پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
..
نشست
نشست تخصصی «رابطه منطقی تاریخ و تمدن در قرآن کریم»
نشست تخصصی «رابطه منطقی تاریخ و تمدن در قرآن» با حضور استاد ارجمند جناب حجت الاسلام و المسلمین «دکتر محسن الویری» به همت گروه مطالعات کاربردی معارف اسلامی مرکز پژوهش‌های اسلامی معصومیه در تاریخ پنج‌شنبه 96/7/27 برگزار گردید.
در آغاز نشست، دبیر جلسه سرکار خانم محمودی با خیر مقدم به استاد گرامی و فرهیختگان حاضر در جلسه به تبیین موضوع نشست پرداختند.
دکتر الویری در ابتدای بحث، حاضران را به اهمیت گسترش مطالعات نظری قرآنی و تمدنی در حوزه‌ها توجه داده و به ارتباط تنگاتنگ مباحث تاریخی و تمدنی در قرآن اشاره نمودند به این معنا که گرچه در برخی موارد محدود بین پدیده‌های تاریخی و پدیده‌های تمدنی مرزی وجود دارد، اما در بیشتر موارد تعیین چنین مرزی امکان پذیر نیست و با توجه به نوپدید بودن مباحث تمدنی، پژوهشگران این حوزه باید توجه داشته باشند که بدون توجه به مطالعات تاریخی امکان فهم درست مسائل تمدنی میسور نیست.
استاد محترم در ادامه رابطه منطقی بین دو مفهوم تاریخ و تمدن را تبیین نمودند. ایشان با بهره‌گیری از مباحث نسب اربع، تاریخ و تمدن را دو «کل» دانستند که اجزای آن از دو حیث متفاوت در آنها قرار می‌گیرند و اطلاق عموم و خصوص بر آنها درست نیست.
دکتر الویری بازتاب مباحث تاریخی و تمدنی در قرآن را در سطح واژگان نام سوره‌ها، واژگان دارای دلالت تاریخی و تمدنی(از قبیل:آثار، بلد، تمکن، حیات طیبه، ارث، قصه و..)، مفاهیم و رویدادها(سرزمین، اقوام و شخصیتها)  تبیین نمودند.
در پایان نشست، استاد محترم به پرسش‌های حاضران پیرامون موضوع مورد بحث پاسخ دادند.
 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر.
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما