شنبه 1 ارديبهشت 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
..
نشست اخلاقی
نشست اخلاقی با حضور خانم شاه جعفری با موضوع خودسازی موفق و خودشناسی در موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه(خواهران)

نشست اخلاقی با حضور خانم شاه جعفری در موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه(خواهران) برگزار شد.

مشاور موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه(خواهران) گفت: خودسازی شامل پروسه جامعی است که تمام عمر، انسان را در بر می‌گیرد و انجام آن به اطلاعات فراوانی نیاز دارد.

به گزارش روابط عمومی موسسه خانم شاه جعفری در نشست اخلاقی موسسه معصومیه (خواهران) با اشاره به اصول خود‌سازی موفق اظهار داشت: در برنامه‌ریزی برای خود‌سازی موفق، توجه به اصولی مانند واقع گرایی، جذابیت،  رعایت مراتب، تدریج، عزم و استواری، استعانت از خدا و توسل به ائمه(ع)، اسوه گزینی، مدارا با نفس، رعایت اقبال و ادبار قلب،سخت کوشی و تحمل سختی‌ها، برنامه-نظم-تداوم، طلب توفیق از خداوند، رعایت اعتدال، تامین اقتصادی ضروری می باشد.

وی در خصوص امر واقع گرایی در جهت خودسازی گفت: خودسازی شامل پروسه جامعی است که تمام عمر، انسان را در بر می‌گیرد و انجام آن به اطلاعات فراوانی نیاز دارد. واقع گرایی بر رهرو راه خدا، لازم است بطوری که  انسان توان واقعی خود را خوب بسنجد، حال و روز خود را نیک بنگرد، آنگاه بر اساس واقعیت‌های موجودِ زندگیِ خود، دستور عمل اخلاقی و برنامه خودسازی تنظیم کند.

مشاور موسسه در ادامه سخنان خودافزود: انسان‌ها دارای تفاوت‌های فردی، روحی، جسمی و شرایط مختلفی هستند و بر اساس آن باید برای خود برنامه‌ای برگزینند که سنگین و طاقت فریا و دور از دسترس نباشد؛ زیرا یکی از نیازهای انسان در این مسیرِ سخت، حفظ نشاط روحی وبدنی است. اجبار و اکراه بر اساس اهداف خیالی و دور از دسترس، اراده انسان را سست می‌کند و مانع رسیدن به اهداف واقعی خود سازی می‌شود.

خانم شاه جعفری ضمن تاکید بر جذابیت در خود سازی افزود: انسان از اُنس و دوست داشتن ساخته شده است و حاضر نیست برای چیزی که دوست ندارد سرمایه گذاری و سختی‌ها را تحمل کند. بنابراین حتی خودسازی و برنامه‌های آن باید دوست داشتنی و جذاب باشد. به همین دلیل لازم است در برنامه‌ریزی به کیفیت، بیش از کمیت اهتمام ورزید. برای مثال به جای اینکه هر صبحگاه یک جزء قرآن بخوانید، آن را کمتر ولی با صوت زیبا تلاوت کنید ویا در جای خلوت، با حال، توجه کامل، تدبر و ژرف اندیشی در معانی این امر را انجام دهید.

 وی با اشاره به جدیت در عمل به واجبات گفت: رهرو باید توجه داشته باشد که در روند خودسازی مراحلی وجود دارد که باید به ترتیب طی شود وگرنه در صد موفقیت کاهش می‌یابد. یکی از مسائل بارز رعایت این اصل تقدم واجبات بر مستحبات است. قرب نوافل و انجام مستحبات هنگامی در انسان موثر واقع می‌شود و به تعبیری مورد قبول حق تعالی قرار می‌گیرد که قبل از آن سالک از مرحله انجام وظایف واجب عبودیت و بندگی اطمینان حاصل نموده باشد. بنابر این لازم است انسان ابتدا از عمل به واجبات و رعایت شرایط و جزئیات آن‌ها شروع کند و در کنار آن‌ها به ترک محرمات بپردازد و همواره مجدانه در نیفتادن به دام‌های شیطان و هوای نفس تلاش کند و پس از مدتی که سراسر وجود وی تسلیم شد و ایمان در روح و جسم او نفوذ کرد، به انجام دادن مستحبات و ترک مکروهات بپردازد.

خانم شاه جعفری در پایان سخنان خود طلب توفیق از خداوند، دعا و درخواست مخصوصا با تضرع، اشک چشم و دل شکسته را یکی از ملزومات خودسازی در هر انسان دانست و اظهار داشت: طلب توفیق از خداوند به همراه تضرع علاوه بر آثار مادی و معنوی، استجابت دعا و موفقیت در رسیدن به اهداف، دل را بر انجام اوامر الهی رقیق و آماده می سازد و آن را از کدورت‌ها و تعلق و تشویش و اظطراب‌های ناشی از وسوسه‌های یأس‌آور شیطان و نفس عماره پالایش میدهد.

شایان ذکر است این نشست با نوحه سرایی بر عزای امام حسین (ع) به پایان رسید.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر.
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما