جمعه 10 فروردين 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
بهداشت و سلامت (مامایی)
يكشنبه 14 آذر 1395 درد زیر شکم در بارداری
اگر در طول بارداری در ناحیه زیر شکم درد احساس کردید نترسید. در بیشتر موارد، درد زیر شکم به خاطر گاز معده، سوزش معده، یبوست یا رشد جنین است. اما اگر شدت درد زیاد بود به پزشک خود مراجعه نمایید.
چه چیزی باعث درد زیر شکم در بارداری می شود؟
درد زیر شکم در هر زمانی در طول بارداری ممکن است پیش بیاید و از بین عوامل ایجاد آن برخی نسبت به دیگری جدی تر می باشد.
لانه گزینی و درد زیر شکم
لانه گزینی در ابتدای بارداری اتفاق می افتد، زمانی که جنین اولیه به پوشش رحم می چسبد. این چسبندگی ضروری است زیرا باعث می شود جنین بتواند از اکسیژن و مواد مغذی بدن مادر تغذیه کند. اما این مسئله باعث تاثیرات دیگر نیز می شود که به گرفتگی ناشه از لانه گزینی معروف است. این گرفتگی نشانه ای اولیه از بارداری می باشد که با لکه بینی همراه است. اما این نشانه ها و درد به زودی از بین می رود.
کشش رباط ها و درد زیر شکم
هنگامی که رباط منحنی کشیده می شود، درد زیادی در شکم ایجاد می کند. رباط منحنی یکی از رباط هایی است که از رحم محافظت می کند و هنگامی که تکان ناگهانی اتفاق می افتد، این رباط فشرده شده و درد زیادی ایجاد می شود. درد رباط منحنی یکی از دردهای رایج دوران بارداری است. این درد بعد از هفته 18 بارداری اتفاق می افتد زمانی که وزن رحم به رباط ها فشار وارد می کنند.
درد کاذب زایمان و درد زیر شکم
در طول هفته های آخر بارداری، بیشتر خانم ها دچار انقباض شده و فکر میکنند درد ناشی از زایمان را تجربه می کنند. اگر چه درد کاذب معمولا درد شدیدی ایجاد نمی کند، اما در برخی موارد درد زیر شکم نیز گزارش شده است. درد کاذب زایمان به انقباض Braxton-Hicks نیز معروف است.
درد واقعی زایمان و درد زیر شکم
اگر در روزهای آخری بارداری خود گرفتگی عضلانی و درد زیر شکم را تجربه کردید، درد زایمان در حال شروع شدن است. تفاوت بین درد کاذب و درد واقعی در تغییر دهانه رحم می باشد. هنگامی که درد شروع می شود، گرفتگی های شدیدی مشابه گرفتگی های ناشی از قاعدگی مشاهده می شود. اگر دردهای زیر شکم را به این شکل تجربه کردید با پزشک خود مشورت نمایید.
گرفتگی عضله و درد زیر شکم
گرفتگی عضلانی در طول بارداری اتفاق می افتد ولی معمولا درد زیادی ندارد. در ابتدای بارداری رحم رشد می کند و کشیده می شود بنابراین گرفتگی امری رایج می باشد. در انتهای بارداری، این گرفتگی ها می توانند نشانه های زایمان باشند. بعد از زایمان نیز گرفتگی عضلانی را تجربه خواهید کرد. این گرفتگی به دلیل بسته شدن رحم برای توقف خونریزی می باشد. شیردهی نیز باعث گرفتگی عضلانی رحم می شود.
درد زیر شکم متداول که مربوط به بارداری نمی باشد
اگر برای اولین بار باردار می شوید، احتمالا می ترسید. تفسیر اموری که بدن شما برای رشد جنین در داخلش انجام می دهد امری ساده است؛ این امر باعث کاهش نگرانی شما می شود. به یاد داشته باشید تمام لحظاتی که شما درد احساس می کند مربوط به بارداری شما نمی باشد. درد زیر شکم در بارداری الزاما به بارداری مربوط نمی باشد.
درمان درد زیر شکم در بارداری
پس از احساس درد زیر شکم در بارداری با پزشک خود مشورت کنید. به یاد داشته باشید خانم های باردار نیز می توانند از درد آپاندیس و کیسه صفرا رنج ببرند. اگر درد به مسئله ای طبیعی مثل گاز، نفخ، یبوست یا رشد نوزاد مربوط باشد، پزشک شما راه های زیادی برای بهبود آن به شما پیشنهاد می کند.
راه های زیر را برای کاهش درد زیر شکم انجام دهید:
از حرکت های سریع خودداری کنید مثل چرخاندن سریع کمر
به طرف درد خم شوید
مایعات زیاد مصرف کنید
برای آزادسازی گاز پیاده روی کنید. پیاده روی از نفخ نیز جلوگیری می کند.

اگر درد زیر شکم به دلایل جدی تر مثل سقط جنین اتفاق افتاد، باید به مصرف دارو رو بیاورید. اما اگر به دلیل درد زایمان باشد، سریع خود را نشان می دهد.

منبع:سلامت بانوان اوما
 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتربيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما