بپرهیزید؛ زیرا اثر تلقینی دارد و رفتار او را تشدید می‌کند.
ج) در مقابل لجبازی‌های او آرامش خود را حفظ کنید و عصبانی نشوید. در موارد بسیاری، لجبازی بیش‌تر کودکان، بازخورد عصبانیت والدین است.
خ مثل خانه، خانواده، خلاقیت

راه‌هایی ساده برای افزایش خلاقیت کودکان
خلاقیت و نو‌آوری از محورهای اصلی پیشرفت و ترقی است؛ تلفن، هواپیما، رایانه و بسیاری دیگر از امکانات‌ ما محصول ذهن خلاق بشر است. افزون بر این، انسان امروزی برای حل مسائل و مشکلاتش هم به خلاقیت نیازمند است. بروز خلاقیت در هر سنی امکان دارد و هر فردی می‌تواند به طور خلاقانه از استعدادهایش استفاده کند به شرط ‌آن‌که در دوران کودکی استعدادهایش درست پرورش یافته باشند. در سطرهای زیر به برخی شیوه‌هایی که به افزایش خلاقیت کودکان منجر می‌شوند، اشاره می‌کنیم:
1. سعی کنید سؤالات تازه در ذهن کودک ایجاد کنید. بهتر است آموزش کودک نیز به گونه‌ای باشد که ذهن او به سوی سؤالات تازه هدایت شود. به هنگام پاسخ‌گویی به سؤالات کودک نیز بکوشید او را به سوی فضا‌های جدید راهنمایی کنید.
2. حس کنجکاوی کودک را پرورش دهید. برای این‌کار باید ابتدا به سؤالات او پاسخ مناسب و صحیح بدهید. پاسخ‌های کوتاهِ «بله، نه» هیچ‌گاه نمی‌تواند ارتباط کاملی میان سؤالات کودک و معلومات قبلی او برقرار کند. او با پرسیدن از شما به عنوان بزرگ‌تری که خیلی چیزها را می‌داند، می‌خواهد ذهن تشنه خود را سیراب کند. مطمئن باشید در حین این سؤال و جواب‌ها غالباً افکار و ایده‌های مفیدی برای گفت‌وگو و مباحثه پیدا می‌شود.
3. با فرزندتان گفت‌وگو کنید. والدین و مربیان کودک باید درباره امور و مسائلی که به او مربوط می‌شوند، حتی درباره مسائل مدرسه و امور داخل خانه که دخالت و همکاری کودک در آن کارها لازم است از او نظر بخواهند و درباره عقاید و نظراتش مانند بزرگ‌ترها بحث و گفت‌وگو کنند.
4. به عقاید جدید بچه‌ها احترام بگذارید. کودکانی که به نوعی خلاقیت آن‌ها برانگیخته شده، روابط و مفاهیمی را می‌بینند و درک می‌کنند که ممکن است والدین و مربیانشان به آن توجهی نداشته باشند. تشویق کودکان به بیان عقاید نو و جدید باید همیشه مورد توجه والدین و مربیان باشد.
5. از مراقبت‌ها و دخالت‌های بیش از حد بپرهیزید. یکی از ویژگی‌های افراد خلاق این است که توانایی‌شان را در انجام کارها به کار می‌گیرند. والدین و مربیان باید توانایی کودک را زنده نگه دارند و به آن‌ها اجازه دهند که گاهی مطابق ذوق و سلیقه خود، اشیاء را کشف کنند. مراقبت‌های بیش از حد بزرگترها، قابلیت یادگیری مبتکرانه آن‌ها را ضعیف می‌کند.
6. از فرزندتان بخواهید که اشیاء و امور نیمه‌تمام را تکمیل کند. جملات ناتمام و داستان‌های ناکامل، نقاشی‌ها و تصاویر نیمه‌تمام و حتی اشیاء ناقص را کامل کند. برای او اسباب‌بازی‌هایی بخرید که خودش بتواند آن‌ها را به یکدیگر وصل کرده و شکل‌های مختلفی بسازد.
7. کودک باید اشیاء را از نزدیک مشاهده و لمس کند. او افزون بر مشاهده، باید اشیاء را لمس کند زیرا دیدن به تنهایی، کنجکاوی کودک را ارضاء نمی‌کند. کودکانی که از لمس کردن اشیاء محروم می‌شوند توانایی کشف و اختراع را از دست می‌دهند. در حالی‌که مشاهده همراه با لمس کردن اشیاء، آنها را در بازی‌های خیالی، اختراعات و پاسخ‌گویی به آزمون‌های خلاقیت کمک می‌کند. به کودک اجازه دهید وسایل بی‌خطر خانه را لمس کند. به‌ویژه که او از بیرون کشیدن وسایل آشپزخانه از داخل کابینت‌ها و بازی با کاسه و بشقاب و قابلمه لذت زیادی می‌برد.
8. برای کودک، همیشه کیک و کلوچه‌، لباس و شیرینی خاصی نخرید. کودک را تشویق کنید تا در خرید لوازم‌التحریر، خوراک و پوشاک، انواع مختلف آن‌ها را امتحان کند. شما هم از خرید کالاهای تکراری و یکسان دوری کنید.
9. کودک را همیشه از یک مسیر خاص به خانه نبرید. زمانی که با او بیرون می‌روید هنگام برگشت به خانه برای او توضیح دهید که حالا می‌خواهیم از یک راه جدید به خانه برگردیم. او به این شیوه می‌فهمد که برای رسیدن به یک هدف راه‌های مختلفی وجود دارد، نه یک راه ثابت و همیشگی.
10. به او توضیح بدهید که از وسایل مختلف برای چه کارهایی استفاده می‌کنند. سپس از او بپرسید که به نظر تو دیگر چطور می‌شود از این وسیله استفاده کرد؟
11. او را به جاهای جدید ببرید؛ موزه‌ها، نمایشگاه‌ها و پارک‌ها. به کودک اجازه دهید که مکان‌های مختلف را از نزدیک بشناسد.
12. برای تزئین اتاق کودک، از ذوق و سلیقه خودش استفاده کنید. از کودک بخواهید هر چند یک‌بار جای وسایل اتاقش را عوض کند.
13. اگر کودک دوست دارد روی دیوار نقاشی کند، یک کاغذ بزرگ روی دیوار اتاقش بچسبانید و آن‌گاه به او بگویید روی این کاغذ هر چه دوست دارد، بکشد.
مطمئن باشید با تلاش خود برای پرورش خلاقیت کودکتان به آن‌ها هدیه‌ای با ارزش برای تمام عمر می‌دهید.

به کوشش زینب جعفری
 
 
1
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما