پنجشنبه 9 فروردين 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
عالم زاده
نشست تخصصی «استنباط حکم اخلاقی از منابع دین؛ چالش های نظری و دشواری های روش شناختی»
نشست تخصصی «استنباط حکم اخلاقی از منابع دین؛ چالش‌های نظری و دشواری‌های روش شناختی» با حضور استاد ارجمند «جناب حجت الاسلام والمسلمین عالم‌زاده نوری» به همت گروه مطالعات کاربردی اخلاق و تربیت مرکز پژوهش‌های اسلامی معصومیه در تاریخ پنجشنبه 97/1/23 برگزار گردید.
 این نشست که با حضور اعضای هسته‌های مطالعاتی پژوهشی اسلام و تمدن، تحکیم نظام خانواده و اخلاق و معنویت برگزار شد. استاد عالم‌زاده در ابتدای این نشست به این نکته اشاره نمودند که با توجه به رسالت حوزه علمیه برای اقامه دین و وظایف حوزویان در نقش عالِمان دینی برای تحقق این مهم، مراجعه به منابع دین در علوم مختلف ضرورت دارد. لذا مرتبط با موضوع نشست، بررسی منابع دینی و چالش‌های نظری و دشواری‌های آن در رابطه با رشته اخلاق و استنباط حکم اخلاقی، مورد نیاز است.
استاد محترم در ادامه به رویکردهای مختلف اخلاقی (اخلاق فلسفی عقلی استدلالی تحلیلی، اخلاق عرفانی سلوکی، اخلاق نقلی و اخلاق تلفیقی) اشاره نمودند و تأکید کردند یک پایه این رویکردها حتما باید آیات و روایات باشند. ایشان با اشاره به منابع استنباط حکم اخلاقی دینی، روش استنباط را حائز اهمیت دانسته و بیان کردند به منظور استخراج گزاره اخلاقی از منابع دینی و نسبت آن به دین باید از منابع و روش‌های معتبر همچون سیره و عمل معصوم، قرآن و حدیث، متون دینی و منابع نقلی بهره برد تا قابل استناد به دین باشند. ایشان سپس برخی اصول خاص فقه الاخلاق را با تمرکز بر چالش‌ها و پرسش‌ها مطرح نمودند که از جمله آن‌ها می‌توان تنوع اسلوب بیان گزاره اخلاقی، ثواب‌ها و عقاب‌های شگفت‌انگیز در آیات و روایات اخلاقی، مفاد صیغه تفضیل، تعریف مفاهیم اخلاقی، مفاد اعداد و خصال، ابهام در سور قضایای اخلاقی، مفاد اسلوب حصر، مبالغه و گزاف آرایی و نقل معنا را نام برد.  
در پایان نشست استاد گرامی به پرسش‌های حاضران پیرامون موضوع مورد بحث پاسخ دادند.
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما