چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
..
اطلاعیه
درس اخلاق با حضور حجت الاسلام والمسلمین محسن حیدری کاشانی برگزاری جلسه درس اخلاق با حضور حجت الاسلام والمسلمین محسن حیدری کاشانی(زید عزه) با موضوع عظمت مقام حضرت ابا عبد الله الحسین علیه السلام و حضرت زینب کبری سلام الله علیها،
 به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی حوزوی خواهران  جلسه درس اخلاق با حضور حجت الاسلام والمسلمین محسن حیدری کاشانی با موضوع عظمت مقام حضرت ابا عبد الله الحسین علیه السلام   و حضرت زینب کبری سلام الله علیها، مورخ 10/7/96در سالن علامه طباطبائی برگزار گردید.
در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین حیدری کاشانی  ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) گفت:توفیقی نصیب این بنده شد که در این روز با عظمت در این روز حزن و اندوه آل رسول الله(ص)، روز یازدهم ماه محرم در جمع شما بزرگواران که در مسیر علم و دانش اهل بیت علیهم السلام تلاش می نمائید، می آموزید و به دیگران یاد می دهید و به آن عمل می کنید باشم. بشارت برای شما این حدیث شریف از امام صادق(ع) است که: مَن تعلَّمَ لله و و عمل لله وعلَّمَ لله دُعی فی مَلکوت السماوات عَظیما: هرکس برای خدا علم بیاموزد و برای خدا به آن عمل کند_عالم بی عمل نباشد_ و برا ی خدا به دیگران بیاموزد در ملکوت آسمان ها عظیم و بزرگ شمرده می شود. وی در ادامه سخنان خود با استناد به آیه 11 سوره مجادله افزود: یَرفَعُ الله الذینَ آمنوا منکم و اوتوا العلم درجات، خداوند رفیع الدرجات مومنین و با سوادها را بالا می برد به جایگاهی می رساند  که فقط خود خداوند از آن آگاه است. حدیث شریفی از امام حسین (ع) است که می فرماید: خمس من لم تکن فیه ، لم یکن فیه کثیرٌ مستمع، العقل و الدین والادب و الحیاء و حسن الخلق؛ یعنی: هر کس پنج چیز را در زندگی نداشته باشد از زندگی خود بهره ای ندارد وآن پنج چیز عقل، دین، ادب، حیاء و حسن الخلق می باشد.
حجت الاسلام والمسلمین حیدری کاشانی در این جلسه سخنان خود را  در دو بخشِ فیوضاتی که ملائکه ازدستگاه سید الشهدا(ع) می برند و دیگری راجع به عظمت حضرت زینب کبری (س) ارائه نمود و افزود: در کتاب شریف کامل الزیارة مرحوم عالم جلیل القدر ابن قولویه(ره) بخشی است تحت عنوان ملائکه و زیارت امام حسین(ع) اصلاف آنها با زائران و محبان آن حضرت و در کتاب خصائص الحسینیه مرحوم علامه شیخ جعفر شوشتری هم یک باب با عنوان امام حسین و فرشتگان می باشد.قرآن کریم در آخر سوره زمر می فرماید:  و تَری الملائکة حافین مِن حَول العرش یُسبحونَ بحمد ربهم و قُضی بینهم بالحق و قیل َ الحمد لله رَب ِّ العالمین .ای پیغمبر  میبینی ملائکه را که اطراف عرش الهی مشغول طواف میباشند. اینان درحال تسبیح هستند و در رابطه با عرش  پروردگار وظایفی دارند. همین ملائکه افتخارشان این است که در حرم امام حسین (ع) طائف باشندبه استقبال، بدرقه، عیادت در دوران بیماری،تشیع جنازه زائران حضرت بروند در کنار قبور آنان طلب استغفار کنند. دهها روایت در این زمینه  هست که افتخار ملائکه الهی حضور در صحنه ای است که نام امام حسین(ع) در آنجا به زبان آورده می شود.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به زیارت نورانی ناحیه مقدسه که از جانب صاحب الزمان (عج) رسیده است اظهار داشت:  در این ناحیه چند مورد از این ملائکه نام برده شده است.1- السلام عَلی مَن افتخَرَ بهِ جبرائیل والسلام علیَ من ناغاهُ فی المهد میکائیل، سلام بر آن سید بزرگوار که افتخار جبرئیل به وجود او  می باشد و میکائیل گهواره جنبان حضرت اباعبدالله بوده است. اینها افتخارات این ملائکه و کمک آنان به حضرت زهرای مرضیه(س) بود.2-السلام علیکَ و علیَ الملائکهِ المضاجعین.  در مورد حضرت امیر الموممنین (ع) هم آمده است، السلام علی امیر المومنین(ع) و علیَ ضجیعکَ آدمَ و نوح. حضرت آدم و نوح همیشه آنجا آرمیده اند و در خدمت شما هستند.
وی در خصوص ملائکه ای تا روز قیامت پریشان و غمناک هستند و بر غم ابا عبدالله (ع) اشک میریزند گفت: وظیفه ی این ملائکه خدمت به زائران امام حسین (ع) است.ملائکه از این مجالس فیض می برند. اینان وقتی که به عالم ملکوت میروند دارای عطر خاصی هستند.
حجت الاسلام والمسلمین حیدری کاشانی با تاکید بر اینکه در زمان رضا خان برپایی مراسم عزای امام حسین ممنوع شده بود گفت: مرحوم آیت الله حائری(ره) در زمان خفقان برگزاری مجالس عزای حسینی را نه تنها واجب بلکه از اهم واجبات دانسته بودند به طوری که هزاران واجب در پرتوی این واجب الهی احیاء می شود.
وی گفت: دشمنان متوجه شده اند که از کجا درحال ضربه خوردن هستند. دلیل درگیر شدن آن ها با امام حسین (ع) همین است . تروریست های تکفیری گفته اند اگر ما برحرم حضرت زینب(س) مسلط شویم و آنجا را از بین ببریم نام منطقه را یزیدیه خواهیم نهاد. اگر تاریخ جنایت وهابیان را مطالعه کنیم متوجه می شویم ؛آن زمان که هنوز مدافعان حرم نبودند، ضریح چوبی حضرت را به آتش می کشیدند و چندین بار به حرم امام حسین(ع) اهانت نمودند.
حجت الاسلام والمسلمین حیدر ی کاشانی ضمن یاد و خاطره مدافعان حرم  و رشادت های آن ها گفت: امسال به فرموده ی رهبر بزرگوار و حکیم کشورمان، شهادت شهید حججی غوغایی ایجاد کرد. حججی حجت خداست و امثال آن زیاد است . سردار بزرگوار سلیمانی (حفظه الله) فرموده است: این عظمتی که شهید حججی از جانب خدا پیدا نمود عظمت شهدای مظلوم مدافع حرم را رساند. وی  با بیان خصوصیات اخلاقی و رفتاری شهید بزرگوار حججی سر چشمه ی این مقام و منزلت را احترام به والدین، انس، خدمت  و مرثیه خوانی در دستگاه اباعبدالله از کودکی و نوجوانی دانست و گفت:در هر صورت عظمت در جوار امام حسین (ع) است و دشمن این را می داند. ما باید تلاش کنیم و به اندازه قدرت خود  در این راه کوتاهی نکنیم .
3- السلام علیک یا مولای و علی الملائکه المرفرفینَ حولَ قبتک، یعنی این ملائکه حول قبه شما در حال حرکتند.4 - قَد عَجبت مِن صبرک ملائکه السماء، از صبر تو یا  اباعبدالله ملائکه آسمان تعجب کردند.
حجت الاسلام والمسلمین حیدری کاشانی روز یازدهم محرم را روزی معرفی نمود که جلال و شکوه فاطمی  در وجود حضرت زینب کبری(س) متبلورتر می شود؛ بطوری که حضرت امام حسین(ع) به مقام عرفانی ایشان کاملا واقف بودند و از او التماس دعا داشته و تقاضا می کنند در نماز شب خود اورا دعا نمایند. وی افزود: یکی از مقامات حضرت زینب این بوده است که حقیقتا زینت پدر بود. مانند درختی تنومند و پر ثمر که اصلها ثابت و فرع ها فی السماء که میوه های بسیار داشت و دشمن نتوانست او را از پا در بیاورد. اینان در قالب اسارت پیام اباعبدالله(ع) را به گوش جهانیان رسانند و عرصه را بر دشمن تنگ نمودند. فاتح حقیقی اینان هستند.شهید مطهری (ره) در حماسه حسینی می فرماید: غالبة فی صورة مغلوبة یعنی غلبه با اینان بود فتح با اینان بود. به حسب ظاهر مغلوب هستند.دلیل آن هم این است که دشمن به اهداف و آرزوی خود نرسید و تا قیام قیامت هم نخواهد رسید.زینب کبری سلام الله علیها جمال باطنی اش غوغا می کند. حیا  و عقل به عنوان زینت همه در وجود نورانی آن حضرت نمایان است. عاقله بودن عقل ایشان را، فصیحه بودن فصاحتش در خطبه خوانی کوفه و شام را می رساند. نائبه الزهرا بودنش ؛ به نیابت حضرت زهرا سلام الله علیها در کوفه و کربلا حضور داشت. شریکه الحسین(ع)، در تمام مصائب شریک اباعبد الله(ع) بود اینان القابی هستند که به ایشان نسبت داده شده است. همانطور که برای زیارت کعبه از اطراف می آیند مصیبت هم از همه طرف بر حضرت زینب (س) وارد آمد.
زندگی او توام با سختی است با حزن و اندوه و اوج آن این روز هاست. در مقابلش سر بریده برادرباشد حفظ جان امام سجاد(ع) و اولاد اباعبدالله (ع)بر عهده ایشان باشد و از همه مهمتر رساندن پیام ابا عبدالله(ع) است. در شرایط سخت و ناگوار سخن گفتن برای هر انسانی سخت است اما این حضرت چنان عنایتی از جانب خدا داشت که با همه ی این مصیبت ها در کوفه خطبه ای خواند که مردم گمان کردند امیر المومنین(ع) لب به خطبه خواندن گشوده است. او مردم خفته را بیدارو هوشیار نمود . شایان ذکر است این جلسه با ذکر مصیبت و مرثیه سرایی به پایان رسید.
 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر.
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما