پنجشنبه 9 فروردين 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
بهداشت و سلامت (مامایی)
يكشنبه 14 آذر 1395 علائم زایمان، هفت نشانه مهم  تجربه زایمان در خانم های مختلف متفاوت است حتی در یک خانم در بارداری های مختلف فرق می کند. اگر چه هیچ راهی وجود ندارد که بتوان نوع درد زایمان یا زمانی که به طول می انجامد را دریافت اما ترس از نوع فرایند و درد آن امری طبیعی است. هنوز مشخص نشده است چه مکانیزمی باعث درد زایمان می شود.
شروع درد زایمان
آن چه باعث شروع درد زایمان می شود ناشناخته است هرچند داستان های قدیمی زیادی در این رابطه وجود دارد. برخی از آن ها درست است و برخی هیچی تاثیری ندارد.
در مطالعه ای بر روی 200 زن که به تازگی زایمان کرده اند، نیمی از آن ها اعلام کردند در هفته های آخر بارداری حداقل یک روش را برای ایجاد درد زایمان تجربه کرده اند. نتایج نشان می دهد که 85% زنان باردار پیاده روی، 45% نزدیکی جنسی، 22% مصرف غذاهای تند و 15% تحریک نوک پستان خود را امتحان کرده اند.
مصرف غذای تند، پیاده روی طولانی و راه رفتن در مسیرهای ناهموار باعث درد زایمان نمی شود.
دو روشی که می تواند باعث شروع فرایند شود شامل نزدیکی جنسی و تحریک نوک پستان می باشند.
* نزدیکی جنسی در این زمان بارداری کاری دشوار است اما اسپرم دارای هورمون هایی است که باعث نرم شدن بدن شده و زایمان را پیش می اندازد.
* همچنین تحریک نوک پستان نیز باعث شروع درد زایمان در خانم هایی که زمان زایمان آن ها نزدیک است و بارداری طبیعی را تجربه می کنند می شود.
خانم باردار می تواند این روش را با گرفتن نوک پستان در بین انگشت ها و دوران آن تا زمانی که انقباض اتفاق بیفتد ادامه دهد. هنگامی که انقباض اتفاق افتاد، دوران را قطع کرده و 5 دقیقه صبر کنید و دوباره این کار را انجام دهید. این روش را یک یا دو ساعت انجام دهید. توصیه می کند هیچ گاه هر دو نوک پستان را همزمان دوران ندهید زیرا این مسئله باعث انقباض شدید می شود.
بدن نشانه های دیگری نیز در جهت شروع درد زایمان بروز می دهد
سقوط کودک
- از چند ساعت تا چند هفته پیش از شروع درد زایمان، خانم باردار این احساس را پیدا می کند که کودک به پایین ترین قسمت در لگن او سقوط کرده است. در واقع نوزاد در موقعیتی قرار گرفته است که خود را برای تولد آماده کرده است.
- هنگامی که نوزاد در موقعیت قرار گرفت، فشار وارده بر دیافراگم مادر آزاد می شود و می تواند راحت تر نفس بکشد. اما این مسئله باعث افزایش فشار در مثانه می شود.
انقباض های شدید و منظم
- رحم زن در طول مدت بارداری منقبض می شود. رحم یک ماهیچه است و باید برای اتفاقی که قرار است بیفتد خود را آماده کند. در واقع رحم خود را برای زایمان و درد ناشی از آن آماده می کند.
 
- در زمان نزدیک به زایمان، انقباض های رحم باعث حرکت نوزاد به کانال زایمان می شود و آخرین انقباض ها باعث هل دادن نوزاد به دنیای بیرون می شود.
- درد واقعی زایمان شامل انقباض های منظم و شدید است که در طول یک یا دو ساعت با فاصله 5 دقیقه اتفاق می افتد. این انقباض ها از پشت شروع شده و سپس به جلو حرکت می کنند.
- شکم سفت می شود مثل یک توپ بسکتبال و سپس شل می شود. انقباض های واقعی این شکلی هستند.
تشخیص انقباض های درد واقعی زایمان از درد کاذب
- اگر زن باردار بیش از 6 انقباض در ساعت داشته باشد و این انقباض ها شدیدتر و بانظم تر شوند (با فاصله های منظم اتفاق بیفتند) به معنی نزدیکی زایمان است. درد زایمان واقعی با تغییر حالت مثل چرخیدن یا دراز کشیدن از بین نمی رود.
- اکثر مردم نمی دانند فاصله بین انقباض ها را چگونه اندازه گیری کنند. این فاصله از شروع یک انقباض تا شروع انقباض بعدی می باشد. در واقع زمان استراحت بین دو انقباض می باشد.
- انقباض های واقعی 30 تا 90 ثانیه ادامه می یابد.
- انقباض های درد کاذب به انقباض های Braxton Hicks معروف هستند که با فاصله زمانی های نامنظم اتفاق می افتند و پس از گذشت زمان به یکدیگر نزدیک نمی شوند زیرا فروکش می کنند.
- انقباض های کاذب در جلوی بدن در پایین ترین قسمت شکم اتفاق می افتد، ضعیف هستند و ممکن است پس از پیاده روی، استراحت یا تغییر حالت متوقف شوند.
پاره شدن کیسه آب
جنین رشد کرده و در داخل رحم زن که با مایع جنینی احاطه شده است قرار گرفته است. هنگامی که این کیسه پاره شود، برخی از خانم ها ریزش مایع و برخی دیگر چکیدن مایع را تجربه می کنند.
کیسه آب می تواند روزها پیش از شروع درد زایمان یا در هنگام درد پاره شود. در مواردی نیز اصلا پاره نمی شود. هنگام پاره شدن کیسه آب، مادر باید با پزشک ماما تماس بگیرد و رنگ و بوی مایع را توصیف کند.
 
این کار می تواند به ماما کمک کند تشخیص دهد آیا ادرار در حال چکیدن است یا مایع رحمی در حال خروج است.
هنگامی که کیسه آب پاره شود، نوزاد دیگر در پوششی از مایع محافظ قرار ندارد و خطر عفونت افزایش می یابد. به همین دلیل پزشک تمایل دارد یک یا دو روز پس از آن زایمان انجام شود.
درد پشت و گرفتگی عضلات
در طول درد زایمان، مادر احساس افزایش فشار یا گرفتگی عضلات در لگن و مقعد دارد. همچنین ممکن است در ناحیه پشت احساس درد داشته باشد.
ترشحات خونی از واژینال
چند روز پیش از شروع درد زایمان، افزایش ترشحات واژینال که ممکن است صورتی، قهوه ای یا خونی باشند توجه مادر را جلب می کند. این ترشحات بخاطر آزاد شدن درپوش مخاطی می باشد که ورودی رحم را در طول بارداری مسدود کرده بود. این درپوش مخاطی در هنگام شروع دردهای زایمان و گشاد شدن ورودی رحم فرو می ریزد.
ترشحات خونی شدید نشانه های خطرناک است و به مادر توصیه می شود با پزشک خود تماس بگیرد.
اسهال یا حالت تهوع
برخی خانم ها در ابتدای شروع درد زایمان اسهال می شوند یا به دلایل نامعلوم استفراغ می کنند. مشخص نیست آیا ابتدا اسهال اتفاق می افتد و سپس درد زایمان یا برعکس.
منبع:سلامت بانوان اوما
 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتربيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما