جمعه 10 فروردين 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
افتتاحیه
برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز سال تحصیلی97-96 با حضور ریاست محترم، معاونین و طلاب جدید الورود
به گزارش روابط عمومی برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز سال تحصیلی 97-96 با حضور ریاست محترم ،معاونین و طلاب جدید الورود موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران در سالن اجتماعات برگزار گردید.
ابتدا حجت الاسلام والمسلمین عشرتی رئیس محترم موسسه ضمن عرض سلام وخیر مقدم به طلاب جدیدالورود سال تحصیلی 96-97 گفت: امیدواریم در این چند سالی که خواهران گرامی در این موسسه حضور دارند ما میزبانانی شایسته برای این عزیزان باشیم و شرایط موسسه به گونه ای آرامبخش و دلنشین باشد که آن را به عنوان منزل دوم خود محسوب نمایند.امید واریم راهی که در آن قدم نهاده اند راهی مبارک توام با نتایج و آثار با برکت برای طلبه های گرامی باشد.
وی با استناد به روایتی از رسول اکرم (ص) که می فرماید: اول العلم معرفة  الجبار و آخر العلم تفویض الامر الیه اظهار داشت: این روایت جمله ای کوتاه است که سفری طولانی را برای طالبان علم به تصویر می کشد. وی در توضیح مطالب خود افزود: مطلب اول این است که در ابتدای این سفر طولانی بحث شناخت و معرفت قرار داده شده است که مقصد و حد پایان این سفر تفویض الامر الیه است که همان واگذاری امور به ایزد متعال می باشد.در اخر این سفر است که انسان به کمال خود نزدیک می شود .حکم خداوند در تمام شرایط جاری و نافذ است. مهم آن است که انسان در مقابل ذات حضرت حق فرمانبری لازم را داشته باشد.البته واگذاری کارها به معنای این نیست که تلاش کوشش نداشته باشیم. ما درامور ظاهری و اسباب و شرایط دنیوی باید قدم برداریم اما نتیجه رابه خداوند واگذار نمائیم.اگر انسان به این مرحله برسد که راضی به رضای خدا باشد و امور را به او بسپارد این همان تفویض است.تفویض نوعی اعتقاد قلبی به خداوند است. افرادی که در زندگی راه تفویض را پیش می گیرند درصورت از دست دادن شرایط  زندگی  و با اندک ناملایماتی که برایشان بوجود می آید، دچار نگرانی نمی شوند.رضایت کامل نسبت به ذات خداوند طبیعتا باعث افزایش ایمان و تفویض می شود.
وی از حضرت امام خمینی (ره) به عنوان یک نمونه ی بارز شخصیتی یاد نمود که در راه اهداف الهی خویش مجدانه ، با توکل و اعتقاد به خداوند قدم برداشت، به امور اطراف خود بی تفاوت نبود، در انجام وظایف خود خالص بود و خداوند هم تلاش آن بزرگوار را بی ثمر نگذاشت و حاصل آن را انقلابی باشکوه قرار داد.حجت الاسلام والمسلمین عشرتی در ادامه سخنان خود خلوص نیت و ایمان قلبی را در کنار تفویض برگ برنده ای در دست انسان دانست و افزود: در زمان دفاع مقدس مادران شهدا اینگونه بودند؛ تمامی امور را به خدا می سپردند.زیرا توحید و ایمانی قوی داشتند یعنی در مقابل خداوند تسلیم محض بودند.
وی با بیان معنی دیگر روایت اول العلم معرفة الجبار گفت: برخی مراد از اول العلم را علوم نظری، معرفت،شناخت و علم پیدا کردن (علمی که نورانیت به همراه داشته باشد) و آخر العلم ... علوم معنوی و اخلاق معنوی معنا نموده اند.
رئیس محترم موسسه با استناد به تفسیر شریف المیزان علامه طباطبایی ص304 به بیان تفاوت تفویض با توکل و تسلیم پرداخت و افزود: توکل یعنی اعتماد کردن بخدا وخدا را وکیل قرار دادن،خدا را کار گزار امور خود قرار دادن اما در این راه مَنیت انسان همچنان باقی است. اعتماد و توکل انجام می گیرد اما انسان برای خود همچنان محلی از اعراب قرار می دهد.
تفویض به معنای بازگرداندن وارجاع دادن تمام امور،حتی کارهایی که مربوط به خود انسان است به خداوند. انسان در این مرحله دیده نمی شود.
مرحله ی بالاتر از تفویض تسلیم است.مرحله ی فرمانبری بی چون و چرا  رضایت کامل در تمام شرایط مختلف زندگی از ذات اقدس خداوند.در همه حال شاکر و تسلیم بودن، که این مقام اولیا و معصومین است.
وی در ادامه سخنان خود با ایراد جملاتی از شهید حججی یاد و خاطره ی آن شهید عزیز را گرامی داشت و گفت: با تغییر شرایط کنونی اعتقادی و فرهنگی در جامعه و با مشاهده و مقایسه ی دوران قبل از انقلاب و دوران دفاع مقدس این سوال برای من مطرح بود که ما به کدامین جهت در حال حرکت هستیم؟اما وقتی انسان شرایط شهید حججی را مشاهده می کند امید در دلها زنده می شود.شهیدی که نه دوران قبل از انقلاب را دید، نه حضرت امام(ره) و نه جنگ در دوران دفاع مقدس و نه آن همه گذشته ها و ایثار گری ها را دیده بود ؛ اما آنقدر عارفانه وارد نبرد می شود و دفاع از حرم دارد ، پیام ها و مطالبی را بیان می کند و به شهادت می رسد. از آنجا که این پیام ها از دل خالص اش برخواسته است؛ چقدر تاثیر گذار می تواند باشد و هست.
شهید حججی بااین که جوانی بیست و چند ساله بود می توانست به جای آنکه به نبرد برود به خواسته های دنیوی خود بپردازد اما مشاهده میکنیم که از همه خواسته های دنیا و مادیات دل میکند و پشت پا می زند، بخاطر آن است او در نوجوانی و جوانی خود را ساخته است و از نمونه ی بارز آن می توان از احترام خالصانه اش به پدر و مادر نام برد.به فرمایش مقام معظم رهبری این شهید بزرگوار و عزیز حجت بر تک تک ما انسان ها است. یعنی فردای قیامت شهید حججی و امثالهم از ما خواهند پرسید: بعد از ما به غنائم دلبسته اید؟ نسبت به انقلاب و نظام خود چه کرده اید؟ آیا بی تفاوت بوده اید؟
حجت الاسلام والمسلمین عشرتی در ادامه به بیان توصیه هایی درزمینه وظایف طلبه ها پرداخت و گفت: وظیفه محوری، یکی از وظایف طلبه ها است.نباید بی خیال و بی تفاوت بودآموزه های دینی ما گفته اند که به دیگران کمک رسانی کنیم ، طبق فرمایشات رهبر معظم درس بخوانیم تا در جامعه تاثیر گذار باشیم و لازمه ی تاثیر گذار بودن اخلاص است.وی افزود : برای آنکه بتوانید به شبهاتی که در جامعه بیداد می کند پاسخگو باشید درس همراه با معرفت و دانش ، بخوانید نه برای کسب مدرک و تفاخر در بین افراد.
وی در پایان سخنان خود با اشاره به تلاش بر نخبه پرور بودن موسسه و تاکید بر شرکت در جلسات فرهنگی اظهار داشت: برای ما مهم است با تمام امکاناتی که برای شما طلبه ها فراهم نموده ایم در این جلسات شرکت نمایید. تراز و میزان نمودن طلاب در این جلسات فرهنگی انجام می شود. وی گوش فرا دادن به سخنان مقام معظم رهبری ،پیگیر شدن اخبار و مسائل سیاسی جامعه و جهان را راهی در جهت بصیرت افزایی دانست و گفت: انقلاب ونظام فرزند حوزه های علمیه هستند و تمام تلاش دشمن جدایی انداختن بین این مادر و فرزند است.
در ادامه ی این مراسم معاونین محترم موسسه سرکار خانم ها محمدی معاون آموزش، سلیمانی معاون پژوهش،مقدس نیان معاون فرهنگی سخنان خود را در رابطه با آئین نامه های آموزشی پژوهشی و اهمیت فرهنگ و نخبه پروری ایراد نمودند.
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما