پنجشنبه 9 فروردين 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
بهداشت و سلامت (مامایی)
علائم زایمان، هفت نشانه مهم
 تجربه زایمان در خانم های مختلف متفاوت است حتی در یک خانم در بارداری های مختلف فرق می کند. اگر چه هیچ راهی وجود ندارد که بتوان نوع درد زایمان یا زمانی که به طول می انجامد را دریافت اما ترس از نوع فرایند و درد آن امری طبیعی است. هنوز مشخص نشده است چه مکانیزمی باعث درد زایمان می شود.
شروع درد زایمان
آن چه باعث شروع درد زایمان می شود ناشناخته است هرچند داستان های قدیمی زیادی در این رابطه وجود دارد. برخی از آن ها درست است و برخی هیچی تاثیری ندارد.
در مطالعه ای بر روی 200 زن که به تازگی زایمان کرده اند، نیمی از آن ها اعلام کردند در هفته های آخر بارداری حداقل یک روش را برای ایجاد درد زایمان تجربه کرده اند. نتایج نشان می دهد که 85% زنان باردار پیاده روی، 45% نزدیکی جنسی، 22% مصرف غذاهای تند و 15% تحریک نوک پستان خود را امتحان کرده اند.
مصرف غذای تند، پیاده روی طولانی و راه رفتن در مسیرهای ناهموار باعث درد زایمان نمی شود.
دو روشی که می تواند باعث شروع فرایند شود شامل نزدیکی جنسی و تحریک نوک پستان می باشند.
* نزدیکی جنسی در این زمان بارداری کاری دشوار است اما اسپرم دارای هورمون هایی است که باعث نرم شدن بدن شده و زایمان را پیش می اندازد.
* همچنین تحریک نوک پستان نیز باعث شروع درد زایمان در خانم هایی که زمان زایمان آن ها نزدیک است و بارداری طبیعی را تجربه می کنند می شود.
خانم باردار می تواند این روش را با گرفتن نوک پستان در بین انگشت ها و دوران آن تا زمانی که انقباض اتفاق بیفتد ادامه دهد. هنگامی که انقباض اتفاق افتاد، دوران را قطع کرده و 5 دقیقه صبر کنید و دوباره این کار را انجام دهید. این روش را یک یا دو ساعت انجام دهید. توصیه می کند هیچ گاه هر دو نوک پستان را همزمان دوران ندهید زیرا این مسئله باعث انقباض شدید می شود.
بدن نشانه های دیگری نیز در جهت شروع درد زایمان بروز می دهد
سقوط کودک
- از چند ساعت تا چند هفته پیش از شروع درد زایمان، خانم باردار این احساس را پیدا می کند که کودک به پایین ترین قسمت در لگن او سقوط کرده است. در واقع نوزاد در موقعیتی قرار گرفته است که خود را برای تولد آماده کرده است.
- هنگامی که نوزاد در موقعیت قرار گرفت، فشار وارده بر دیافراگم مادر آزاد می شود و می تواند راحت تر نفس بکشد. اما این مسئله باعث افزایش فشار در مثانه می شود.
انقباض های شدید و منظم
- رحم زن در طول مدت بارداری منقبض می شود. رحم یک ماهیچه است و باید برای اتفاقی که قرار است بیفتد خود را آماده کند. در واقع رحم خود را برای زایمان و درد ناشی از آن آماده می کند.
 
- در زمان نزدیک به زایمان، انقباض های رحم باعث حرکت نوزاد به کانال زایمان می شود و آخرین انقباض ها باعث هل دادن نوزاد به دنیای بیرون می شود.
- درد واقعی زایمان شامل انقباض های منظم و شدید است که در طول یک یا دو ساعت با فاصله 5 دقیقه اتفاق می افتد. این انقباض ها از پشت شروع شده و سپس به جلو حرکت می کنند.
- شکم سفت می شود مثل یک توپ بسکتبال و سپس شل می شود. انقباض های واقعی این شکلی هستند.
تشخیص انقباض های درد واقعی زایمان از درد کاذب
- اگر زن باردار بیش از 6 انقباض در ساعت داشته باشد و این انقباض ها شدیدتر و بانظم تر شوند (با فاصله های منظم اتفاق بیفتند) به معنی نزدیکی زایمان است. درد زایمان واقعی با تغییر حالت مثل چرخیدن یا دراز کشیدن از بین نمی رود.
- اکثر مردم نمی دانند فاصله بین انقباض ها را چگونه اندازه گیری کنند. این فاصله از شروع یک انقباض تا شروع انقباض بعدی می باشد. در واقع زمان استراحت بین دو انقباض می باشد.
- انقباض های واقعی 30 تا 90 ثانیه ادامه می یابد.
- انقباض های درد کاذب به انقباض های Braxton Hicks معروف هستند که با فاصله زمانی های نامنظم اتفاق می افتند و پس از گذشت زمان به یکدیگر نزدیک نمی شوند زیرا فروکش می کنند.
- انقباض های کاذب در جلوی بدن در پایین ترین قسمت شکم اتفاق می افتد، ضعیف هستند و ممکن است پس از پیاده روی، استراحت یا تغییر حالت متوقف شوند.
پاره شدن کیسه آب
جنین رشد کرده و در داخل رحم زن که با مایع جنینی احاطه شده است قرار گرفته است. هنگامی که این کیسه پاره شود، برخی از خانم ها ریزش مایع و برخی دیگر چکیدن مایع را تجربه می کنند.
کیسه آب می تواند روزها پیش از شروع درد زایمان یا در هنگام درد پاره شود. در مواردی نیز اصلا پاره نمی شود. هنگام پاره شدن کیسه آب، مادر باید با پزشک ماما تماس بگیرد و رنگ و بوی مایع را توصیف کند.
 
این کار می تواند به ماما کمک کند تشخیص دهد آیا ادرار در حال چکیدن است یا مایع رحمی در حال خروج است.
هنگامی که کیسه آب پاره شود، نوزاد دیگر در پوششی از مایع محافظ قرار ندارد و خطر عفونت افزایش می یابد. به همین دلیل پزشک تمایل دارد یک یا دو روز پس از آن زایمان انجام شود.
درد پشت و گرفتگی عضلات
در طول درد زایمان، مادر احساس افزایش فشار یا گرفتگی عضلات در لگن و مقعد دارد. همچنین ممکن است در ناحیه پشت احساس درد داشته باشد.
ترشحات خونی از واژینال
چند روز پیش از شروع درد زایمان، افزایش ترشحات واژینال که ممکن است صورتی، قهوه ای یا خونی باشند توجه مادر را جلب می کند. این ترشحات بخاطر آزاد شدن درپوش مخاطی می باشد که ورودی رحم را در طول بارداری مسدود کرده بود. این درپوش مخاطی در هنگام شروع دردهای زایمان و گشاد شدن ورودی رحم فرو می ریزد.
ترشحات خونی شدید نشانه های خطرناک است و به مادر توصیه می شود با پزشک خود تماس بگیرد.
اسهال یا حالت تهوع
برخی خانم ها در ابتدای شروع درد زایمان اسهال می شوند یا به دلایل نامعلوم استفراغ می کنند. مشخص نیست آیا ابتدا اسهال اتفاق می افتد و سپس درد زایمان یا برعکس.
منبع:سلامت بانوان اوما
 
سرماخوردگی در بارداری، درمان مناسب
برخی داروهای سرماخوردگی در طول بارداری مضر می باشند زیرا به جنین آسیب می رسانند.
زمانی که انتظار دارید، سیستم ایمنی بدن شما کندتر از قبل کار می کند؛ که مسئله ای خوب است زیرا از مبارزه بدن شما با جنین جلوگیری می شود (جنین در بدن شما موجودی خارجی به حساب می آید). این کند شدن سیستم ایمنی باعث می شود بدن قادر به مبارزه با سرماخوردگی نباشد بنابراین بدن شما نسبت به سرفه، عطسه و آب ریزش بینی که علائم سرماخوردگی ویروسی هستند آسیب پذیرتر می شود.
 
بهتر است در طول بارداری از مصرف داروهای سرما خوردگی خودداری کنید. در اینجا نکاتی که به شما کمک می کند احساس بهتری داشته باشید و سالم بمانید ذکر شده است.
چه چیزی باعث سرماخوردگی در بارداری می شود؟
سرماخوردگی معمولا در اثر ویروس اتفاق می افتد. 200 ویروس سرماخوردگی یا بیشتر در اطراف ما وجود دارد.
نشانه های سرماخوردگی در بارداری چیست؟
سرماخوردگی معمولا با خراش دار شدن یا آسیب به گلو ایجاد می شود که یک یا دو روز ادامه می یابد. در ادامه آن علائم دیگر خود را نشان می دهند مانند:
آب ریزش بینی
عطسه
خستگی
سرفه های خشک مخصوصا در روزهای آخر سرماخوردگی که ممکن است یک هفته یا بیشتر به طول بینجامد.
تب (معمولا کمتر از 38 درجه)
 
تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا در بارداری
تفاوت سرما خوردگی و آنفولانزا با استفاده از علائم آن ها مشخص می شود:
سرما خوردگی، حتی در بدترین شرایط از آنفولانزا خفیف تر است. علائم آن کم کم نمایان می شود و تب در آن اتفاق نمی افتد. گلودردی که در سرماخوردگی اتفاق می افتد بعد از یک یا دو روز ناپدید می شود و آب ریزش بینی و سرفه باقی می ماند.
آنفولانزا شدیدتر می باشد و به صورت ناگهانی اتفاق می افتد. علائم آنفولانزا شامل تب شدید (معمولا بین 38 تا 40 درجه فارنهایت)، سردرد، سرد بودن، گلودردی که در روزهای دوم و سوم بدتر می شود، درد عضلات و خستگی و ضعف (ممکن است دو هفته یا بیشتر طول بکشد). شما ممکن است عطسه و سرفه را نیز تجربه کنید.
 
چه اقداماتی می توانید انجام دهید؟
اگرچه بیشتر داروهایی که در طول بارداری برای رها شدن از شر سرماخوردگی مصرف می کنید مجاز هستند، نباید از آب ریزش بینی و سرفه رنج ببرید.
راه هایی که بدون مصرف دارو به بهبود شما کمک می کنند:
استراحت: استراحت مدت زمان سرماخوردگی را کاهش نمی دهد اما در طول سرماخوردگی بدن شما نیاز به استراحت دارد.
فعال باشید: ورزش هایی که برای دوران بارداری مناسب هستند به شما کمک می کنند حس بهتری داشته باشید.
غذا خوردن را ترک نکنید: ممکن است اشتها نداشته باشید اما خوردن مواد غذایی سالم به درمان شما کمک می کند.
موادغذایی غنی از ویتامین ث مصرف کنید: این مواد به بهبود سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند. میوه های حاوی ویتامین ث مثل مرکبات، توت فرنگی، هندوانه، کیوی، انبه، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، پاپایا، بروکلی، کلم قرمز و اسفناج را مصرف نمایید.
مصرف روی را افزایش دهید: مصرف روی نیز باعث بهبود سیستم ایمنی بدن می شود. مصرف بوقلمون، گوشت گاو، صدف، تخم مرغ، ماست، جوانه گندم و جو برای دریافت روی توصیه می شود.
مصرف نوشیدنی: تب، عطسه و آب ریزش بینی باعث می شود آب بدن شما کاهش یابد. نوشیدنی های گرم مناسب دوران بارداری باعث آرامش می شوند. بنابراین یک فلاسک حاوی سوپ و نوشیدنی گرم در کنار خود قرار دهید و به مقدار کافی مصرف نمایید. مصرف میزان آب مناسب در بارداری و نوشیدنی های سرد نیز در جریان بهبود شما موثر می باشند.
مکمل های موردنیاز را مصرف نمایید: از ویتامین هایی که پیش از زایمان موردنیاز است مصرف نمایید. مانند ویتامین ث، روی. (پیش از مصرف مکمل ها با پزشک خود مشورت کنید)
خواب راحت: هنگامی که به پشت خوابیده اید یا زیر سر خود دو عدد بالشت قرار داده اید راحت تر نفس می کشید. طرز خوابیدن درست در بارداری مهم است. استفاده از نوارهای بینی به تنفس راحت تر کمک می کند.
 
زمان مراجعه به پزشک هنگام سرماخوردگی در بارداری
در صورتی که علائم زیر را مشاهده کردید با پزشک خود تماس بگیرید:
تب بیشتر از38 درجه
سرماخوردگی شما به حدی شدید است که در خوردن و خوابیدن شما اختلال ایجاد کرده است.
مخاط سرفه های شما سبز یا زرد است
سرفه های شما همراه با درد سینه یا خس خس است.
سینوس های شما ضربان دارد.
اگر علائم بیش از دو هفته به طول انجامید، نیاز به مصرف دارو دارید.
 
مصرف داروهای مطمئن برای سرماخوردگی در طول بارداری
پیش از مصرف هر گونه دارویی در طول سرماخوردگی با پزشک خود مشورت نمایید. برخی روش هایی که شما در خانه استفاده می کنید در طول بارداری شما خطرناک است. پیش از مصرف هر گونه دارویی با پزشک خود مشورت نمایید و داروهایی که پزشک تجویز کرده است را سر خود کنار نگذارید زیرا برخی داروها در طول بارداری موردنیاز است و ضرری برای جنین ندارد.
داروهایی که نباید در طول بارداری مصرف نمایید
برخی داروهای سرماخوردگی در طول بارداری مضر می باشند زیرا به جنین آسیب می رسانند.
این داروها عبارتند از:
برخی داروهای کاهنده درد و تب. آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسین در مراحل رشد جنین در ماه های اول بارداری اختلال ایجاد می کند و باعث ایجاد مشکل در هنگام زایمان می شود.
داروهای ضد گرفتگی بینی. برخی متخصصین مصرف این داروها را بلامانع می بینند مانند Sudafed یا Dayquil اما برخی اجازه مصرف نمی دهند. متخصصین بعد از سه ماهگی اجازه مصرف این داروها را می دهند و مصرف آن ها را نیز محدود می کنند (یک اونس یا دو اونس روزانه به مدت یک یا دو روز).
روش های درمانی خانگی. از مصرف داروهای گیاهی خانگی بدون تجویز پزشک بپرهیزید.
 
از راه های طبیعی زیر برای درمان سرماخوردگی خود استفاده نمایید:
مصرف سیر تازه. سیر ترکیبی ضد ویروسی می باشد. مصرف یک یا دو حبه سیر یا افزودن آن به سوپ یا جوشانده آن مناسب می باشد.
استفاده از دستگاه مرطوب کننده. این دستگاه هوا را مرطوب نگه می دارد و تجمع آلودگی جلوگیری می کند.
استفاده از قطره بینی. این گونه قطرات باعث مرطوب شدن مسیر بینی می شود و در طول بارداری ضرری ندارند.
قرقره کردن آب نمک. این کار باعث تسکین گلودرد می شود. ¼ قاشق غذاخوری نمک در هشت اونس آب گرم بریزید و قرقره کنید.
عسل. مصرف یک قاشق غذاخوردی عسل در بارداری (یا ترکیب عسل، لیمو و آب داغ) باعث کاهش سرفه های خشک می شود.
منبع:سلامت بانوان او
 
 
وزن گیری جنین، این غذاها را بخورید
در این مقاله موادغذایی که به سلامت مادر و جنین و وزن گیری جنین کمک می کند ذکر شده است.
یکی از نگرانی مادران در دوران بارداری این است که پزشک به آنها اعلام می کند که جنین خوب رشد نکرده و باید برای رشد جنین در چند روز وزن گیری داشته باشید. در این مقاله موادغذایی که به سلامت مادر و جنین و وزن گیری جنین کمک می کند ذکر شده است:
تخم مرغ و وزن گیری جنین
تخم مرغ سرشار از پروتئین، فولات، آهن و کولین (Choline) است. مصرف آن چه به صورت آب پز، سرخ شده، املت یا هر شکل دیگری مفید است.
تخم مرغ علاوه بر پروتئین حاوی کولین نیز می باشد. کولین برای رشد مغز جنین حیاتی است و احتمال نقص نخاع را کم می کند. اما برای دستیابی به کولین باید تمام تخم مرغ را مصرف کنید. کولین در زرده تخم مرغ موجود است. کولین در گوشت گاو نیز وجود دارد. با مصرف تخم مرغ که حاوی امگا 3 است به رشد و تقویت مغز جنین کمک کنید.
سیب زمینی شیرین و وزن گیری جنین
سیب زمینی شیرین سرشار از فیبر، ویتامین ب6، پتاسیم، ویتامین ث، آهن، مس و بتا کاروتن می باشد.
بتا کاروتن (beta carotene) آنتی اکسیدانی است که بدن آن را به ویتامین آ تبدیل می کند و همان طور که می دانید ویتامین آ به رشد چشم ها، استخوان و پوست جنین کمک می کند. سیب زمینی شیرین حاوی آهن نیز می باشد. همچنین مس موجود در آن به جذب آهن کمک می کند.
آجیل ها و وزن گیری جنین
این میان وعده حاوی چربی سالم (امگا3)، پروتئین، فیبر و ویتامین ها و مواد معدنی است. همچنین مصرف آجیل منیزیم لازم را نیز فراهم می آورد.
 
مصرف موادغذایی غنی از منیزیم باعث کاهش احتمال زایمان زودهنگام (علائم زایمان زود رس) و بهبود سیستم عصبی جنین می شود. یک چهارم پیمانه بادام حاوی 98 میلی گرم منیزیم است. اگر این روزها احساس گرسنگی می کنید پسته بخورید. پسته باعث سیر شدن می شود.
لوبیا و عدس و وزن گیری جنین
اگر تمایلی به مصرف گوشت ندارید، لوبیا و عدس بخورید این حبوبات سرشار از پروتئین، فولات، فیبر، کلسیم و آهن هستند. لوبیا غنی از روی می باشد.
لوبیا سرشار از مواد معدنی موردنیاز برای مادر و جنین است بنابراین افرادی که سبزیخوار هستند می توانند از این مواد استفاده کنند. لوبیا همچنین غنی از روی (مصرف روی احتمال زایمان زودهنگام را کاهش می دهد و از کم بودن وزن نوزاد جلوگیری می کند) است. سایر منابع غنی از روی گوشت، مرغ، شیر، حبوبات، نخودفرنگی، صدف و خرچنگ است.
گوشت بدون چربی و وزن گیری جنین
گوشت گاو سرشار از پروتئین و حاوی آهن و ویتامین ب می باشد. جنین در حال حاضر برای رشد عضلات نیاز بیشتری به پروتئین دارد (حدود 25 گرم پروتئین اضافه در روز). عدم دریافت مقدار کافی آهن باعث رشد ناکافی جنین می شود و احتمال زایمان زود هنگام و کم بودن وزن نوزاد را افزایش میدهد. آهن برای مادر نیز مهم است. زیرا برای تشکیل گلبول های قرمز خون مورد نیاز است (برای جلوگیری از کم خونی). در طول بارداری حجم خون افزایش می یابد بنابراین باید مصرف آهن نیز افزایش یابد (27 میلیگرم در روز). گوشت تامین کننده ویتامین ب6 (به رشد مغز و بافت جنین کمک می کند و حالت تهوع مادر را کاهش می دهد) و ب 12 (به حفظ سلامت اعصاب و گلبول های قرمز کمک می کند) می باشد.
آب پرتقال و وزن گیری جنین
مصرف یک لیوان آب پرتقال در روز به تامین فولات، پتاسیم و ویتامین ث کمک می کند.
 
مصرف فولات و فولیک اسید از تولد زود هنگام و ناقص جلوگیری می کند. برای اطمینان از بارداری سالم روزانه 600 میلی گرم فولات مصرف کنید. پتاسیم موجود در آب پرتقال برای حفظ عملکرد عضلات، سوخت و ساز و سلامت کلی بدن ضروری است. خانم باردار نیاز به مصرف پتاسیم دارد زیرا باعث افزایش حجم خون می شود. آب پرتقال غنی از ویتامین ث می باشد و به جذب بهتر آهن کمک می کند و دندان ها و استخوان های مادر و جنین را سالم نگه می دارد.
همچنین می توانید ویتامین ث را از موادی مثل بروکلی، گوجه فرنگی، توت فرنگی، فلفل قرمز و مرکبات دریافت کنید. آب پرتقال همچنین حاوی ویتامین د نیز می باشد که باعث افزایش جریان خون و جذب بهتر کلسیم در بارداری می شود.
ماست و وزن گیری جنین
ماست بیشتر از شیر حاوی کلسیم است. ماست حاوی مواد مغذی لازم برای رشد استخوان مانند پروتئین، ویتامین ب و روی است.
کلسیم برای حفظ سلامت استخوان و دندان ضروری است. مادر روزانه باید 3 وعده کلسیم مصرف کند تا احتمال زایمان زودهنگام یا کم بودن وزن جنین به حداقل برسد. اگر کلسیم مورد نیاز تامین نشود، بدن کلسیم موردنیاز برای جنین را از استخوان های مادر تامین می کند بنابراین سلامتی مادر به خطر می افتد.
سوپ جو و وزن گیری جنین
جو حاوی فیبر، پروتئین و ویتامین ب6 است. روز خود را با مصرف یک ظرف سوپ جو شروع کنید. تمام دانه ها برای افزایش انرژی شما مفید هستند. مصرف فیبر از یبوست در طول بارداری جلوگیری می کند. سوپ جو حاوی پروتئین و ویتامین ب6 میباشد که به رشد جنین کمک زیادی می کند.
سبزیجات برگ دار و وزن گیری جنین
این سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان و مواد مغذی هستند. سبزیجاتی که در این دسته قرار می گیرند شامل اسفناج، مارچوبه، بروکلی و کلم می باشند.
 
این مواد غذایی برای سلامت مادر و رشد جنین لازم می باشند. علاوه بر آنتی اکسیدان موجود در این مواد، سبزیجات برگ دار حاوی کلسیم، پتاسیم، فیبر، فولات و ویتامین آ می باشد. به دلیل این که ویتامین آ به بینایی جنین و رشد استخوان ها و پوست کمک می کند مصرف مواد غذایی غنی از آن ضروری است. پرتقال نیز منبعی مناسب است.
ماهی قزل آلا و وزن گیری جنین
این ماهی سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 می باشد. در طول بارداری هفته به هفته از مصرف ماهی قزل آلا غافل نشوید. امگا 3 موجود در آن به رشد مغز جنین کمک می کند، باعث افزایش هوش جنین، بهبود مهارت های حرکتی و کاهش بیماری ها و مشکلاتی عصب شناسی می شود. امگا3 برای بهبود بینایی جنین نیز مناسب است. توصیه های لازم در مورد مصرف امگا3 در بارداری را بخوانید. ماهی قزل آلا منبع پروتئین نیز می باشد. سعی کنید هفته ای یک بار ماهی مصرف کنید. مقدار مجاز مصرفی ماهی در بارداری را بدانید.
منبع:سلامت بانوان اوما
 
 
بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری
مراقبت از دهان و دندان یک اصل مهم سلامتی است که باید همیشه مورد توجه قرار گیرد.
مراقبت از دهان و دندان یک اصل مهم سلامتی است که باید همیشه مورد توجه قرار گیرد. با بهداشت دهان و دندان می‌توان علاوه بر بیماری و مشکلات دهان و دندان از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های عمومی نیز جلوگیری کرد.
استفاده از مسواک در حاملگی
مسواک زدن به روش صحیح و در زمان‌های مناسب می‌تواند برای سلامت دندان‌ها بسیار مفید باشد. پیشنهاد می‌شود از خمیردندان‌های دارای فلوراید و مسواک‌های دندانه‌نرم استفاده کنید. برای دو بار در شبانه‌روز هم که شده به مسواک زدن دندان‌ها بپردازید و ترجیحاً صبح‌ها بعد از بیدار شدن و شب‌ها قبل از خواب این کار را انجام دهید. اگر مسواک زدن باعث ایجاد حالت تهوع در شما می‌شود نگران نباشید، نیاز نیست از آن صرف نظر کنید. فقط کافی است که کمی محتاط‌تر مسواک بزنید، با سرعت کمتر و با انواع دندانه‌ کوچک مسواک کنید. چشمانتان را ببندید یا هم‌زمان به یک موزیک گوش دهید و حواس خود را پرت کنید.
استفاده از نخ دندان در حاملگی
نخ دندان کشیدن به اندازه‌ی مسواک زدن اهمیت دارد. پس روزی یک بار هم که شده این کار را انجام دهید. البته اگر با دقت کافی نخ دندان نکشید ممکن است به دلیل حساسیت لثه‌ها در بارداری خونریزی کنند. در صورت خونریزی با آب‌نمک دهان را شستشو دهید.
استفاده از دهان‌شویه در حاملگی
اگر مشکل دهان و دندان خاصی دارید و نیاز به مصرف دهان‌شویه دارید با صلاح‌دید دندان‌پزشک خود مجاز به استفاده از «کلرهگزیدین» و انوع دهان‌شویه‌های دارای فلوراید هستید. البته مراقب باشید که الکل نداشته باشد. در زنان بارداری که تهوع و استفراغ شدید دارند استفاده از آب یا ترکیب آب و جوش شیرین برای شستن دهان بعد از استفراغ توصیه می‌شود. آب نمک نیز به بهبود لثه‌های ملتهب کمک می‌کند.
تأثیرکشیدن سیگار بر دهان و دندان در بارداری
سیگار نه تنها بر کل بدن و بارداری اثر مخرب دارد، بلکه می‌تواند با تشدید مشکلات لثه و بیشتر کردن مقدار آب دهان باعث آزار و ناراحتی بیشتر شما شود.
تأثیر تغذیه بر سلامت دهان و دندان زنان باردار
بهتر است در این دوران برای حفظ سلامت دندان‌هایتان مصرف مواد غذایی شیرین را کاهش دهید. به جای آن از میوه و سبزی تازه استفاده کنید. با کم کردن حجم غذا در یک وعده و زیاد کردن دفعات تغذیه، افزایش بزاق دهان را کنترل کنید. اگر به آدامس جویدن عادت دارید از انواع بدون قند آن مصرف کنید. کلسیم نقش اساسی در سلامت و استحکام دندان‌ها دارد. با مصرف محصولات لبنی کم‌چرب ذخایر کلسیم خود را تأمین کنید. البته برای دریافت بهتر کلسیم به ویتامین دی هم نیاز است. پس مصرف تخم‌مرغ و ماهی قزل‌آلا را نیز فراموش نکنید.
ویزیت دندان‌پزشکی در دوران بارداری
بهترین زمان برای ویزیت دندان‌پزشکی پیش از اقدام به حاملگی است. با مراجعه در این زمان می‌توانید سلامت دهان و دندان خود را در دوران حاملگی تضمین کنید و از ابتلا به بسیاری از مشکلات دهان و دندان در بارداری پیشگیری کنید و البته در دوران بارداری نیز باید با مراجعات منظم وضعیت دهان و دندان خود را در بارداری نیز پیگیری کنید.
منبع:ماما سایت
 
 
بارداری هفته به هفته
بارداری معمولا 280 روز یا 40 هفته بطول می انجامد، که بطور قراردادی از اولین روز آخرین قاعدگی شروع می شود. این دوران را می توان به سه "سه ماهه" بارداری تقسیم کرد که در هر یک وقایع خاصی اتفاق می افتد؛ سه ماهه اول از اولین هفته بارداری تا انتهای هفته 13، سه ماهه دوم از هفته 14 تا پایان هفته 27، و سه ماهه سوم از هفته 28 تا آخر هفته 40 است که عمدتا در این زمان ( کمی زودتر یا دیرتر) به زایمان و تولد نوزاد ختم می شود.
هر سه ماهه مشخصات مربوط به خود را دارد؛ در سه ماهه اول ضربان قلب جنین شنیده می شود، در سه ماهه دوم اولین حرکات جنین توسط مادر احساس می شود، و در سه ماهه آخر برخی از مادران انقباضات کاذب زایمانی موسوم به برکستون- هیکز را تجربه می کنند. بعضی از آزمایشات مانند نمونه برداری از پرزهای جفتی در سه ماهه اول و آمنیوسنتز در سه ماهه دوم انجام می شوند. برخی از مسائل مانند دیابت بارداری، در سه ماهه آخر تظاهر می کنند. در این دوران عواطف و احساسات شما نیز مانند بدنتان دستخوش تغییراتی می شود و شرایط زندگی برای خانواده بتدریج آماده پذیریی از کودک آینده خواهد شد.
هشدار به زنان باردار
1- اگر دچار تهوع، کاهش اشتها، استفراغ، یرقان و یا خستگی همراه با خارش پوست شدید، با پزشک خود تماس بگیرید، زیرا این نشانه ها می تواند نشان دهنده مشکلات کبدی باشد.
2- اگر ورم بدن ناگهانی و شدید باشد و یا به سرعت افزایش وزن بیابید، با پزشک خود تماس بگیرید، زیرا این نشانه ها می تواند نشان دهنده پره اکلامپسی (مسمومیت حاملگی) و یا افزایش فشار خون بارداری باشد.
 
در زیر شما مینوانید مراحل رشد جنین و تغییراتی که در بدن شما اتفاق مب افتد را با انتخاب هفته و کلیک بر روی آن مشاهده کنید.
 
هفته اول بارداری
برای بسیاری از زنان، 12 هفته اول بارداری بسیار متفاوت است زیرا چیزهای جدید، حتی خسته کننده‌ای را تجربه می‌کنند. بدن شما در حال آماده کردن فضا برای رشد جنین است
هفته دوم بارداری
در این هفته، تخمک گذاری صورت و اسپرم در جای خود قرار گرفته است. در این مرحله، جنین هنوز توده ای از سلول های گرد است که در حال تقسیم شدن می باشد
هفته سوم بارداری
در این هفته می‌توانید هر لحظه منتظر اعلام نتیجه برای انتخاب خود به عنوان بازیگر نقش مادر باشید. این هفته مشخص می‌شود که می‌توان شما را ستاره آینده این سریال دانست یا نه؟
هفته چهارم بارداری
تبریک می‌گوییم، شما رسما این هفته در نقش یک مادر پذیرفته شده‌اید. این هفته بهترین هفته زندگی‌تان خواهد بود و البته وظیفه‌تان سنگین‌تر می‌شود
هفته پنجم بارداری
این دومین هفته از پذیرش رسمی نقش شما و پنجمین هفته بارداری است. به گمانم حسابی در تلاشید تا نمایشنامه‌ای را که خودتان نوشته‌اید‌ حفظ کنید
هفته ششم بارداری
اگرچه شما 6 هفته‌ای می‌شود که در ساخت این سریال درگیرید، اما کوچولوی شما 4 هفته است که به داستان سریال اضافه‌شده. نشانه‌های آن هم بروز علائم بارداری است
هفته هفتم بارداری
هنوز هم به درستی با وجود آنکه هفته هفتم بارداری را سپری می‌کنید در نقش خود جا نیفتاده‌اید. ایرادی ندارند، طول می‌کشد تا بتوانید با زندگی جدیدتان خود را وقف دهید
هفته هشتم بارداری
رویان حسابی در نقش خودش جاافتاده و با سرعت بیشتری در حال ایجاد تغییرات در نوع بازی خودش است. گریم رویان این هفته بیشتر تغییر می‌کند و شما می‌توانید چهره بهتری از او در هنگام فیلم‌برداری ببینید
هفته نهم بارداری
اولین هفته از سومین ماه بارداری هستید. دیگر به خوبی با شرایط کنار آمده‌اید، همچون ستاره‌های بزرگ تلویزیون به خوبی می‌دانید چگونه باید نقش‌آفرینی کنید
هفته دهم بارداری
هفته دهم بارداری چگونه می‌گذرد؟ به نظر می‌رسد مسائل خیلی جدی‌تر از آن شده است که شما انتظارش را داشتید؟ هیچ وقت فکر نمی‌کردید بازی‌کردن در این نقش آن‌قدر سخت باشد.
هفته یازدهم بارداری
یک حساب سرانگشتی بیندازید ببینید از زمانی که به فکر بارداری افتاده‌اید چقدر گذشته؟ یک سال، دو سال و شاید هم اصلا به سال نمی‌کشد.
هفته دوازدهم بارداری
این هفته شما 3 ماه بارداری را تمام می‌کنید. به این فکر کنید که یک سوم از بارداری گذشته و تا چشم بر هم بزنید مابقی این زمان هم تمام خواهد شد.
هفته سیزدهم بارداری
باید به شما یک جام قهرمانی داد. شما توانسته‌اید سه ماه اول بارداری را به خوبی پشت سر بگذارید. خوب! حالا راه و چاه بازی‌کردن را حسابی آموخته‌اید
 
هفته چهاردهم بارداری
او اکنون 12 هفته سن دارد و شما هفته 14 بارداری را سپری می‌کنید. به عنوان یک بازیگر که نقش مادری را به عهده گرفته اید در این چندماه با فوت و فن بازیگری در این نقش حسابی آشنا شده‌اید.
هفته پانزدهم بارداری
شما تقریبا یک سوم راه را طی کرده‌اید. دراین مدت گاهی ناامیده شده‌اید، گاهی از شدت خستگی حال و حوصله شوهر خودتان را هم نداشته‌اید و گاهی هم دلتان می‌خواسته‌ که اصلا به دنیا نمی‌آمدید
هفته شانزدهم بارداری
شما 16 هفته است که باردارید و جنین هم 14 هفتگی خود را می گذاراند. این عالی است منتظر بمانید تا تهوع‌های صبحگاهی خودشان را پنهان کنند.اگر هنوز این اتفاق نیفتاده نگران نباشید.
هفته هفدهم بارداری
در این قسمت باید کمی صحنه‌های اکشن ببینید. او لگد می‌زند خیلی هم ناگهانی و بدون هیچ اطلاعی. شما می‌دانید که باید گاهی منتظر لگدهایش باشید با این حال این کار را آن‌قدر غیرمنتظره انجام می‌دهد
هفته هجدهم بارداری
احنملاً در این دو هفته اخیر توانسته‌اید با جنین هماهنگ شوید. دیگر واکنش‌های او را می‌شناسید و حرکاتش شما را غافلگیر نمی‌کند. در اینجا درست می‌دانید که چگونه باید با او رفتار کنید
هفته نوزدهم بارداری
او احتمالا در حال تمرین است گاهی لگد می‌زند، گاهی دست هایش را تکان می‌دهد و از آنجایی که در مایعی آمنیوتیک شناور است حسابی برای خودش جولان می‌دهد
هفته بیستم بارداری
تا اینجای ماجرا که خوب پیش آمده‌اید و نیمی از زمان بارداری شما سپری شده است. شما بازیگر خوبی هستید این را اطرافیان هم تصدیق می‌کنند
هفته بیست و یکم بارداری
رویان حسابی در نقش خودش جاافتاده و با سرعت بیشتری در حال ایجاد تغییرات در نوع بازی خودش است. گریم رویان این هفته بیشتر تغییر می‌کند و شما می‌توانید چهره بهتری از او در هنگام فیلم‌برداری ببینید
هفته بیست و دوم بارداری
شمارید که چند هفته تا پایان این مسابقه طولانی باقی مانده. حتما خوشحالید و هر روز هم بیشتر به غرولندهای او عادت می‌کنید، اگر یک روز لگدپرانی‌هایش را رها کند شما سکته می‌کنید.
هفته بیست و سوم بارداری
23 هفته بارداری کار ساده‌ای نیست. می‌دانیم که لبخند بر لب دارید. 6 ماه است که باردار هستید. روزهای اول بارداری را به یاد می‌آورید چه روزهای سخت و پر استرسی بود.
هفته بیست و چهارم بارداری
16 هفته آینده، هفته‌های مهمی برای شما خواهد بود چرا که باید به فکر جور کردن اسباب و اثاثیه برای این نی‌نی کوچولویتان باشید که زورش را به گونه‌ای عجیب با مشت و لگدهایش نشان می‌دهد.
هفته بیست و پنجم بارداری
بهتر است فقط روی هفته‌های باقی مانده تمرکز کنید و از شمردن روزها صرف نظر کنید، این روزشمار حوصله‌تان را سر می برد. این روزها به فکر طوفان روحی باشید که ممکن است گریبان شما را بگیرد
هفته بیست و ششم بارداری
تو مادری هستی که 26 هفته جنین را در شکم خود نگه داشته‌ای. حتما خسته و کلافه‌ای. حتی نمی‌توانی خودت را کش و قوس دهی، گاهی فکر می‌کنی برای داشتن این ناقلا هنوز آمادگی لازم را نداری
 
هفته بیست و هفتم بارداری
شروع پیدایش چشم‌ها در بدن جنین از روز 23 یا هفته پنجم حاملگی است. در ابتدا چشم‌ها به صورت دوشیار فرورفته در طرفین مغز در حال تکامل است.
هفته بیست و هشتم بارداری
ماه سوم بارداری. باور کردنی نیست شما 7 ماه را پشت سر گذاشته‌اید. زمان کمی نیست. شما دیگر حرفه ای شده اید اگر چه گاهی عصبی و کلافه می شود و دوست دارید این فیلمبرداری 9 ماهه را به پایان برسانید،
هفته بست و نهم بارداری
گاهی فکر می‌کنید یک کیسه پلاستیک چند کیلویی از میوه را با خودتان حمل می‌کنید این حس شما را بیشتر زن‌های بارداری تجربه می‌کنند. بیخود نیست که قدیمی می‌گفتند طرف بارش را باید بر زمین بگذارد.
هفته سی ام بارداری
شماره معکوس شروع شده؟ حالا فقط 10 هفته تا پایان بازی شما در فصل اول این سریال مانده ، 10 هفته‌ای که در یک چشم به هم زدن می‌گذرد و شما می‌توانید نوزاد خود را در آغوش می‌گیرید
هفته سی و یکم بارداری
9 هفته باقی مانده است. استرس زایمان و دیدن نوزادتان هر روز صبح تا شب با شما همراه است. استرس این روزهای شما همانند روزهای نخستینی است که امیدوار بودید مادر شوید.
هفته سی و دوم بارداری
اگرچه شما 6 هفته‌ای می‌شود که در ساخت این سریال درگیرید، اما کوچولوی شما 4 هفته است که به داستان سریال اضافه‌شده. نشانه‌های آن هم بروز علائم بارداری است
هفته سی و سوم بارداری
هفته طلایی بیشتر تا رسیدن شما به اوج موفقیت باقی نمانده است. می‌توانید به خودتان افتخار کنید. دیگر کسی نیست که از بازی زیبای شما در 33 قسمت قبل تعریف نکرده باشد
هفته سی و چهارم بارداری
6 هفته دیگر تا ورود زلزله‌یتان باقی مانده. با ورود او خانه شما رنگ و بوی دیگری می‌گیرد. احتمالا دلتان می‌خواهد زودتر او را ببیند که چه شکلی است؟
هفته سی و پنجم بارداری
5 هفته آینده روزهای پر التهابی شماست. قرار است از 5 هفته دیگر نقش جدیدی را ایفا کنید. این درحالی است که تازه توانسته‌اید در این نقش جا بیفتید
هفته سی و ششم بارداری
4 هفته بیشتر تا رسیدن مسافرکوچولوی شما باقی نمانده است. بهتر است از همین حالا تمرین مادر شدن را انجام دهید. چرا که باید بدانید با این موجود فضایی چگونه رفتار کنید.
هفته سی و هفتم بارداری
شما تاکنون می‌توانستید حرکات او را درک کنید و با استفاده از دستگاه سونوگرافی او را ببینید با این حال هیچ کدام از این‌ها به اندازه یک ملاقات رو در رو حال شما را خوب نخواهد بود
هفته سی و هشتم بارداری
2 هفته باقی مانده نسبت به مدت زمانی که شما باردار بوده‌اید، زیاد نیست. ممکن است شما کلافه باشید و دلتان بخواهد هر چه زودتر او را در آغوش بگیرید.
هفته سی و نهم بارداری
صبرتان ته کشیده و دیگر حوصله انتظار ندارید می‌خواهید هرچه زودتر او از راه برسد. شکم بزرگ شما را خسته کرده و دوست دارید از دست آن زودتر خلاص شوید
هفته چهلم بارداری
انتظارها سرآمده و شما هم خوب توانسته‌اید از پس نقش به این سختی برآیید. این هفته، هفته درخشش شما به عنوان قهرمان این داستان است
هفته چهل و یکم بارداری
کوچولوی شما کمی بارداری را برایتان سخت کرده، اما شما به هیچ عنوان از این بازیگر کچند کیلویی ناراحت نیستید. او به زودی در اغوش شما خواهد بود
 
 
 
درد زیر شکم در بارداری
اگر در طول بارداری در ناحیه زیر شکم درد احساس کردید نترسید. در بیشتر موارد، درد زیر شکم به خاطر گاز معده، سوزش معده، یبوست یا رشد جنین است. اما اگر شدت درد زیاد بود به پزشک خود مراجعه نمایید.
چه چیزی باعث درد زیر شکم در بارداری می شود؟
درد زیر شکم در هر زمانی در طول بارداری ممکن است پیش بیاید و از بین عوامل ایجاد آن برخی نسبت به دیگری جدی تر می باشد.
لانه گزینی و درد زیر شکم
لانه گزینی در ابتدای بارداری اتفاق می افتد، زمانی که جنین اولیه به پوشش رحم می چسبد. این چسبندگی ضروری است زیرا باعث می شود جنین بتواند از اکسیژن و مواد مغذی بدن مادر تغذیه کند. اما این مسئله باعث تاثیرات دیگر نیز می شود که به گرفتگی ناشه از لانه گزینی معروف است. این گرفتگی نشانه ای اولیه از بارداری می باشد که با لکه بینی همراه است. اما این نشانه ها و درد به زودی از بین می رود.
کشش رباط ها و درد زیر شکم
هنگامی که رباط منحنی کشیده می شود، درد زیادی در شکم ایجاد می کند. رباط منحنی یکی از رباط هایی است که از رحم محافظت می کند و هنگامی که تکان ناگهانی اتفاق می افتد، این رباط فشرده شده و درد زیادی ایجاد می شود. درد رباط منحنی یکی از دردهای رایج دوران بارداری است. این درد بعد از هفته 18 بارداری اتفاق می افتد زمانی که وزن رحم به رباط ها فشار وارد می کنند.
درد کاذب زایمان و درد زیر شکم
در طول هفته های آخر بارداری، بیشتر خانم ها دچار انقباض شده و فکر میکنند درد ناشی از زایمان را تجربه می کنند. اگر چه درد کاذب معمولا درد شدیدی ایجاد نمی کند، اما در برخی موارد درد زیر شکم نیز گزارش شده است. درد کاذب زایمان به انقباض Braxton-Hicks نیز معروف است.
درد واقعی زایمان و درد زیر شکم
اگر در روزهای آخری بارداری خود گرفتگی عضلانی و درد زیر شکم را تجربه کردید، درد زایمان در حال شروع شدن است. تفاوت بین درد کاذب و درد واقعی در تغییر دهانه رحم می باشد. هنگامی که درد شروع می شود، گرفتگی های شدیدی مشابه گرفتگی های ناشی از قاعدگی مشاهده می شود. اگر دردهای زیر شکم را به این شکل تجربه کردید با پزشک خود مشورت نمایید.
گرفتگی عضله و درد زیر شکم
گرفتگی عضلانی در طول بارداری اتفاق می افتد ولی معمولا درد زیادی ندارد. در ابتدای بارداری رحم رشد می کند و کشیده می شود بنابراین گرفتگی امری رایج می باشد. در انتهای بارداری، این گرفتگی ها می توانند نشانه های زایمان باشند. بعد از زایمان نیز گرفتگی عضلانی را تجربه خواهید کرد. این گرفتگی به دلیل بسته شدن رحم برای توقف خونریزی می باشد. شیردهی نیز باعث گرفتگی عضلانی رحم می شود.
درد زیر شکم متداول که مربوط به بارداری نمی باشد
اگر برای اولین بار باردار می شوید، احتمالا می ترسید. تفسیر اموری که بدن شما برای رشد جنین در داخلش انجام می دهد امری ساده است؛ این امر باعث کاهش نگرانی شما می شود. به یاد داشته باشید تمام لحظاتی که شما درد احساس می کند مربوط به بارداری شما نمی باشد. درد زیر شکم در بارداری الزاما به بارداری مربوط نمی باشد.
درمان درد زیر شکم در بارداری
پس از احساس درد زیر شکم در بارداری با پزشک خود مشورت کنید. به یاد داشته باشید خانم های باردار نیز می توانند از درد آپاندیس و کیسه صفرا رنج ببرند. اگر درد به مسئله ای طبیعی مثل گاز، نفخ، یبوست یا رشد نوزاد مربوط باشد، پزشک شما راه های زیادی برای بهبود آن به شما پیشنهاد می کند.
راه های زیر را برای کاهش درد زیر شکم انجام دهید:
از حرکت های سریع خودداری کنید مثل چرخاندن سریع کمر
به طرف درد خم شوید
مایعات زیاد مصرف کنید
برای آزادسازی گاز پیاده روی کنید. پیاده روی از نفخ نیز جلوگیری می کند.

اگر درد زیر شکم به دلایل جدی تر مثل سقط جنین اتفاق افتاد، باید به مصرف دارو رو بیاورید. اما اگر به دلیل درد زایمان باشد، سریع خود را نشان می دهد.

منبع:سلامت بانوان اوما
 
مراقبت های بهداشتی در بارداری
 
 تغذیه:
همانطوریکه اشاره شد در دوران بارداری جنین کاملا وابسته به مادر است و مواد غذایی که مادر مصرف می کند ازراه جفت به جنین می رسد . بنابراین تغذیه مناسب مادر باردار علاوه بر تامین سلامت خودش ، در سلامت جنین و نوزاد آینده هم نقش مهمی دارد . غذای روزانه خانم باردار باید دارای همه گروه های غذایی باشد چون استفاده از یک گروه غذایی ، همه مواد لازم را تامین نمی کند. گروههای غذایی عبارتند از :
1-گروه غلات؛
موادغذایی این گروه منبع خوبی برای تولید انرژی است.مانند انواع نان مخصوصا نان سبوس دار،برنج،ماکارونی، جو، گندم،ذرت، ضمنا مخلوط غلات وحبوبات مانند عدس پلو و لوبیا پلو منبع خوبی از پروتئین برای مادر باردار است.
 2-گوشت و جانشین های آن ؛
این گروه غذایی پروتئین وآهن بدن راتامین می کنندو موادغذایی موجود در این دسته برای خون سازی ،تکامل سیستم عصبی ورشد جنین لازمند.مانندانواع گوشت قرمز،مرغ،ماهی،تخم مرغ،انواع مغزها(گردو،بادام ،پسته،فندق و)،انواع حبوبات(عدس،لوبیا،نخودو)به منظور جلوگیری از سرایت بیماری انگلی حتما باید گوشت کاملا پخته شود.
3-شیر وفرآورده های آن مانند پنیر،ماست،کشک؛
مصرف این مواد هم کلسیم بدن مادر را تامین کرده و هم برای استخوان بندی جنین و شکل گیری واستحکام دندانهای او در آینده ضروری است .علاوه بر کلسیم این گروه دارای مواد مغزی دیگری مثل انواع ویتامین های آوب است.
 4- سبزی ها ومیوه ها ؛
این گروه شامل انواع سبزی ها مثل کاهو، هویج، گوجه فرنگی ، سیب زمینی ، جعفری و انواع میوه های تازه و خشک (توت خشک ، کشمش ،انجیرو)است که شامل ویتامین های مورد نیاز بدن و مقداری آهن هستند.یکی از مهمترین ویتامین های مورد نیاز بدن ویتامین ث است.مصرف سبزیجات ومیوه جات بصورت تازه این ویتامین را برای بدن تامین می کند. زیرا طبخ این مواد ویتامین ث را ازبین می رود. در مورد مصرف سیب زمینی توصیه می شود ابتدا کاملا تمیز شسته شده و با پوست پخته شود. باتوجه به آنچه که گفته شد، مصرف مقدارکافی مواد غذایی حاوی کلسیم ، پروتئین،ویتامین C وهم چنین اسیدفولیک در دوران بارداری سلامت مادر و جنین را تامین می کند
5.اسیدفولیک
اسید فولیک ماده ای است که مصرف آن بخصوص در سه ماهه اول حاملگی برای رشد سیستم عصبی جنین لازم است .سبزیجاتی مثل گل کلم واسفناج منبع خوبی برای اسید فولیک می باشد. در بارداری چون مصرف مواد غذایی به تنهایی افزایش نیاز مادر به آهن وسایرموادمورد نیازرا تامین نمی کند ،مصرف قرص آهن ومولتی ویتامین از شروع ماه پنجم تا سه ماه بعد از زایمان واسید فولیک از ابتدا تا پایان بارداری توصیه می شود در خانم هایی که تصمیم به بارداری می گیرند وزمان مشخصی را برای حاملگی خود در نظر دارند، مصرف اسیدفولیک ازسه ماهه قبل ازبارداری تاپایان بارداری توصیه می شود.
توجه: غذاهای چرب ،شیرینی ،مواد تحریک کننده مثل چای وقهوه در بارداری باید با احتیاط خورده شود.
 
روابط زناشویی:
تمایل جنسی زنان بارداردرمراحل مختلف حاملگی تغییرمی کند. احساس لذت بیشتر ویا حتی تنفر از داشتن نزدیکی دربارداری کاملا طبیعی است . تمایلات جنسی مردان هم ممکن است تغییر کند . این احساسات متفاوت اغلب به علت تغییرات هورمونی زنان ویا تصورات هر دو طرف در مورد وضعیت جسمانی زن باردار وموقعیت خاص او در این دوران می باشد .در یک حاملگی سالم ، نزدیکی تا قبل از ماه آخر حاملگی ضرری ندارد.مشروط به اینکه راحتی زن رعایت شده و وضعیت قرار گرفتن بدن او طوری باشدکه به شکم وی فشار وارد نشود خانم هایی که در حاملگی های قبلی خود سابقه سقط ،خونریزی ،پارگی کیسه آب وزایمان زودرس دارند ، باید از نزدیکی در سه ماه اول وآخر خودداری کنند.
بهداشت دهان ودندان:
 با توجه به اهمیت مراقبت از دندان ها در حاملگی ،زن باردار بهتراست در طول بارداری حداقل یکبار توسط دندانپزشک معاینه شود.حداقل یکبار مسواک زدن در روز (قبل از خواب )ضروری است.با پیشرفت حاملگی به علت افزایش هورمون ها ممکن است لثه ها متورم و پر خون شده و خونریزی از لثه ها پیش آید ، اگر خونریزی زیاد شده و بیش از چند روز ادامه یابد لازم است با دندانپزشک مشورت شود.
بهداشت روان:
 آرامش مادر از مسائلی است که امروزه بسیار مورد توجه قرار دارد .ثابت شده است که اضطراب وهیجانات زن حامله بر سلامت جنین تاثیر می گذارد .آرامش روانی مادربخصوص نزدیک زایمان اهمیت زیاذی دارد. پدر خانواده می تواند بیشترین نقش را در فراهم کردن محیطی آرام و دور از اضطراب برای همسرش داشته باشد.
مصرف دارو و:
اکثر داروها می توانند از جفت عبور کرده و به جنین رسیده و اثرات زیان باری برای جنین ونوزاد ایجاد کنند. از آنجایی که بیشترین اثرات سوء داروها و مواد مضر در سه ماهه اول حاملگی است لذا در این مدت باید از مصرف دارو بدون تجویز پزشک ، همچنین از کشیدن سیگار یا تنفس در فضای آلوده به دود سیگار و همچنین انجام هر نوع عکسبرداری پزشکی بدون اجازه پزشک خودداری شود کشیدن سیگار ،نوشیدن الکل ،مصرف خودسرانه دارودر بارداری برای سلامت مادر ونوزاد خطرناک است. .
ورزش:
بهترین ورزش در بارداری،پیاده روی در هوای آزاد است.خانم باردارمی تواند حدودنیم ساعت درروز وحداقل سه بار در هفته پیاده روی کند . راه رفتن باعث تقویت عضلات شکم شده و درماه های آخربه راحت انجام شدن زایمان کمک می کند . انجام تمرینات بسیارساده در بارداری ضمن حفظ اندام مادر در کاهش انقباض عضلات لگن وران وکاهش کمردرد ودردپشت مؤثر بوده ومادر رااز نظر جسمی و روحی برای زایمان آماده می کند
انجام چند حرکت ورزشی ساده در بارداری :
در حالی که زانوها ودستها رابه زمین تکیه داده اید ،عضلات کمروشکم خودرا به سمت بالا وپایین حرکت دهید.
-به پشت دراز کشیده ،زانوها را خم کنید ودستها را دردو طرف بدن قرار دهید .در حالیکه نفس های عمیق وآهسته می کشید ، عضلات شکم وکمر خودرا به طرف بالا و پایین حرکت دهید
 -در حالیکه ستون فقرات خودرا راست نگه داشته اید زانوها رااز هم جداکرده وبه حالت نیمه نشسته درآئید ،سپس به حالت ایستاده برگردید . این تمرین را می توانید به هنگام کار در منزل این حرکت را انجام دهید
اجتناب ازتماس با افراد بیمار :
ابتلاء مادرباردار به برخی بیماری های عفونی مثل سرخچه عوارض متعددی در جنین ایجاد می کند.لذا زن باردار باید ازتماس با افراد مبتلا به بیماری های عفونی مثل سرخجه وهپاتیت و آبله مرغان دوری کنند.تزریق واکسن بیماری های مثل سرخجه وهپاتیت به زنان قبل ازبارداری، از ابتلاءآنان به این بیماری ها دردوران بارداری جلوگیری می کند . در صورتی که خانم باردار با افراد مبتلا به این بیماری ها تماس داشته و قبلا برعلیه آن ایمن نشده باشد، حتما باید با پزشک مشورت نماید.
 
1
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما