جمعه 31 فروردين 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
بهداشت و سلامت (پزشکی)
چگونه غلظت خون را درمان کنیم؟
افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون را، غلظت خون می گویند. اگر میزان هموگلوبین خون در آقایان بیشتر از 18 و در خانم ها بیشتر از 16 گرم در دسی لیتر باشد، غلظت خون گفته می‌شود.
 
پزشکان اصطلاح پلی سیتمی (polycythaemia) و اریتروسیتوز (erythrocytosis) را برای نشان دادن افزایش تعداد گلبول های قرمز خون به کار می برند.
بیشتر سلول های خون را گلبول های قرمز تشکیل می دهند. آن ها اکسیژن را به تمامی بدن می رسانند. لذا حجم اصلی آنها را هموگلوبین ( پروتئین حمل کننده اکسیژن) تشکیل می دهد.
تعداد گلبول های قرمز خون بر اساس سن و جنس افراد متفاوت است. آقایان گلبول های قرمز بیشتری از خانم ها دارند و نوزادان تازه متولد شده اغلب گلبول قرمز بیشتری از بزرگسالان دارند.
افزایش تعداد گلبول های قرمز خون و در نتیجه ایجاد غلظت خون باعث می شود جریان خون به سمت اندام های بدن کاهش یابد و گاهی نیز لخته های خون تشکیل می شوند.
بسیاری از افراد هنگام خون دادن، خون روشن را دلیل بر رقت آن و خون تیره را دلیل بر غلظت آن می دانند، در حالی که این تصور اشتباه است، زیرا نمی توان غلظت خون را از طریق چشم غیر مسلح تشخیص داد.
هیچ گاه تیره بودن خون دلیل بر غلظت آن نیست، چون خونی که از فرد گرفته می شود از ورید است و خون وریدی به دلیل کمبود اکسیژن اغلب تیره است.
با انجام آزمایش خون (CBC) و سنجش میزان هموگلوبین، پزشک می تواند به عارضه غلظت خون پی ببرد. هرگاه میزان هموگلوبین خون (درصد گلبول قرمز خون) از حد معمول بالاتر برود، غلظت خون رخ می دهد.
سن شیوع این عارضه بالای چهل سال بوده و در آقایان شایع‌تر است.
چه عواملی باعث غلظت خون می شوند؟
بخشی از علت ابتلا به مشکل غلظت خون، زمینه های ارثی و مادرزادی است (5 تا 10 درصد موارد). ولی بیشترین علت ابتلا به غلظت خون ، وجود بیماری های ریوی و قلبی است که باعث کاهش اکسیژن در بدن می شوند.
زمانی که اکسیژن کافی به بدن نرسد، برای جبران این کمبود، گلبول قرمز بیشتری در بدن ساخته می شود و این امر باعث افزایش غلظت خون در رگ ها می شود.
با کمبود اکسیژن در بدن، هورمونی به نام اریتروپویتین از کلیه ترشح می شود که این هورمون، مغز استخوان را برای ساخت بیشتر گلبول قرمز تحریک می کند تا بتواند کمبود اکسیژن رسانی به بافت های بدن را با افزایش گلبول قرمز جبران کند.
اغلب افراد ساکن در مکان هایی نظیر کوهستان و ارتفاعات و یا مکان های دچار آلودگی هوا، به دلیل کمبود اکسیژن ، دچار بیماری غلظت خون می شوند.
استرس و تنش های عصبی هم عامل بروز غلظت خون هستند. استرس و فشارهای روانی سبب افزایش ترشح آدرنالین و در نتیجه بروز انقباضات عروقی می‌شوند، بدین ترتیب پلاسمای خون به خارج عروق نشت کرده و نسبت آن به گلبول قرمز کاهش می‌یابد.
تعریق و اسهال‌های شدید از علل بروز غلظت خون موقتی هستند.
یکی دیگر از علل مهم غلظت خون، کشیدن سیگار است. با مصرف سیگار، اکسیژن رسانی به خون کم شده و غلظت خون ثانویه ایجاد می شود.
در برخی افراد به طور ارثی، هموگلوبین خون شان به راحتی اکسیژن را به بافت ها تحویل نمی دهد که در واقع به آن هموگلوبین غیرطبیعی گفته می شود که جزء علل نادر غلظت خون محسوب می شود.
بیماری مغز استخوان، تومورهای بدخیم کلیوی و کبدی در بزرگسالان، تومورهای مخچه ای در کودکان، فیبروم های رحمی در زنان، کیست های متعدد کلیه، سنگ کلیه و انسداد مجاری ادراری نیز می توانند غلظت خون را سبب شوند.
علائم آن چیست؟
سرخ شدن صورت
تیرگی رنگ لب به ویژه هنگام انجام فعالیت های ورزشی
اختلالات تنفسی مثل تنگی نفس
اختلالات هوشیاری،‌ منگی و ‌خواب آلودگی
اختلالات بینایی مثل تاری دید
ضعف و بی حالی
سردردهای غیرطبیعی
خارش بدن به ویژه بعد از دوش گرفتن با آب گرم
برجستگی وریدهای چشم
عوارض آن کدام اند؟
غلظت خون در بدن باعث کند شدن حرکت خون در قلب و رگ ها می شود که با گرفتگی اندام هایی نظیر دست و پا، موجب سکته مغزی یا قلبی خواهد شد.
افزایش غلظت خون در افراد مبتلا به بیماری های ریوی، باعث آمبولی (انسداد جریان خون) ریه می شود.
زخم معده ، دردهای استخوانی و در مراحل بعد نقرس و سنگ کلیوی می تواند بروز کند.
فشار خون بالا
خونریزی بینی
بزرگی کبد و طحال
درمان آن چگونه است؟
درمان عامل زمینه ای در صورت وجود
گرفتن خون از بیمار
درمان های دارویی جهت کاهش تولید گلبول های قرمز خون
پرهیز از سیگار و هوای آلوده
مصرف مایعات زیاد (مصرف حداقل روزی هشت لیوان مایعات)
تغذیه مناسب برای کاهش غلظت خون چیست؟
پزشکان معتقدند با نوشیدن آب کافی، غلظت خون در حد متعادل باقی می ماند و مشکلاتی مانند لخته شدن خون که عاملی در بروز سکته قلبی است، بروز نمی کند، زیرا کم آبی باعث افزایش غلظت خون شده و گردش خون را دچار اشکال می کند.
آلبالو و آب لیموی ترش برای رفع غلظت خون مفید است. مصرف موز نیز برای صاف کردن خون مفید است.
به‌ طور کلی میوه‌ها و سبزی‌ها، به‌ علت دارا بودن ویتامین C و فیبرهای محلول و نامحلول، باعث کاهش غلظت خون، کاهش میزان فیبرینوژن (پروتئینی که تبدیل به لخته خون می شود) و کاهش فشار خون می شوند. به همین علت افرادی که گیاه خوارند ، نه تنها احتمال ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ را از خود دور کرده‌اند، بلکه دارای خون رقیق‌تر و فشارخون و فیبرونوژن پایین‌تری نسبت به افراد هم‌ سن و سال خود هستند.
برای کاهش لخته شدن خون از روغن جامد ، روغن نارگیل ، چربی‌های حیوانی، گوشت قرمز ، دل، قلوه، مغز ، پیه ‌گاو و گوسفند به مقدار خیلی کم مصرف کنید و به جای آن از لبنیات کم چرب، ماهی، سبزی و میوه ی فروان استفاده کنید.
 
 

 
دیابت نوع 1 چیست؟
دیابت نوع1 که زمانی به نام های دیابت نوجوانان و دیابت وابسته به انسولین نیز معروف بود، بیماری مزمنی است که وقتی پانکراس (لوزالمعده) میزان کمی انسولین(هورمونی که برای وارد کردن شکر به سلول ها به منظور تولید انرژی، نیاز است) ترشح میکند و یا اصلا انسولین ترشح نمی کند، رخ میدهد. عوامل متعددی از جمله عوامل ژنتیکی و آلوده شدن به ویروس هایی خاص می توانند، باعث ابتلاء به دیابت نوع یک شوند. هرچند دیابت نوع 1 معمولا در کودکی و نوجوانی رخ میدهد، اما امکان ابتلا بزرگسالان نیز به این بیماری وجود دارد.
نشانه های این بیماری می توانند به سرعت خود را نشان دهند و شامل:
        تشنگی شدید ، خشکی دهان و ادرار پی در پی
        کاهش وزن غیرعادی، خستگی و بی حالی
        گرسنگی شدید و افزایش اشتها
        تاری دید
        مشکلات پوستی (خشکی پوست، عفونت های قارچی و باکتریایی) که معمولا در دخترها شایع تر از پسرهاست.
سایر نشانه های خطرناک این بیماری که در اثر عدم کنترل قندخون رخ می دهد، شامل:
        از دست دادن هوشیاری
        بی حسی یا سوزن سوزن شدن در پا
        کتواسیدوز زمانیکه سلول های شما نمی توانند برای تامین انرژی قند بسوزانند شروع به سوزاندن چربی برای بدست آوردن انرژی می کنند که اینکارشان باعث بوجود آمدن کتون ها در خون می شود. کتون ها اسیدهایی هستند که می توانند بدن را مسموم کنند. میزان بالای اسید در بدن و سایر اختلالات که در نتیجه تغییر سطح PH خون ایجاد شده‌اند، می توانند فرد را دچار اغماء کنند. در این شرایط باید فرد را سریعا به بیمارستان منتقل کرد.
نقش انسولین در بدن
همانطور که قبلا گفتیم انسولین هورمونی است که از طریق پانکراس (لوزالمعده) تولید می شود، به ورود قند به سلول های بدن کمک می کند و میزان قند خون را پایین می آورد. زمانیکه قندخون شما کاهش می یابد ترشح انسولین توسط پانکراس هم کم می شود.
نقش گلوکز در بدن
گلوکز (نوعی قند) منبع اصلی انرژی برای سلول هایی که ماهیچه و سایر بافت های بدن را میسازند، است. گلوکز از دو منبع عمده کبد انسان و غذا وارد بدن می شود. قند جذب خون انسان می شود و با کمک انسولین وارد سلول ها می گردد. کبد گلوکز اضافی را به شکل گلیکوژن ذخیره می کند. زمانیکه قندخون شما بدلایل مختلف(نخوردن غذا) کاهش می یابد، کبد گلیکوژن های ذخیره شده را تبدیل به گلوکز می کند، تا انرژی بدن شما تامین شود. زمانیکه شما مبتلا به دیابت نوع 1 هستید، انسولینی در بدن وجود ندارد تا گلوکز ها را برای تبدیل به انرژی وارد بدن شما کند.
دلایل ابتلاء به دیابت نوع 1
هرچند دلیل اصلی ابتلاء به دیابت نوع 1 نامعلوم است، اما در اکقر افراد مبتلا، سیستم ایمنی بدن که بطور معمول با باکتری ها و ویروس های خطرناک مبارزه می کند، اشتباها شروع به نابود کردن سلول‌ های سازنده‌ی انسولین (islet) درون پانکراس می کند. ژنتیک و ویروس‌هایی خاص ممکن است عامل این واکنش غیرعادی سیستم ایمنی باشند. در ادامه بعضی از عواملی که می توانند در ابتلاء به این بیماری موثر باشند، بیان می کنیم:
        عوامل ژنتیکی
        سابقه خانوادگی
        منطقه جغرافیایی
        بعضی از ویروس ها
        مصرف ویتامین D در نوزادی تحقیقات نشان می دهد که ویتامین D می تواند در برابر بیماری دیابت نوع یک از شما محافظت کند، با اینحال نوشیدن زودهنگام شیرگاو(یکی از منابع معمول ویتامین D ) در کودکی با افزایش خطر ابتلاء به دیابت نوع یک ارتباط دارد.
عوارض ابتلاء به دیابت نوع 1
دیابت نوع یک می تواند اعضا اصلی بدن از جمله قلب، رگهای خونی، سیستم اعصاب، چشم‌ها و کلیه ها را تحت تاثیر قرار دهد. کنترل همیشگی قندخون و نگه داشتن آن در سطح نرمال می تواند، بطور چشمگیری خطر ابتلاء به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش دهد. بعضی از خطراتی که دیابت طولانی مدت و کنترل نشده می تواند برای سلامتی داشته باشد، شامل:
        بیماری های قلب و رگ های خونی، بیماری عروق کرونر با درد قفسه سینه (انژین)، حمله قلبی، سکته مغزی، تنگ شدن رگها (تصلب شریان) و فشارخون بالا بعضی از بیماریهایی هستند که ممکن است برای افرادیکه دیابت طولانی مدت و کنترل نشده دارند رخ دهد
        آسیب به سیستم عصبی (نوروپاتی)
        آسیب دیدن کلیه ها (نفروپاتی)
        آسیب به چشم ها
        آسیب های درمان نشده به پا که ممکن است منجر به قطع پا شود
        مشکلات پوستی و دهانی
        پوکی استخوان
        مشکل در هنگام بارداری، قندخون بالا می تواند برای هردو مادر و فرزند در هنگام بارداری زیانبار باشد
        مشکل شنوایی
 
تهدید سلامتی شما با نشستن زیاد
حتما تا به حال مقالات زیادی در مورد نشستن طولانی مدت بر روی صندلی و مضرات آن خوانده اید، اما آیا واقعا میدانید که دقیقا چند ساعت نشستن در طول روز می تواند آسیب پذیر باشد؟ آیا میدانید با کم کردن ساعات نشستن خود در طول روز میتوانید طول عمر خود را افزایش دهید؟ یک تحقیق جدید در این باره میگوید کاهش میزان زمان نشستن در طول روز به کمتر از سه ساعت میتواند طول عمر انسان را تا 2 سال افزایش دهد.
تحقیق مورد نظر در دانشگاه هاروارد بر روی 167 هزار نفر در طول 4 تا 14 سال صورت گرفته است. در این تحقیق عادات سلامتی و غذایی شرکت کنندگان مورد بررسی قرار گرفته که یکی از این عادات، ساعت های نشستن افراد در طول روز است. محققان با بررسی و ترکیب شرایط موجود ریسک مرگ ناشی از نشستن زیاد را در آزمایش های خود محاسبه کردند.
براساس این تحقیق مردم آمریکا با نشستن بیش از سه ساعت در طول روز 2 سال از عمر خود را از دست می دهند و هم چنین نشستن بیش از دو ساعت برای تماشای تلویزیون باعث کاهش عمر انسان به مدت 1.4 سال می گردد. محققان به این نتیجه رسیدند که با کاهش زمان نشستن در طول روز میتوانید امید به زندگی را در خود افزایش دهید.
نشستن طولانی مدت حتی برای کسانی که تمرینات ورزشی زیاد و منظم هم دارند ممکن است خطرساز باشد. پس بهتر است یک تصمیم جدی برای کم کردن عوارض ناشی از این خطر گرفته شود. اما آیا در دنیای امروز چنین کاری امکان دارد؟ پیشرفت تکنولوژی روز به روز باعث کم تر شدن فعالیت های بدنی انسان ها می شود. همه ما بیشتر وقت مان را پشت کامپیوتر سپری می کنیم، پس با این شرایط بهتر است لااقل عادت درست نشستن بر روی صندلی را در خودمان تقویت کرده و یا به دنبال یک راه حل بهتر برای کم کردن آسیب های ناشی از نشستن زیاد باشیم و سعی کنیم بعد از هر یک ساعت نشستن مدتی را از جای خود برخاسته و قدم بزنیم.
شما در این زمینه تجربه ای دارید؟ برای افزایش طول عمر و سالم زندگی کردن قدمی برداشته اید؟
می‌توانید باور کنید؟
شاید نوشیدن یک لیوان آب سرد بعد از غذا، بسیار لذت بخش است؛ اما آب سرد مواد روغنی که در آن لحظه مصرف کرده‌اید را سفت می‌کند. روند هضم غذا را کند می‌کند.
زمانی که این رسوب‌ها با اسید واکنش نشان می‌دهند و شکسته می‌شوند و سریع‌تر از غذاهای جامد، توسط روده جذب می‌شوند بسیار سریع این امر موجب چاقی و سپس سرطان می‌شود.
بهتر این است که بعد از غذا، سوپ گرم و یا آب ولرم مصرف کنید.
زمان‌های صحیح آب خوردن
با زمانبندی صحیح آب خوردن اثر آن را در بدن خود بالا ببرید
دو لیوان آب: بعد از بیداری، کمک می کند به فعال کردن ارگان های داخلی
یک لیوان آب: 30 دقیقه قبل از غذا، هضم راحت غذا
یک لیوان آب: قبل از گرفتن حمام، کمک می‌کند به کاهش فشار خون
یک لیوان آب: قبل از خواب، به منظور جلوگیری از سکته مغزی یا حمله قلبی
 
برای جلوگیری از پوکی استخوان باقلا بخورید
برلیانت بزرگمهر متخصص تغذیه گفت: مصرف باقالا به علت داشتن کلسیم و فسفر بالا از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.
 این متخصص تغذیه در گفتگو با فارس، افزود: باقلا حاوی ویتامین‌های A،B وC و املاح معدنی مانند فسفر و آهن است. همچنین باقلا دارای مقدار زیادی آب است که می‌تواند از یبوست پبشگیری کرده و برای سلامت پوست مفید باشد.
وی گفت: باقلا یکی از منابع پروتئین و انرژی محسوب می‌شود، اما افراد مبتلا به فاویسم از مصرف این ماده غذایی و حتی بوییدن آن باید خودداری کنند، زیرا بیماری آنها تشدید می‌شود.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: پروتئین، کلسیم و پتاسیم باقلا بسیار بالاست و مصرف آن از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. همچنین مصرف آن به کنترل فشار خون بالا کمک کند و همچنین پتاسیم موجود در آن برای سلامت قلب‌ و ‌عروق مفید است.

 
سرطان معده: علایم, دلایل, پیشگیری و درمان آن
سرطان معده که به سرطان شکمی هم معروف است، سرطانی است که در ناحیه معده و ناحیه بالایی شکم شما رخ می‌دهد. میزان شیوع سرطان معده در کشور آمریکا نسبتا کم است و این سرطان در کشورهایی از جمله چین و ژاپن شایع‌تر می‌باشد. سرطان معده به انواع مختلفی تقسیم می‌شود و معمول‌ترین نوع آن(حدود 90 تا 95 درصد از کل انواع) سرطانی است که در ناحیه‌ی غددی معده رخ می‌دهد. سرطان معده در صورتی که بموقع تشخیص داده شود، ممکن است درمان شود، اما متاسفانه در مراحل پیشرفته بیماری نتیجه خیلی رضایت بخش نیست.
نشانه ها و علایم سرطان معده می‌تواند شامل:
        خستگی
        احساس نفخ پس از غذا خوردن
        احساس سیری پس از خوردن کمی غذا
        سوزش شدید و مداوم معده
        سوءهاضمه شدید و درمان نشدنی
        حالت تهوع مداوم و بی‌دلیل
        درد معده
        کاهش وزن بی‌دلیل
        وجود خون در مدفوع (خون سیاه و قیری رنگ در مدفوع)
        استفراغ خونی
        خستگی و کم خونی
دلایل ابتلا به سرطان معده
دلیل قطعی ابتلا به سرطان معده هنوز شناخته نشده است، با اینحال عواملی که در ادامه بیان می‌کنیم خطر ابتلا به این سرطان را افزایش می‌دهد:
        جنسیت. مردان دوبرابر بیشتر از زنان در خطر ابتلا به این سرطان هستند.
        نژاد. نژادهای آفریقایی-آمریکایی و آسیایی در خزر بیشتری هستند.
        ژنتیک. مشکلات ژنتیکی و یا سندرم‌های ارثی سرطان خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهد.
        ناحیه‌ی جغرافیایی. سرطان معده در ژاپن، شوروی سابق و آمریکا و آفریقای مرکزی شایع‌تر است.
        گروه خونی. افرادیکه گروه خونی آنها A مثبت است در خطر بیشتری هستند.
        افزایش سن. سرطان معده در سنین 70 تا 74 شایع تر می‌باشد.
        سابقه خانوادگی. درصورت ابتلای یکی از افراد درجه‌ی 1 خانواده به سرطان معده خطر ابتلای دیگران هم دو یا سه برابر می‌شود.
        سبک زندگی. سیگارکشیدن، مصرف الکل و رژیم غذایی کم میوه و سبزی و یا شور، دودی یا حاوی مواد نگهدارنده نیترات دار خطر ابتلای شما به سرطان معده را افزایش می‌دهد.
        هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori). آلوده شدن به باکتری H. pylori که لایه‌پواننده معده را آلوده کرده و باعث التهاب و زخم معده مزمن می‌شود، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.
        بیماری‌های خاص از جمله ورم معده مزمن، پولیپ معده، متاپلازی روده ای و یا جراحی معده خطر ابتلا به این سرطان را افزایش می‌دهد.
        بعضی از مشاغل خاص از جمله کار درمعدن ذغال سنگ، پالایش نیکل و کارخانه‌های لاستیک و چوب سازی خطر ابتلا به این سرطان را کاهش می‌دهد.
درمان سرطان معده
سرطان معده بوسیله یکی از راههای زیر و یا ترکیب آنها درمان می‌شود:
        جراحی برداشتن معده (gastrectomy) که برای برداشتن کل معده و یا بخشی از معده و همچنین نواحی اطراف آن انجام می‌شود.
        شیمی درمانی.
        پرتو درمانی.
پیشگیری از ابتلا به سرطان معده
از آنجایی که دلایل ابتلا به سرطان معده کاملا مشخص نیستند، پس راههای پیشگیری قطعی از ابتلا به سرطان هم نمی‌شود بیان کرد، بااینحال موارد زیر خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش می‌دهند:
        مصرف بیشتر میوه و سبزیجات. سعی کنید مقدار بیشتری میوه و سبزی از انواع مختلف و رنگ‌های مختلف مصرف نمایید.
        مصرف غذاهای شور و دودی را کاهش دهید.
        ترک سیگار. اگر شما یسگاری هستید آنرا ترک کنید، زیرا که سیگار خطر ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان معده را افزایش می‌دهد.
        در صورتیکه به بیماری هلیکوباکتر پیلوری مبتلا هستید، با مصرف آنتی بیوتیک آنرا درمان کنید.
        درصورتیکه به بیماری سوزش معده یا رفلاکس مبتلا هستید، برای درمان آن اقدام نمایید.
 
اهمیت استفاده از حالت خواب در تلفن همراه
بهتر است گوشی یا تبلتتان را شب هنگام در حالت خواب قرار دهید تا باعث به وجود آمدن اختلالات خواب در شما نشوند و تاثیری روی خوابیدنتان نداشته باشند و ساعت بیولوژیگی بدنتان را بهم نزنند.
متخصصان انگلیسی بر این باورند که انواع گوشی های هوشمند و تبلت باید مجهز به دکمه حالت خواب ‘bedtime mode’ باشند تا سبب بهبود کیفیت خواب شود.
در این گزارش آمده است که نور آبی صفحه نمایش این تجهیزات، مهمترین عامل جلوگیری از ترشح ماده شیمیایی ملاتونین در بدن است. این ماده شیمیایی ساعت بیولوژیکی بدن را برای خواب تنظیم می کند.
اختلال در ساعت بیولوژی و خواب، در بروز دیابت, چاقی, افسردگی و بیماری های سیستم عصبی ازجمله آلزایمر نقش دارد.
مدیر این پروژه تحقیقاتی با شکایت از اینکه نور آبی مدل های جدید این فناوری ها روز به روز براق تر و روشن تر می شود، به تولید کنندگان هشدار داده که در برابر سلامتی کاربران مسئولیت دارند و باید حالتی را مناسب خواب کاربر در این فناوری ها برنامه ریزی کنند. وی در ادامه از تولید برخی نرم ابزارها خبر داد که طیف نوری سبز آبی ساطع شده از آنان کاهش یافته است.
در این گزارش آمده است که ‘حالت خواب’ می تواند به طور خودکار با استفاده از نرم افزاری مانند flux، نور آبی را فیلتر کند. مدیر این پروژه در ادامه گفته است که مهمترین فاکتور در طراحی این سیستم در تجهیزات هوشمند، خودکار بودن آن است.نتایج این تحقیقات در Frontiers in Public Health منتشر شده است.

 
1
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما