شنبه 1 ارديبهشت 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
نشست اخلاقی
جلسه درس اخلاق با حضورحجت الاسلام بحرالعلوم با موضوع بررسی بقاع امامزادگان زن در قم
به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران، جلسه درس اخلاق با حضورحجت الاسلام والمسلمین دکتر بحر العلوم با موضوع بررسی بقاع امامزادگان زن در اسناد تاریخی قم ،در تاریخ 96/2/11 در سالن علامه طباطبایی برگزارشد.
ابتدا حجت الاسلام والمسلمین بحر العلوم ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن اعیاد شعبانیه، گفت: در خصوص بحث امامزادگان زن، به طور عمومی علویات، اگر بگوییم که اصلا در جایی بحث نشده است گزاف نگفته ایم.
وی با اشاره به تعداد بقاع متبرکه ی موجود در ایران افزود: شاید در جراید رسمی دیده باشید که بیش از 8134 بقاع متبرکه وجود دارد که متعلق به انبیاء، امامزادگان، امراء، سلاطین، عرفا، شعرا، حکام محلی و مشایخ طریقت یعنی اهل تصوف است. در این آمار بیش از ده هزار شخصیت مدفون است. اگر ما تعداد بقاع موجود در ایران ِدوره ی صفویه را که شامل کشورهای آذربایجان امروزی ، ترکمنستان، افغانستان، ارمنستان، تاجیکستان و بحرین بود را لحاظ نمائیم؛ چیزی فراتر از 12242 بقعه داشته ایم. که در تقسیمات جغرافیای امروزه به این کشور ها تعلق دارند. در میان 54 کشور اسلامی ایران با قریب 9000 زیارتگاه رتبه اول را داراست.
حجت الاسلام بحر العلوم در ادامه سخنان خود تکثر بقاع متبرکه در کشور را امری اسف بار و دلیل این امر را عدم تفکیک امامزادگان صره از ناصره دانست و گفت: امروزه آنچه که در جامعه مرسوم است این است که مردم هر امامزاده ای را معصوم یا معصوم زاده می دانند.
وی افزود: امامزاده گان در هر کشوری به 4 دسته تقسیم می شوند.دسته اول امام زاده هایی که همه ی علمای انساب و مورخین نسبت به نام و نسب و محل دفن آنان  تصریح نموده باشند. دسته دوم: امام زادگان مجهول که هیچ نشانه ای از آنها موجود نیست. دسته سوم: آنانی که در محل دفنشان اختلاف نظر است و دسته آخر امامزادهایی که انتسابشان به امام مشخص نیست و اثبات آن مشکل است. از این رو نام امامزادگان زن به درستی مشخص نیست زیرا در آن زمان فاش نمودن نام زنان مرسوم نبوده است.
حجت الاسلام بحر العلوم راه های شناخت علویون را شناخت کتب انساب، محل سکونت و آشنایی با تواریخ محلی، سفر نامه های قدیمی و کتیبه های تاریخی عنوان نمود و اظهار داشت: در این چند سال اخیر سعی نموده ایم به این امر رسیدگی نمائیم که به لطف خداوند در برخی از استان ها موفق شده ایم.
وی تعدد بقاع را در کشور یکی از مشکلات موجود در این امر معرفی نمود و گفت: گویش عربی، اعتماد به نوشته ها و نسخ خطی، افتخارعوام با این تفکر که میزبان فرزندان بلافصل امامان هستند، سکوت علمای معاصر در هر عصر، عدم جرأت پژوهشگران و مباحث مادی و سوء استفاده؛ از جمله مواردی است که در تعدد بقاع دست داشته است. دکتر بحر العلوم درخصوص مفهوم بقاع مستقل گفت: بقعه ی مستقل به این معناست که یک تن در مقبره دفن شده باشد که طبق اسناد موجود، ده بقعه مستقل از امازادگان زن در شهر مقدس قم وجود دارد.
 شایان ذکر است این جلسه با پاسخگویی به سوالاتی که از جانب خواهران طلبه مطرح شده بود و معرفی کتب تاریخی بقاع متبرکه پایان یافت.
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما