جمعه 10 فروردين 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
..
کتاب
رونمایی از کتاب « علم امام از دیدگاه شیخ مفید و آیت الله جوادی آملی» نوشته سرکار خانم زهرا یوسفی از طلاب موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه
به همت معاونت پژوهش مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) دفتر تبلیغات اسلامی، کتاب «علم امام از دیدگاه شیخ مفید و آیت الله جوادی آملی» نوشته خانم زهرا یوسفی از طلاب رشته کلام اسلامی این مؤسسه همزمان با سالروز ولادت امام رضا (علیه السلام) رونمایی شد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، علم امام به عنوان یکی از بارزترین صفات امام از دیرباز مورد توجه عالمان و متفکّران اسلامی در بحث امام ‎شناسی بوده است و اندیشمندان شیعی این صفت را از شروط بنیادین امام دانسته، در رویارویی با دیگر گروه ‎های جامعه اسلامی بر آن استدلال کرده ‎اند.
بحث علم امام ابعاد مختلفی دارد که متکلّمان امامیه در برخی از آنها گاه دیدگاه‎ های مختلفی ارائه نموده ‎اند و به نظر می رسد در مواردی این اختلافات به تلقی های متفاوت از مقام امام و چیستی امامت باز می گردد.
مسائل مرتبط با علم امام را می توان ذیل سه عنوان کلی بررسی کرد: 1. گستره و قلمرو علم امام معصوم یا به عبارتی دیگر، اموری که امام به آن ها علم دارد. آیا علم امام محدود به دین و احکام شرعی و امور سیاسی و حکومتی است؟ آیا دانستن علوم دیگر بر امام لازم نیست؟ اگر لازم است آن ها چه دانش هایی هستند؟ در هر صورت- چه لازم باشد یا نباشد- امامان چه علومی داشته اند؟ آیا علوم آن ها تنها مربوط به امور دنیایی است یا مسائل آخرتی را نیز در برمی گیرد؟
2. عنوان بعدی ناظر به ویژگی های علم امام است. این علم چگونه است؟ ذاتی است یا مستفاد؟ موهوبی است یا اکتسابی؟ معصومانه است یا خطا پذیر؟ حضوری است یا حصولی؟ اجمالی است یا تفصیلی و ...؟
3. در پایان، این بحث مطرح می شود که منابع و مجاری علم امام چیست و امام از چه راه هایی از این علوم بهره مند می گردد؟ آیا علم او لدنی است یا موروثی؟ آیا وحی و الهام هم جزء منابع علم امام به شمار می آیند؟ تعلم از امام قبلی چه جایگاهی در علم امام دارد؟
در این کتاب سعی بر آن است که قلمرو، ویژگی و منابع علم امام از منظر دو اندیشمند متقدم و متأخر شیعی، شیخ مفید و علامه جوادی آملی، تبیین و تحلیل گردد. در همین راستا، مباحث در سه فصل تنظیم شده است.
شایان ذکر است آن چه این کتاب را از دیگر منابع موجود در این زمینه متمایز می سازد این است که غالب مطالب مربوط به علم امام- اعم از قلمرو، ویژگی و منابع آن- را به طور خاص از منظر دو تن از عالمان شیعی با بررسی مبانی و ادلّه هر یک مورد کاوش قرار می دهد.


 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر.
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما