جمعه 10 فروردين 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
..
یادواره شهدا
یادواره شهدا « لاله های فاطمی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی
به گزارش روابط عمومی موسسه به مناسبت گرامیداشت روز شهدا، یادواره شهدا « لاله های فاطمی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی درتاریخ 21/12/96 در سالن اجتماعات موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه(خواهران) بر گزار شد.
در ابتدای این نشست حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با استناد به خطبه ی 156 نهج البلاغه بیانات خود را با بیان مقام شهدا و وظایف افراد جامعه در قبال آنها و خانواده های ایشان آغاز نمود و اظهار داشت: درخطبه ی156 نهج البلاغه آمده است:" فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَوَ لَيْسَ قَدْ قُلْتَ لِي يَوْمَ أُحُدٍ حَيْثُ اسْتُششْهِدَ مَنِ اسْتُشْهِدَ مِنَ الْمُسْلِمِينَ وَ حِيزَتْ عَنِّي الشَّهَادَةُ فَشَقَّ ذَلِكَ عَلَيَّ فَقُلْتَ لِي أَبْشِرْ فَإِنَّ الشَّهَادَةَ مِنْ وَرَائِكَ؟ فَقَالَ لِي إِنَّ ذَلِكَ لَكَذَلِكَ فَكَيْفَ صَبْرُكَ إِذاً؟ فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ لَيْسَ هَذَا مِنْ مَوَاطِنِ الصَّبْرِ وَ لَكِنْ مِنْ مَوَاطِنِ الْبُشْرَى وَ الشُّكْرِ. گفتم: يا رسول الله، آيا تو در روز احد كه جماعتى از مسلمانان به شهادت رسيده بودند، و من شهيد نشده بودم و اين بر من دشوار مى آمد، مرا نگفتى: بشارت باد تو را كه شهادت در پى توست؟ پيامبر (صلى اللّه عليه و آله) مرا گفت: چنين است كه گويى. در آن هنگام چگونه صبر خواهى كرد؟ گفتم: يا رسول الله، آنجا جاى صبر نيست، بلكه جاى شادمانى و سپاسگزارى است. لذا همیشه به خانواده ی شهدا می گویم بر شهید خود غصه نخورید بلکه به آنان باید غبطه خورد. خدا به میزانی به این شهدا مقام داده است که در تفکر انسان نمی گنجد. این چه ویژگی ای می باشد که در قیامت معادل انبیا است.
 وی افزود: هر که دل خانواده شهدا را بدرد آورد دل خداوند را بدرد آورده است.در جامعه باید خانواده شهدا را راضی نمود؛ این رضایت مندی، رضایت مالی نیست؛ با رعایت حجاب هم می توان ایشان را خوشحال نمود.
ایشان بخش دوم سخنان خود را با اشاره به آیه 112 سوره توبه و بیان مبحث اخلاق شهداپرداخت و افزود: خداوند در قرآن می فرمایند: التَّائِبُونَ الْعابِدُونَ الْحامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ الْحافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِننِينَ
شهدا و خانواده های آنان مالکان واقعی انقلاب هستند؛ نه آنهایی که با نیت اشاعه ی فساد دست به ایجاد اختلال و نا آرامی در جامعه اسلامی می زنند. شهید زین الدین ها، بارفروش ها، بابایی ها و ... برای به ثمر رسیدن انقلاب، جان خود را فدا نمودند.اینها باید خط قرمز های انقلاب را تعیین کنند. اخلاق شهدا تاکید بر حفط حجاب، نماز اول وقت، تواضع وپرهیز از محرمات است. اخلاق شهدا باید در جامعه پیاده شود. این ها ارزش های ما است و باید وصیت نامه های شهدا متناسب با سطوح مختلف فکری در تمام کتاب های درسی درج شوند.
حجت الاسلام و المسلمین رفیعی حفظ حجاب و پشتیبانی از ولایت را از شاخصه های مهم وصیت نامه های این عزیزان عنوان نمود و گفت: وصیت نامه ای یافت نشده است که این دو اصل در آن درج نشده باشد.
وی در بخش سوم از سخنان خود به بیان انواع شهادت پرداخت و افزود: دو نوع شهید و شهادت وجود دارد.
 1-فردی که در میدان نبرد به فیض شهادت میرسد .
 2- الف) آنانکه حق خدا ، رسول و اهل بیت(ع) را رعایت نمایند، ب) کسی که بر شهوات خود غلبه کند، ج) کسی که خشم خود را کنترل نماید( در خانه و اجتماع)، د) کسی که حُب آل محمد(ص) در دل داشته باشد،
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در پایان سخنان خود با تاکید بر جایگاه والای حضرت ابوالفضل العباس(ع) در نزد پروردگار و شهدا، تحمل رنجها و فداکاری های مدافعان حرم اظهار داشت: در حدیثی از پیامبر اکرم (ص)، هشت راه برای محشور شدن با انبیاء الهی در قیامت آمده است بدین ترتیب که ایشان فرموده‌اند: «ثمان خصالٍ مَن عَمِلَ بِها مِن اَمّتی حَشَرهُ اللهُ مَعَ النَبیینَ و الصّدیقینَ و الشهداءَ و الصّالحینَ ،قیل ما هِیَ یا رسول الله؟ فَقالَ مِن زَوَّدَ حاجّاً وزوج اعزبا و اَغاثُ مَلهوفاً و رَبّی یَتیماً و هَدی ضالاً و اَطعَمَ جائِعاً و اَروی عَطشاناً و صامَ فِی یَومِ حرٍّ شَدید»؛
هشت عمل وجود دارد که اگر فردی آنها را انجام دهد، با پیامبران(ص) و صدیقان و شهداء محشور می گردد و آن اعمال عبارت است از: 1.پرداخت هزینه حج کسی (اگر متمول باشد)، 2.زن دادن جوان عزب، 3. سرپرستی یتیم و پروراندن او، 4. رسیدگی به فریاد دادخواه، 5. هدایت گمراه، 6. اطعام نمودن فرد گرسنه، 7. سیراب نمودن فرد تشنه، 8. روزه گرفتن در روز های سخت تابستان.
شایان ذکر است این مراسم با خاطره گویی پدر بزگوار شهید طهماسبی، تواشیح خوانی جانبازان دفاع مقدس و نیز تقدیر از خانواده شهیدان بار فروش،شهید طهماسبی، شهید عشریه، شهید سامانلو و شهید مهدی علیدوست و اهداء لوح تقدیر از طرف مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران به پایان رسید.


 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر.
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما