جمعه 10 فروردين 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
نشست تخصصی
نشست تخصصی ارتباط جریان های مهدویت با مسائل سیاسی اجتماعی معاصر
نشست تخصصی «ارتباط جریان های مهدویت با مسائل سیاسی اجتماعی معاصر» با حضور استاد ارجمند «جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر الهی نژاد» به همت گروه مطالعات کاربردی معارف اسلامی مرکز پژوهش های اسلامی معصومیه در تاریخ پنجشنبه 6/2/97 برگزار گردید.
 استاد گرامی ابتدا با بیان مقدمه ای به بیان جایگاه مهدویت در میان گروه های اسلامی با عنوان باورداشت مهدویت پرداختند و مهدویت را دارای خاستگاه قرآنی، روایی مورد قبول تمام گروه های اسلامی معرفی نمودند و در ادامه به بیان رویکرد های مثبت و منفی اندیشه اعتقادی مهدویت با نگرش کارکرد گرایانه پرداختند.
ایشان با اشاره به رویکردهای مثبت مهدویت که در قالب امید و امیدواری، پویائی و بالندگی، نشاط و سرزندگی و حرکت بخشی و جنبش خیزی در جامعه تبلور دارد، یک نمونه آن در دوران معاصر را نهضت بزرگ حضرت امام خمینی (ره) معرفی کردند که بر اساس اندیشه مهدویت و انتظار و نیز در قالب نیابت عام و نظریه ولایت فقیه شکل گرفته و عامل حرکت و انقلاب در جامعه ایران و پیام آور مبارزه با ظلم و ستم در میان مسلمانان و جوامع اسلامی شد.
وی در ادامه با بررسی رویکردهای منفی اندیشه مهدویت تأکید کردند این اندیشه با نگرش ماهیت شناختی هیچ گونه کارکرد منفی برای جامعه و باورمندان اسلامی نداشته و ندارد و کارکردهای منفی بیشتر بر اساس برداشت ها و نگرش هایی سیاسی و اجتماعی است که از ناحیه مردم شکل می گیرد. از جمله می توان به این موارد اشاره کرد:
الف- مدعیان مهدویت
ب- سوء برداشت از روایات مهدویت:
1-    روایات رایات سود: این نوع روایات بیان گر قیام مردم خراسان، فارس، مشرق و... است که مورد سوء استفاده گروه هایی نظیر القاعده، طالبان و داعش قرار گرفته است.
2-    روایات ممنوعیت قیام قبل از ظهور: این نوع روایات در منابع شیعه آمده با این که از نظر سند مورد خدشه قرار دارد و از نظر محتوا نیاز به تبیین دارد با این حال مورد سوء استفاده برخی گروه ها قرار گرفته و با این نگرش انقلاب حضرت امام را مورد خدشه قرار داده¬اند.
در پایان نشست استاد گرامی به پرسش های حاضران پیرامون موضوع مورد بحث پاسخ دادند.
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما