جمعه 10 فروردين 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
نشست فرهنگی
نشست فرهنگی با حضور حجت الاسلام والمسلمین لقمانی با محوریت سازه‌های شخصیت انسان

پژوهشگر و نویسنده حوزه‌های علمیه :

جنس عقل نور است و هر آن چه که از نور تشکیل شده باشد عقل را افزایش می‌دهد.

 پژوهشگر و نویسنده حوزه های علمیه با بیان این‌که یکی از موضوعات بسیار ضروری و مهم در هر سن و سواد و سلیقه‌ای سازه‌های شخصیت انسان است گفت: نیروی بازدارنده درون را عقل می‌گویند. عِقال ریسمانی است که نمی‌گذارد موجود زنده از دستورات سرپیچی کند و این‌گونه است که انسان، سنجیده می‌بیند، می‌شنود، می‌پوشد، می‌گوید و همه این‌ها در گرو عقل است.

به گزارش روابط عمومی موسسه، حجت الاسلام والمسلمین لقمانی در نشست فرهنگی با طلاب موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه(خواهران)، که در سالن اجتماعات برگزار شد؛ با اشاره به اهمیت این ماه مبارک و اُنس با ادعیه در این ایام اظهار داشت:. وجود من و شما دارای دو جلوه است. شخصیت و موقعیت. به شخصیت خود بیشتر از موقعیت خود اهمیت دهید. زیرا تفاوت آن در این است که شخصیت جوهر وجود شما و همه جا  همراهتان است اما موقعیت همه جا با شما نیست. دور شخصیت خود حصارو قلعه بکشید شخصیت آن چیزهایی است که با شما است حتی افکار  و اگر می دانستید افکار منفی چقدر برای شما مضر هستند هیچ‌گاه فکر منفی نمی‌کردید.

استاد حوزه علمیه ضمن بیان این‌که عواملی مانند بدزبانی، بد گمانی، بد‌دلی و غیره عقل را  کاهش می دهند افزود: نیروی بازدارنده درون را عقل می‌گویند. عقال ریسمانی است که نمی‌گذارد موجود زنده از دستورات سرپیچی کند و اینگونه است که انسان، سنجیده می بیند، می شنود، می پوشد، می گوید و تمامی این‌ها در گرو عقل است.

حجت السلام والمسلمین لقمانی افزود: عقل، ذاتی و اکتسابی است . عقل ذاتی همان است که همه انسان‌ها از آن برخوردار هستند. . عقل اکتسابی تحت تاثیر عوامل متعدد افزایش و کاهش می‌یابد. جنس عقل از نور است وضو، قرآن، کلام اهل بیت(علیه السلام)، نماز شب و هرآنچه که عقل را افزایش  می دهند نور هستند.

وی خردمندی را یکی از عواملی دانست که سازه‌های شخصیت انسان، را از دوران کودکی تا کهنسالی در بر می‌گیرد.

پژوهشگر حوزه‌های علمیه در ادامه سخنان خود ضمن تاکید برامر واژه شناسی و واژه شکافی در فهم و بیان روایات و احادیث با اشاره به آیات و روایات هنرمندی، همت والا، مفید بودن ، تجربه، خودداری از گناه و معصیت، احتیاط، گفتار صحیح وسنجیده، معرفت و فرزانگی، رفتار دقیق ورزیده را از دیگر سازه‌های شخصیت هر انسان دانست و گفت: بهترین راه دوری از گناه شناخت لغزشگاه‌ها و دوری از آن‌ها است.

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما