پنجشنبه 9 فروردين 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
سنتی
برگزاری نشست علمی با عنوان :« شباهت ها و تفاوت های طب اسلامی با طب سنتی»

 معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه

سه‌شنبه 97/7/10

ساعت 12-10

موضوع : « شباهت ها و تفاوت های طب اسلامی با طب سنتی »

ارائه دهندگان: سرکار خانم زینب عباس نژاد (زید عزها) و سرکار خانم معصومه بشارت لو (زید عزها)

داور جلسه: سرکار خانم سیده مرضیه علوی (زید عزها)

مخاطبان : اساتید، طلاب سطح 2 ، سطح 3 و سطح 4 موسسه معصومیه، طلاب نخبه پژوهشی مدرسه علمیه فاطمه الزهراء(س) بیدگل و طلاب مدرسه علمیه حضرت آمنه

تعداد : 80 نفر

مکان برگزاری : سالن علامه طباطبایی

  

گزارش تفصیلی:

نشست علمی  با موضوع "شباهت ها و تفاوت های طب اسلامی با طب سنتی" با حضور ارائه دهندگان محترم سرکار خانم زینب عباس نژاد و سرکار خانم معصومه بشارت لو  و داور جلسه سرکار خانم سیده مرضیه علوی برگزار شد. در این نشست اساتید، طلاب سطح 2 ، 3 و 4 موسسه معصومیه، طلاب نخبه پژوهشی مدرسه علمیه فاطمه الزهراء(س) آران و بیدگل و طلاب مدرسه علمیه حضرت آمنه شرکت نمودند.

    در ابتدا خانم عباس نژاد، برگزیده المپیادهای علمی کشوری حوزه های علمیه خواهران و نخبه پژوهشی پژوهشگاه طب النبی (ص) قم،  به آمارهای بالای بیماریهای مختلف در ایران اشاره کردند. ایشان دستورات طبی قرآن و روایات را طب اسلامی معرفی کردند. گروهی از قدما همچون شیخ صدوق وجود علم طب اسلامی در اسلام را نپذیرفتند ولی تعداد زیادی از علمای متأخر مانند علامه حلی، آیت الله بهجت(رحمه الله علیه)، آیت الله مکارم (دام عزه) و آیت الله سبحانی(دام عزه) با طب اسلامی موافق هستند.

   در ادامه خانم عباس نژاد به شباهت ها و تفاوت های طب اسلامی و طب سنتی پرداختند: طب سنتی با طب اسلامی در عناصر چهارگانه و علم مزاج شناسی، غذا درمانی و برخی روش های درمانی اشتراک دارند. در مورد تفاوت های بین این دو طب می توان گفت در طب سنتی درمان های اختصاصی همچون طب سوزنی، زالو درمانی، عرقیات گیاهی و استفاده فراوان از دمنوش های گیاهی کاربرد دارد، در حالی‌که در طب اسلامی درمان های ابداعی مانند درمان معنوی (درمان با نماز، قرآن و دعا)، درمان با مسواک، درمان با سویق، جزئی نگری در درمان به کار می رود.

   در نهایت خانم عباس نژاد اظهار داشتند که طب اسلامی نسبت به طب سنتی دارای ویژگی هایی است. اتصال معصومین به علم الهی، عصمت پیشوایان، سهولت استفاده از طب اسلامی، کم عارض تر بودن طب اسلامی، ارزان تر بودن درمان طب اسلامی، تأثیر اعتقاد در درمان، تقرب به خدا و گسترش دین اسلام بین مردم، از ویژگی های بارز طب اسلامی شمرده می شود.

   سپس ارائه دهنده دوم، سرکار خانم معصومه بشارتلو، استاد حوزه های علمیه خواهران و مدرس آموزش و پرورش، سبک زندگی سالم اسلامی را مورد توجه قراردادند. ایشان در موضوع "نقش گیاهان در تغذیه و سلامت از منظر قرآن و روایات" پژوهش و بررسی های فراوانی انجام داده اند.

   خانم بشارتلو بیان داشتند که مبنای دین اسلام در بحث سلامتی انسان بر تناسب بین روح و جسم است. در زمان حال که  سلامت جسم را به عهده علم تجربی و سلامت روح را بر دوش دین نهاده‌اند، این جدایی بین تن و جان آدمی، سلامتی او را به خطر می اندازد. بایدها که در دین اسلام ذکر شده برای سلامتی جسم و جان انسان، ثمرات زیادی دارد که در شرع مقدس با عنوان حلال مطرح می شود. نبایدهایی که برای انسان در اسلام مطرح شده، مضراتی برای جسم و روح او دارد که در شرع به آنها حرام گفته می شود. البته انبیاء، اولیاء الهی و ائمه اطهار (علیهم السلام) مردم را به پزشک حاذق ارجاع می دادند. مناظرات بین ائمه و اطبا در تاریخ فراوان گزارش شده است که در همه موارد اطبا از علم امام نسبت به مسائل پزشکی شگفت زده می شدند.

   در طب اسلامی به بحث پیشگیری بیشتر از درمان اهمیت داده شده است: در بحث پیشگیری، تغذیه سالم و سلامتی دستگاه گوارش محور بحث قرار می گیرد. در باب تغذیه روایات متعددی وجود دارد؛ امام علی (علیه السلام) به فرزندشان امام حسن مجتبی(علیه السلام) فرمودند: فرزندم، می خواهی به تو چهار چیز بیاموزم که از طبابت اطباء بی نیاز شوی؛ به وقت گرسنگی غذا بخور، تا سیر نشدی دست از غذا بکش، غذا را خوب جویدن و در وقت خواب اجابت مزاج نمودن. در روایات مختلف، شروع کردن غذا با بسم الله و نمک سفارش شده است. در روایت آمده است که کسی که در آغاز و پایان غذا نمک بخورد، هفتاد بیماری از او دور می شود. در بحث درمان بیماری از منظر آیات و روایات می توان به تحمل بیماری، مراجعه به پزشک حاذق و پرهیز غذایی اشاره نمود.

خانم سیده مرضیه علوی، استاد حوزه های علمیه خواهران، مدرس دانشگاه و  مدیر پژوهشگاه طب النبی (ص) قم، در پایان بحث به جمع بندی مطالب پرداختند. ایشان بیان کردند که با داشتن 600 روایت معتبر در متون اسلامی در خصوص طب، می‌توان وجود طب اسلامی را بر اساس آیات و روایات اثبات کرد. در طب اسلامی تأکید بر پیشگیری از بیماری است. استفاده از نوره درمانی در پیشگیری از بیماریها در روایات فراوان ذکر شده که همان ماده ای است که در شیمی درمانی در پزشکی جدید برای بیماران سرطانی استفاده می شود. در روایات آمده که سؤر و نیم خوردۀ مومن سبب شفا است. در دنیای غرب از آموزه‌های طب اسلامی در پزشکی مدرن استفاده می شود. امام صادق(علیه السلام) به خوردن طریفل سفارش کرده‌اند که ثابت شده که در درمان لاغری و از بین رفتن آب زیاد بدن و رطوبت بدن بسیار تأثیر گذار است. در حال حاضر این دارو در آمریکا به نام تری فیلو ساخته می شود و با قیمت گران برای درمان چاقی استفاده می شود. در آیه 164 سورۀ نساء و آیه 160 سوره نساء روغن شحم گاو را با عنوان الطیبات معرفی می شود. با جایگزینی این روغن به جای روغن مایع و جامد، می‌توان در جهت سلامتی افراد جامعه حرکت کرد. در مجموع باید گفت با انتخاب سبک زندگی اسلامی و به کار گرفتن طب اسلامی، می‌توان سلامتی و تندرستی جامعه اسلامی را تضمین نمود.

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما