سه‌شنبه 4 ارديبهشت 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
نشست فرهنگی
نشست فرهنگی با حضور سر کار خانم دکتر مریم اردبیلی پژوهشگردر حوزه زنان، خانواده و جمعیت

  به گزارش روابط عمومی موسسه نشست فرهنگی با حضور سر کار خانم دکتر اردبیلی، پزشک، دکترای آینده پژوهی، محقق و پژوهشگر در حوزه زنان، خانواده و جمعیت با محوریت بررسی شبهات مربوط به جمعیت و فرزندآوری در تاریخ 97/8/28 در سالن اجتماعات در موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) برگزار شد.

در ابتدای این نشست سرکار خانم دکتر اردبیلی با مروری اجمالی بر جریان جمعیت و فرزندآوری در کشور، ضمن تعریفی از نرخ باروری اظهار داشت: نرخ باروری تعداد فرزندانی است که یک زن در سنین باروری خود بدنیا می آورد.در کشور ما به طور متوسط نرخ باروری 7 است. در برخی از کشور های آفریقایی و برخی از کشورها مانند یمن، نرخ باروری7 یا 8 است؛ اما مشاهده می شود که جمعیت زیاد افزایش نیافته است و این به دلیل بالا بودن آمارمرگ در برخی جوامع است. این امر باعث نگرانی تمام کشور هایی شده است که نرخ باروری آن ها به زیر 2 و یا حدود5/1رسیده است.

وی افزود: کاهش نرخ باروری در تمام جهان می باشد.در کنار این اتفاق دولت‌ها برنامه‌ها و سیاست‌هایی را در جهت رفع این کاهش جمعیت ارائه نموده اند؛ البته هیچ کشوری در دنیا نتوانسته است این وضعیت را تغییر دهد. پس این یک شبهه است؛ زیرا هنگامی که جمعیتی همراه باورِ اینکه زنان باید در فرزندآوری مدیریت داشته باشند، از باروری طبیعی خود که همان ازدواج و پذیرش فرزند آوریِ با استقبال است، با استفاده از ابزار کنترل جمعیت خارج شوند، باروری از حالت طبیعی یه حالت ارادی تبدیل شده می شود. یعنی عموم مردم تصمیم گیرندگان اصلی برای فرزندآوری می شوند.

سرکار خانم دکتر اردبیلی تغییر استعاره و تصویر سازی، در اذهان مردم را یکی از عوامل کاهش نرج باروری عنوان نمود و اظهار داشت: استعاره ها معناهایی هستند که جایگزین مفاهیم اصلی و درست باور ها و اهدافی چون فرزند آوری و... می‌شوند. برای برگشت روایت فرزندآوری باید این معناها و استعاره‌ها تغییر یابند. ما باید مدام متوجه باشیم که چه تصویری از یک زن و مادر در خانه و محیط اجتماعی می سازیم.

وی در پایان سخنان خود با تاکید بر بحث تصویر سازی و استعاره در عرصه ی تقابل جهانی اسلام و کفر و نسلی که در نظام جمهوری اسلامی پرورش یافته است گفت: تا خود، عامل نباشیم حرف‌های ما تاثیرنخواهد داشت. تصویر سازی باید به گونه‌ای باشد که بر دیگران تاثیر گذار باشیم مادر، با روحیه و با انرژی و با این باور که واسطه‌ی مجرای خلقت الهی است  به گونه‌ای باشد که از دوگانگی‌ها رهایی یابد، ما باید الگو و تراز زن اسلامی را به درستی به تصویر بکشیم تا یک نهضتی را به راه بیندازیم که زن را به جایگاه تراز زن اسلامی برسانیم. در نتیجه ما طلبه ها در این زمینه مسئول هستیم.  

شایان ذکر است این نشست با پاسخگویی به سوالات خواهران طلبه، اهداء جوایز به دارندگان نام خدیجه  و مادران چند فرزندی به پایان رسید.

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما