شنبه 1 ارديبهشت 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
..
نشست
هجدهمین نشست خانوادگی با حضور حجت الاسلام مهکام با موضوع عوامل سردی روابط زوجین 2
به گزارش روابط عمومی موسسه نشست خانوادگی با حضور حجت الاسلام والمسلمین مهکام با موضوع عوامل سردی روابط زوجین (2)  در تاریخ 96/9/2 در سالن اجتماعات موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران برگزار شد.
 در این نشست ابتدا حجت الاسلام والمسلمین مهکام به مطالبی که در جلسه ی گذشته بیان نموده بود اشاره کرد و گفت: در نشست گذشته در مورد گسست عاطفی بین زوجین، عوامل و انواع راه های پیشگیری آن صحبت شد. هیچ زن و شوهری برای جدایی ازدواج نمی کنند. همه زندگی می کنند تا زندگی پُر از معنویت وسرشار از ارتباطات عاطفی داشته باشند. معمولا اتفاقاتی در طول زندگی پیش می آید که آرام آرام این گسست اتفاق می افتد. وقتی از افرادی که دچار جدایی عاطفی شده اند و از هم دلسرد هستند؛ حتی آنان که بطور جدی و رسمی جدا از هم زندگی می کنند؛ سوال می شود چرا این جدایی اتفاق افتاد؟ جوابی برای گفتن ندارند و اظهار می کنند از وضع موجود ناراضی بودند.
 وی با بررسی عوامل گسست عاطفی افزود: داشتن استانداردها و ملاک هایی که قبل از ازدواج از همسر آینده در ذهن پرورش می یابد، در اکثر مواقع تصوراتی است که از افراد درجه یک و محبوب خانواده سر چشمه می گیرد. مادر، خواهر، پدرو برادر الگوهایی برای تشکیل این تصورات هستند.اگر هر یک از زوجین استاندارد های مورد نظر را نداشته باشند بدون اینکه وار دعوا شوند، به این فکر می افتند در طرف مقابل دگرگونی ایجاد کند. در این کش و قوس تغییر دادن، احتمال دارد فضا به سمت لج بازی سوق پیدا کند و درطرف مقابل دلخوری بوجود آید. اسلام تحمیل عقاید و خواسته ها را به دیگری منع نموده است. ما ناخواسته می خواهیم رفتار طرف مقابل را عوض کنیم و این اولین فاکتور بوجود آوردن مشکلات عاطفی بین زوجین است . طرفین باید همدیگر را همانطور که هستند و با در نظر گرفتن ژنتیک، وراثت و جنس طرف مقابل بپذیرند.
حجت الاسلام والمسلمین مهکام داشتن زندگی خوب و ایده آل را منوط به پذیرش مسائل و کنار آمدن با آن ها دانست و گفت: گاهی دیده می شود طرفین دچار مشکلات اساسی شده اند و نمی توانند با یکدیگر زندگی کنند، در چنین جایی احتمال دارد انسان جدایی را انتخاب نماید.
وی در ادامه سخنان خود به بیان نحوه ی ارتباط با طرف مقابل پرداخت و  با استناد به سخن رسول خدا(ص) اظهار داشت: پیامبر(ص) فرموده اند: اگر مرد صادقانه به همسرش بگوید دوستت دارم هرگز از قلبش بیرون نمی رود. مهمترین فاکتور ارتباطی افراد گفتگو است.همیشه این سوالات مطرح است که، چگونه  و چقدر با همسر خود صحبت کنیم؟ از لحاظ عاطفی چه میزان از کلمات استفاده کنیم؟ باید دانست در بیشتر مواقع کلماتی را که به کار می بریم کلماتی مناسب نیست.
حجت الاسلام و المسلمین مهکام استفاده نکردن از کلمات سَمّی، گوش دادن فعال و بیان احساسات را به عنوان تکنیک های مناسب صحبت کردن دانست و تصریح نمود:کلمات سَمّی کلماتی هستند؛ فاقد ناسزا که باعث تحقیر و آزار طرف مقابل می شوند.  در این مواقع شنونده احساس می کند باید از خود دفاع کند.
وی گفت: باید بیاموزیم که در برخوردها و گفتگوها و مشاهده ی مواردی که برخلاف میل ما است، به طرف مقابل مارک ِ بی نظمی ، بی دقتی و ... نزنیم. برای مثال: شاید در طول ماه یک بار اتفاق بیفتد که منزل نامرتب باشد. در چنین مواقعی کلمات مناسب را بکار برده و از کلماتی مانند: (هر، همیشه،هیچ وقت، هرگز و اصلاً) که بار منفی دارند، استفاده نشود. این کلمات به طرف مقابل مارک می زنند.
نکته دیگر نبش قبر کردن است. به این ترتیب که تا صحبتی شروع می شود تمام گله مندی هایی را که در گذشته اتفاق افتاده بود را بیان می کنند.در این امر احساس بدی برای طرف مقابل ایجاد می شود. سعی کنیم مواردی را که قبلا اتفاق افتاده به دست فراموشی بسپاریم .
مطلب دیگراستفاده نکردن از کلمه ی (تو) سرزنش آمیزاست. این کلمه با اینکه ظاهرا بد نیست؛ اما در معنا سر شار از توهین و سرزنش  است.بعضی از کلمات در ظاهر تمجید اما در باطن توبیخ هستند. اگردقت شود درست بر عکس معنای ظاهری را به طرف مقابل می فهمانیم. اینها طعنه است که باعث  رنجش می شود. بعضی وقت ها بدون آنکه خودمان متوجه شویم طرف مقابل را می رنجانیم، در دلش زخم ایجاد می کنیم. این احساس منفی یک جا سر، باز می کند. بنابراین ارتباط قطع می شود.
حجت الاسلام والمسلمین مهکام دومین فاکتور در فرایند ارتباطی را گوش دادن فعال عنوان نمود واظهار داشت: گوش دادن فعال شامل دو فاکتور درونی و بیرونی است. فاکتور درونی این است که وقتی فرد به حرف های طرف مقابل خوب گوش می دهد با تکان دادن سر و چشم بر نداشتن از گوینده ، به او نشان می دهد که به شنیدن حرف هایش مشتاق است. فاکتور بیرونی این است که فرد، طرف مقابل را متوجه کند تمام حرف هایش را می فهمد. این جذابیت، حس آرامش بین طرفین را بالا می برد. استفاده از کلمات کوتاه مثبت مانند : (خب،بله) در بین صحبت کردن طرف مقابل، واکنش های زبان بدن در جریان گوش دادن به سخنان گوینده، مانند: لبخند زدن هنگام نکات خنده دار، بالا انداختن ابرو در واکنش صحبت های جالب نشان می دهد که شخص کاملا از سخنان شنونده تاثیر می گیرد.
حجت الاسلام و المسلمین مهکام در ادامه سخنان خود با استناد به کلام امام باقر(ع) اظهار داشت: حضرت می فرمایند: وتعلم حسن الاستماع کما تتعلم حسن القول و لا تقطع علي أحد حديثه؛ خوب گوش دادن را یاد بگیرید همان طور که خوب حرف زدن را یاد می گیرید و حدیث و کلام کسی را قطع نکنید. خیلی وقتها دعوا ها از همین قطع کردن سخن پیش می آید. اگربه طرف مقابل فرصت داده شود که حرف بزند و به آنها خوب گوش داده شود،از جانب شنونده با آرامش بازخورد داده شود و این امر بین زوجین مدام تکرار شود 90 در صد گفتگو ها ثمر بخش می شود.
وی افزود: فاکتور بیان احساس نیزاز دیگر تکنیک های صحبت کردن است که در آن سعی می شود  فرد از کلمات سَمّی استفاده نکند و شنونده ای  فعال باشد.این فاکتور دارای تکنیک هایی چون؛ فرصت دادن به خود و طرف مقابل، سکوت در برابر ناراحتی ها و حل آن در زمانی مناسب، کنترل خشم، بیانِ درست و درک و همدلی می باشد.در نظر گرفتن شرایط محیطی، روحی و جسمی طرف مقابل در این تکنیک نقش بسزایی دارد.
حجت الاسلام و المسلمین مهکام در پایان سخنان خود با بیان روایاتی از حضرت علی(ع) در خصوص ارتباط کلامی افراد گفت: حضرت علی(ع) می فرمایند: إجملوا فی الخطابِ تَسمَعوا جَمیلَ الجَواب: زیبا خطاب کنید تا جواب های زیبا بشنوید. وی با تاکید بر اینکه زوجین در طول هفته زمانی را برای گفتگو در نظر بگیرند. گفت: طرفین در زندگی زنا شویی باید از انباشته شدن رنجش ها خود داری کنند؛ زیرا بعد از گذشت زمان با کوچکترین اتفاق پرخاشگری صورت می گیرد و این میسر نمی شود مگر با اصلاح روش های ارتباطی وگفتگو بین طرفین. امید است با این تکنیک ها فرزندان ما نیز از ما الگو برداری نمایند.
 شایان ذکر است این نشست با پاسخگویی به سوالات حضار به پایان رسید.
 
 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر.
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما