پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
کارگاه
سومین کارگاه آموزشی سبک زندگی اسلامی با موضوع چگونگی مصرف کالاهای فرهنگی کارگاه آموزشی سبک زندگی اسلامی با حضورحجت الاسلام والمسلمین شیخ الاسلام رئیس محترم نمایندگی دفتر تبلیغات استان تهران با موضوع مصرف کالاهای فرهنگی، در تاریخ 96/2/26 در سالن علامه طباطبایی برگزارشد.
به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران، کارگاه آموزشی سبک زندگی اسلامی با حضورحجت الاسلام والمسلمین شیخ الاسلام رئیس محترم نمایندگی دفتر تبلیغات استان تهران با موضوع مصرف کالاهای فرهنگی، در تاریخ 96/2/26 در سالن علامه طباطبایی برگزارشد.
حجت الاسلام والمسلمین شیخ الاسلام با تاکید بر اجراء سبک زندگی اسلامی در تمام ابعاد زندگی انسان گفت: اگر چه سبک زندگی از فقه و اخلاق نشات می گیرد ، اما سبک زندگی همان احکام، اخلاق و علم کلام نیست و در واقع همه ی این معارف دینی جزء مقومات سبک زندگی هستند. اگر به طور انضمامی به سبک زندگی نگاه شود مسئله محور می شود والگوی مطلوب برای آن اخلاق می باشد. لذا می توان گفت سبک زندگی ما در نحوه ی تصمیم گیری ما در حوزه های مختلف متفاوت است.
 وی با استناد به آیات نورانی قرآن به بیان اصول کار ساز و اساسی در سبک زندگی اسلامی پرداخت واظهار داشت: 1.اصل عدم تساوی همیشگی میل انسان  با خیر او. برخی مدعی هستند که هر چه میل شما انتخاب می کند به سراغ همان بروید در حالیکه همیشه میل ما با خیر ما مساوی نیست لذا باید فرد در انتخاب کالای فرهنگی، تربیت فرزند، تعاملات و ... مراقبت لازم را داشته باشد.  2.اصل عدم احراز استضعاف. این اصل از آیه 97 سوره نسا استفاده می شود. امروزه برخی افراد خود را دچار استضعاف فکری و فرهنگی می دانند (قالوا کنا مستضعفین فی الارض) اصل این است که افراد در مصرف و استفاده از کالاهای فرهنگی مستضعف نیستند مگر خلاف آن ثابت شود. لذا هر جا در مصرف کالای فرهنگی شک داشتیم نباید آن را انجام دهیم. ما هر عملی را می خواهیم انجام دهیم باید پاسخ آن را برای خداوند داشته باشیم. 3.اصل همنشینی یا به عبارت دیگر این همانی که از آیه 140 سوره نسا استفاده می شود. بدین معنا که انسان با هر کسی می نشیند جز همان افراد حساب می شود. بسیاری از همنشینی ها در فضاهای مجازی آلوده به گناه است و حضور در صفحات آنان سبب می شود ما هم جز آنان باشیم؛ حتی اگر فقط خواننده باشیم و هیچ نظر یا مطلبی نگذاریم. در اصل با انتخاب و حضور در این گروه ها داریم سبک زندگی خود را انتخاب می کنیم.
4.اصل پرهیز از برهنگی؛ که در اسلام یک اصل و پوشیدگی یک ارزش است. 5.اصالت زیبایی؛ در این اصل باید دانست که این شیطان است که زشتی ها را ایجاد می نماید.  6.اصل هوشیاری؛ هر آنچه که آگاهی هوشیاری در انتخاب را از انسان بگیرد مانند خشم، نفرت، مستی که خلاف زندگی اسلامی است. 7. اصل تاثیر گذاری اجتماعی؛ هنگامی که انسان می خواهد چیزی را انتخاب کند باید به ویژگی های اجتماعی آن نیز توجه داشته باشدانتخاب های ما باید بر اساس درست دیدن، شنیدن ودرست اندیشیدن باشد. 8.استطاعت؛ با توجه به اینکه از نظر فضای فرهنگی با سایر فرهنگ ها در جنگ هستیم؛ در این اصل مهم این است که ازتمام ابزار های خود استفاده نماییم. 9.اصل اثر فاعل در فعل. 10.اصل عدم تکیه بر ظالم؛ نباید به محصولاتی که از طرف غرب برای ما می آید خوش بین باشیم. و به خصوص در محصولات فرهنگی باید آن ها را با مقداری بدبینی بازبینی کنیم .
11. اصل اینکه لجاجت مساوی ذلالت است. تعصب و لجاجت مستقیما انسان را به ذلالت رهنمون می نماید و باب انتخاب را به روی او می بندد. 13. اصل عدم اعتماد بر خبر بدین معنا که فرد، اخبار بدون سند را منتشر ننماید. 14.اصل پرداخت و علاقه؛ پرداختن به علاقه ها و بزرگ نمایی آن در خود، انسان را به طرف وسواس و گناه سوق خواهد داد.  15. اصل پرهیز از لغو؛ هر زمان که در برابر دو انتخاب قرار گرفتیم که یکی از آن ها لغو بود ؛ انتخاب لغو را کنار بگذاریم.  16. اصل اقدام بجای سکوت 17.اصل مبارزه با اشاعه فحشا  18. اصل همه جانبه نگری در انتخاب. 19. اصل بِه گزینی. در انتخاب ها نباید به حد اقل ها اکتفا نمود. در سبک زندگی اسلامی باید بهترین ها انتخاب شود و باید دید چه کسی بهترین ها را ارائه می دهد. 20. اصل شناخت برای استفاده. در استفاده هایمان در ابعاد مختلف زندگی و تمام ملزومات زندگی دقت و توجه لازم را بنماییم. 21.اصل توجه به تمامیت خواهی های دشمن؛ امکان ندارد دشمن و حزب الله در سبک زندگی خود به توافق برسند. این نکته را مد نظر داشته باشید که دشمن از شما راضی نمی شود مگر اینکه کاملا مانند او شوید.
22. اصل پرهیز از بازی انگاری عالم؛ در این اصل انسان جهان خلقت را یک شوخی بزرگ معنا می نماید. باید توجه داشت که اگر انسانها اینگونه شدند قلبهایشان به  قلب لاهی  تبدیل می گردد. این بدترین مرحله از زندگی است زیرا انسان صاحب یک قلب بازیگر شده است؛ 23. اصل بصیرت، در بصیرت یک آگاهی  و یک شناخت است. بصیرت یعنی روشن بینی، بصیرت یعنی چشمی که توان دیدن دارد؛ 24. اصل عدم پیروی از شهوات؛ جامعه بشری زمانی نابود می شود که افراد در آن از شهوات تبعیت نمایند. 25. مصرف فراگیری؛  لذا انسان در سفارش و استفاده ی کالاهایی که نتیجه ی اجتماعی دارند باید مراقبت نماید. 26.اصل صید فرصت ها؛ این است که هر اتفاقی در عالم می افتد، لحظه ای است که برای انسان فرصت انتخاب رخ می دهد. باید گوش ها باز شود تا صدایی را که از جانب خداوند است صید شود. وی اصل پرهیز از افراط و تفریط را یکی دیگر از اصول سبک زندگی دانست و گفت: یکی از راه های پیشگیری از افراط و تفریط خود شناسی است.
حجت الاسلام و المسلمین شیخ الاسلام  در ادامه سخنان خود تصریح کرد: از خصوصیات کالاهای فرهنگی این است که 1-حیات دنیا را برای انسان شیرین ننماید؛ 2-یاد خدا را از ذهن ها دور نکند؛ 3-تبعیت از شهوات در آن نباشد؛ 4-رنگی از افرا ط و تفریط در آن دیده نشود.
 
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما