جمعه 10 فروردين 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
نشست
جلسه درس اخلاق با حضور حجت الاسلام اعتمادی با موضوع شیوه های کاربردی امر به معروف و نهی از منکر
به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران جلسه درس اخلاق با حضور حجت الاسلام والمسلمین اعتمادی با موضوع شیوه های کاربردی امر به معروف و نهی از منکر در تاریخ   96/8/29 در سالن اجتماعات موسسه برگزار شد.
ابتدا حجت الاسلام والمسلمین اعتمادی در خصوص مبحث امر به معروف و نهی از منکر و شناخت ابعاد آن در جامعه گفت: امر به معروف و نهی از منکر یک مبحث مظلوم است. ما داعیه دار مباحثی هستیم که متاسفانه در جامعه کمرنگ شده است.ان شاء الله که خداوند توفیقاتی را به ما عنایت کند که بتوانیم در این راستا بهتر قدم برداریم. امر به معروف و نهی از منکر یکی از واجبات دین ما است.شخصیتی به عنوان مایکل کوک  در طول 12 سال 1700 جزوه و مقاله در رابطه با همین مبحث مطالعه می کند و کتابی 1200 صفحه ای با همین عنوان چاپ می نماید اما تا سال گذشته کتابی با این حجم در کشور اسلامی ایران به چاپ نرسیده است.این یکی از مظلومیت های این واجب است.
 وی با استناد به آیات قرآن کریم  در سوره آل عمران گفت:بیش از 300 آیه چه صراحتاً و چه به کنایه به این مهم اشاره می نمایند.خداوند در سوره مبارک آل عمران می فرمایند:وَلتَکن مِنکُم اُمَةً یَدعونَ الی الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر: در این آیه اشاره به یک عده از مردم دارد و این نشان دهنده ی فردی نبودن مساله ی امر به معروف و نهی از منکر است.باید توجه داشت که این کار(امر به معروف) فردی نیست و باید سازماندهی شود.در آیه 110سوره آل عمران  خداوند برای اینکه امتی بهترین امت شناخته شوند می فرماید: کنتم خیرامةٍ اُخرجت لِلناس تامرونَ بالمعروف : می خواهید بهترین امت باشید باید امر به معروف و نهی از منکر انجام دهید. این واجبی است که در تمام امت ها بوده است.
حجت الاسلام والمسلمین اعتمادی با اشاره به سه روایت در خصوص امر به معروف و نهی از منکر گفت: در نهج البلاغه حضرت علی (ع) در باره فضیلت امر به معروف  فرموده اند: همه اعمال نیک اعم از واجبات و مستحبات حتی جهاد در راه خدا (جهاد ملاک سنجش ثواب اعمال است) در مقابل امر به معروف و نهی از منکر  بی ارزش است. روایت دوم درباره ی مذمت ترک امر به معروف و نهی از منکر است.در کتاب فروع کافی رسول اکرم (ص)می فرمایند: خدا در مورد مومن ضعیف الایمان غضب می نماید.
وی تصریح کرد:خیلی وقت ها برای ما این سوال پیش می آید که این چه مومنی است؟ مگر می شود کسی مومن با شد اما ایمان نداشته باشد.دقیقا همین سوال را راوی از رسول (ص)خدا پرسید.حضرت در جواب او فرمود: کسی که نهی از منکر نمی کند.
سومین روایت در خصوص دوره آخر الزمان است. از امام باقر (ع) در فروع کافی ذکر شده است که؛ در آخر الزمان قومی می ایند و مردمی اهل عبادت ، اما ریا کارند. افرادی که چندان معرفت و شعور دینی ندارند. همانطور که حضرت سید الشهدا فرمودند: که اگر عمل خیر را یک مراعاتی می کنیم بخاطر دنیای خودمان است.برای داشتن دنیایی بهتر دست به کارهای بسیاری میزنیم.زیرا در موقعیتی قرار داریم که نمی توانیم خلاف آن عمل نمائیم.
امیر المومنین(ع ) می فرمایند: امر به معروف و نهی از منکر نه اجل کسی را می رساند و نه رزق کسی را قطع می نماید.افراد دائم منتظر آن هستند تا بواسطه عذر و بهانه ای از انجام این واجب سر باز زنند. یا از عباراتی مانند هر کس را د ر قبر خود می گذارند و ... استفاده می کنند.تا مطمئن نشوند امر به معروف و نهی از منکر برایشان هیچ ضرر ندارد تن به آن نمی دهند.خیلی وقت ها از آن شانه خالی میکنند چون ترس آن را دارند که ضرری به آنها برسد.
حجت الاسلام والمسلمین اعتمادی در ادامه سخنان خود از نداشتن کتابی با عنوان (امر به معروف در حکومت اسلامی) ابراز تاسف نمود و اظهار داشت:اگر امر به معروف نهادینه شود خیلی از معضلات از بین می رود.از این رو مقام معظم رهبری تاکید می کنند امر به معروف باید بین خود مسئولین در ابتدای امر جاری شود.
بعضی از افراد دنبال نماز و روزه و عباداتی هستند که ضررجانی، مالی و آبرویی برای آنان نداشته باشد.اینگونه افراد اگر بدانند نماز هم به انها ضرر می زند آ ن را هم ترک می کند.همانطور که شریف ترین واجب الهی را ترک نموده اند. اگر بگویند که باید برای نماز هزینه بدهند به واجبات دیگری می پردازند که سختی نداشته باشد.
وی کتب تحریرالوسیله حضرت امام (ره)و رساله آیات الله اشکوری را از جامع ترین کتب در باب احکام امر به معروف دانست و در خصوص شرایط وجوب احکام آن گفت:از جمله شروط امر به معروف و نهی از منکر؛1- شناخت منکر و معروف است. اگر انسان شناختی بر این مسئله ندارد بر او امر و نهی واجب نیست؛ اما رفع تکلیف نمی شود و آن تکلیف شناخت مرجع تقلید است.(باید بدانیم طرف مقابل از چه کسی تقلید می کند، نظر مرجع را بدانیم و از الفاظ (بهتر است) در ابتدای سخن خود استفاده کنیم).
در حال حاضر در جامعه طوری جا افتاده است که زمانی که نام امر به معروف بر زبان جاری می شود ذهن ها به طرف حجاب سوق پیدا می کنند.
2- احتمال تاثیر: امر به معروف و نهی از منکر درجایی واجب است که احتمال اثر داده شود.مقام معظم رهبری می فرمایند:در امر به معروف و نهی از منکر تذکر با زبان یقیناً تاثیر گذار است. یعنی با تکرار این امر از طرف افراد مختلف بالاخره تاثیر مشاهده خواهد شد و حد اقل اثر این است که جامعه اسلامی برای افراد خاطی نا امن می گردد.  از حضرت آیت الله خامنه ای جزوه ای در این زمینه با عنوان واجب فراموش شده چاپ شده است.
3- امر به معروف و نهی از منکر در جایی واجب است که شخص خطاکار قصد تکرار و مداومت در انجام گناه را دارد ؛اگر سریع متوجه فعل حرام شد و توبه نمود دیگر بیان امر و نهی واجب نیست.
4- امر به معروف و نهی از منکر در جایی واجب است که مفسده ای در کار نباشد.اگر فرد بداند یا احتمال ضرر مالی وجانی و آبرویی چه برای خود یا هر یک از نزدیکانش بدهد؛ واجب نیست.
 وی با جواب این مسئله که چرا امام حسین(ع) با هدف امر به معروف و نهی از منکر و آگاهی از شهادت خود و عزیزان راهی سرزمین کربلا شد؟ اظهار داشت: در جایی که یکی از واجبات دین (اصل نظام) در خطر است؛ انسان (باید) دست به امربه معروف و نهی از منکر بزند حتی به قیمت فدا نمودن جان و مال و فرزندان خویش.
 حجت الاسلام والمسلمین اعتمادی با اشاره به 8 اصل  از اصول موفقیت در تاثیر امر به معروف و نهی از منکرگفت: اصل اول: عامل بودن است.(شرط وجوب نیست ، شرط اثر گذاری بیشتر است. اگر قصد تاثیر بیشتر داریم خودباید از عمل کنندگان به امربه معروف باشیم تا خداوند نفوذ را در کلام ما بیشتر نماید)،
اصل دوم:  اولویت بندی در معروفات و منکرات است که دارای درجاتی مانند: تاکید حاکم اسلامی، معروفات و منکراتی که در روایات به آن ها اشاره شده است،فردی یا اجتماعی بودن منکر، منکرات و انحرافات عقیدتی و کبیره یا صغیره بودن می باشد.
اصل سوم:بحث مخاطب شناسی است که شامل؛ آگاهی از شرایط روحی طرف مقابل در پذیرش تذکرات،توجه به جنسیت مخاطب، استفاده از الفاظ و طریقه برخورد، ملاحظه سن و سال افراد، رعایت شأن و منزلت طرف مقابل است.
اصل چهارم:موقعیت و فرصت شناسی .
اصل پنجم استفاده از تمام ظرفیت ها (فقط به زبان اکتفا نکنیم. هر شخص را به طریقی باید ارشاد نمود).
اصل ششم:استمرار است. یعنی تمام افراد جامعه متذکر باشند نه اینکه در فواصل زمانی کوتاه یک نفر مدام به شخص خاطی تذکر دهد. هدف استمرار تا حصول نتیجه است. اگر دین را با هنر بیامیزیم حتما نتیجه خواهد داد.
اصل هفتم:بحث هوشمندی است.انتخاب بهترین شیوه در همان لحظه بسیار مهم است. که شامل شیوه هایی مانند: کنایه گویی، تذکر با تلقین، گفتاری (به طور مستقیم )، شیوه ترک و جدایی از فرد و یا محل گناه، تغافلی(خود را به غفلت نشنیدن و ندیدن زدن) که بیشتر در تربیت کودکان موثر است، شیوه اشاره، بازی،سوال، تشویق و اهداء هدیه، واسطه گری ، استدلالی، احساسی،شیوه مردمی، حکومتی و دفعی می باشد.
اصل هشتم:مراتب امر به معروف و نهی از منکر است.1- مرتبه قلبی( از درون احساس تنفر و ناراحتی انجام  و تاثیرآن در چهره نمایان می شود. 2- مرتبه زبانی و 3- مرتبه برخورد فیزیکی که از وظایف حکومت است.
حجت الاسلام والمسلمین اعتمادی در پایان سخنان خود به بیان باید های مرتبه زبانی پرداخت و گفت: قول لیّن، شروع سخن با سلام و ذکر نام طرف مقابل، تذکر مخفیانه، توجه به تمام جوانب و حفظ موقعیت اجتماعی طرف مقابل، اکتفا نمودن به حداقل( بگوید و برود)، انتقاد از فعل حرام نه خود شخص،عدم تجسس  و کشف منکر از جمله مواردی هستند که باید به آنها توجه داشت.
  شایان ذکر است این جلسه با پاسخگویی به سوالات حضار به پایان رسید.
 
 
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما