جمعه 10 فروردين 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
نشست خانوادگی
بیست و دومین نشست خانوادگی با حضور حجت الاسلام والمسلمین مهکام کارشناس موسسه ی امام خمینی(ره)

به گزارش روابط عمومی موسسه بیست و دومین نشست خانوادگی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مهکام و400 نفر از خواهران طلبه و خانوادهایشان با محوریت مهارت کنترل خشم در تاریخ 97/9/10 در سالن اجتماعات موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه ی (خواهران) برگزار شد.

 در این نشست ابتدا حجت الاسلام والمسلمین مهکام سخنان خود را با استناد به حدیثی ازحضرت امیر الومنین(ع) آغاز نمودو اظهار داشت: ضَبطُ النَفسِ عندَ حادث الغَضَب یُومنُ مواقعَ الغضَبِ: خویشتن داری به هنگام بروز خشم فرد را از افتادن در ورطه های هلاکت مصون می دارد. یکی از مشکلات اساسی که همه‌ی انسان‌ها با آن روبرو هستند بحث خشم است. کمتر کسی وجود دارد که بگوید من تا به حال دچار عصبانیت نشده ام. عصبانیت یکی از ویژگی‌های طبیعی هر انسانی است. در این میان کنترل و چگونه مدریت نمودن آن مهم است. این تفکر که افراد به هیچ عنوان نباید عصبانی شوند تصوری کاملا غلط است.

وی در ادامه سخنان خود ضمن بیان نشانه‌های خشم در افراد، یکی از نکات بسیار مهم در امر کنترل خشم را آگاهی داشتن از مسائل مربوط به فضای تربیتی و احساسی، دانستن مقدمه‌ها در انجام راه کارها دانست و گفت: خشم دارای نشانه‌های شناختی و بدنی است. داشتن بینش و توجه به خشم و عوامل بروز آن، فرایند خشم بین همسران، آثارخشم و راه‌های کنترل آن، از جمله مسائلی است که باید به آنها پرداخته شود.

 آنچه که شخص به عنوان نتیجه‌ی نهایی از عصبانیت کسب می کند از دو حالت خارج نیست. بروز غم بروز خشم.

خشم حالتی روانی است که به صورت ناراحتی به سمت بیرون پرتاب می شود.

 مراحل کنترل خشمِ غلط نیز میتواند در افزایش تنش در بین افراد موثر باشد. شناخت‌های غلط مانند ذهن‌خوانی (فرد با خود می اندیشد که طرف مقابل قصدی از انجام رفتار های خود دارد) و پیش گویی( فرد با خود می اندیشد که: من مطمئنم همسرم امروز بامن بد رفتاری خواهد نمود) از جمله مواردی است که باید به آن‌ها توجه داشت.

حجت الاسلام والمسلمین مهکام در پایان سخنان خود ضمن اشاره به عوامل خشم با استناد به روایات و علم روانشناسی، به بیان هشت راهکار کنترل خشم (تغییر خود گویی‌های منفی، استفاده از واژه‌های ایمن ساز، آرام سازی از طریق تنفس، ابراز خشم به شیوه‌های سازگارانه( ذکر صلوات و ...) آرمیدگی و توصیه‌های اسلام پرداخت.

شایان ذکر است این نشست با پاسخ گویی به سوالات حضار وشام خانوادگی به پایان رسید.

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما