شنبه 1 ارديبهشت 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
نشست اخلاقی
درس اخلاق با حضور حجت الاسلام والمسلمین همتیان با موضوع اخلاص در عمل
به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران، جلسه درس اخلاق با حضور حجت الاسلام والمسلمین همتیان با موضوع «اخلاص در عمل» روز دوشنبه 95/11/25 در سالن اجتماعات موسسه برگزار شد.
ابتدا حجت الاسلام والمسلمین همتیان ضمن تسلیت به مناسبت سوگواری ایام فاطمیه(س) با استناد به حدیثی ازحضرت زهرا(س)گفت: «قالَت فاطمه علیها السلام : مَنْ اصْعَدَ إلىَ اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، اهْبَطَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ افْضَلَ مَصْلَحَتِه»1هر کس عبادات و کارهاى خود را خالصانه براى خدا انجام دهد، خداوند بهترین مصلحت ها و برکات خود را براى او تقدیر می نماید.
 وی اخلاص را اُمُّ الفضائل دانست و افزود: اگر انسان به هر مرتبه ای از اخلاص برسد به همان اندازه از درجات بهشت و همنشینی با اولیاء ا... و تقرب به درگاه خداوند متعال برخوردار می شود.
حجت الاسلام همتیان کلمه ی اخلاص را با بیان آیه «وَإِنَّ لَکُمْ فِی الْأَنْعَامِ لَعِبْرَةً نُّسْقِیکُم مِّمَّا فِی بُطُونِهِ مِن بَیْنِ فَرْثٍ وَدَمٍ لَّبَنًا خَالِصًا سَائِغًا لِّلشَّارِبِینَ»2 معنا نمود و گفت: عمل خالص عملی است که عاری از هرگونه ناخالصی باشد. اعمال وقتی از غیر خدا خالی شوند خالص می شوند. اخلاص خانه دل را به صاحبش برگرداندن و بیگانه را به آن راه ندادن است.
وی گفت : همانطور که ایمان و تقوا درجاتی دارند و درجات بهشت بر اساس میزان تقوا تنظیم می گردد؛ اخلاص هم دارای درجات است. وی برافزایش ظرفیت افراد، مواظبت بر افراط و تفریط در خصوص اخلاص و راه بدست آوردن آن تاکید نمود و افزود: انسان در داشتن اخلاص باید توان خود را در نظر بگیرد.
حجت الاسلام همتیان استفاده از عقل را یکی از راه های کسب اخلاص در عمل عنوان نمود و گفت: اعمال را باید برای کسی ارائه داد که بالاتر از سایر افراد عادی است. افراد عادی فاقد قدرت و ناآگاه از احتیاجات ما و برخی نیز دارای اخلاقیاتی مانند حسد، بخل، خود محوری و حبّ ذات هستند اما خداوند اینگونه نیست.
حجت الاسلام والمسلمین همتیان معرفت را نیز از شاخصه های دستیابی به اخلاص برشمرد و افزود: آن زمان که خداوند را به همراه رحمت، عطوفت، علم و حکمت آن بشناسیم؛ هنگام انجام کار فقط به پروردگار متکی خواهیم شد.
وی  انسانی هایی را که حضورخداوند در زندگیشان کمرنگ است را به عنوان گمراه ترین افراد معرفی نمود و گفت : آن دلی که به دنیا امید بسته باشد مدام در حال لرزش است زیرا دنیا یک روز به کام او است و روز دیگر بر علیه او خواهد بود.
حجت الاسلام همتیان ضمن تاکید برخلوص در تمام رفتار، در خصوص آثار اخلاص در زندگی انسان اظهار داشت: اخلاص معامله با خداست و وعده های پروردگار را به دنبال دارد.خداوند تبارک تعالی بهترین مصلحت ها را برای انسان مخلص می فرستد. زیرا خداوند صفاتی را دارد که بشر از آن محروم است .
 
1 مجلسی، بحارالانوار: ج 67، ص 249، ح 25
2 سوره نحل، آیه 66
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما