پنجشنبه 9 فروردين 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
کارگاه
برگزاری کارگاه تکنیک‌های رهبری گروه با حضوردانش پژوهان موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه

به همت معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) کارگاه "تکنیک‌های رهبری گروه با حضور استاد حجت الاسلام والمسلمین محمد علی جمشیدی،  برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه طی مصاحبه‌ای خانم خاضعی نیا معاون پژوهشی مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه در خصوص هدف از برگزاری کارگاههای مهارت افزایی‌ای که برای طلاب علاقه‌مند برگزار می شود اظهار داشت: رشته اخلاق و تربیت اسلامی، رشته‌ای صرفا نظری نیست و کاربردی شدن مباحث نظری، جز با توجه به جنبه مهارتی و دست ورزی در تمام حیطه‌های مرتبط امکان پذیر نمی باشد. لذا معاونت پژوهشی مؤسسه با همکاری انجمن علمی اخلاق و تربیت اسلامی مؤسسه، سعی در برگزاری کارگاههای مهارت افزایی برای طلاب علاقمند دارد.

وی افزود: در همین راستا کارگاهی با عنوان "آموزش تکنیک‌های رهبری و مدیریت گروه" در دو جلسه چهار ساعته با همکاری مرکز مشاوره صدرا برگزار شد.

   استاد محترم زمان دوره را به چهار بخش تقسیم نمودند؛ در بخش آغازین سعی و اهتمام ایشان بر ایجاد فضای امن و آرامش در گروه بود در قالب معارفه اعضا و تکنیکهای یخ شکنی که ثمره اش نه تنها شناخت افراد به یکدیگر بود بلکه توجه هر یک از اعضا به نحوه ی ایفای نقش خود در گروه جلب شد تا بتوانند بهتر نقاط ضعف و قوتشان را بسنجند.

معاون پژوهش در ادامه بیانات خود از جمله نکات قوت کارگاه مذکور را تسلط و احاطه استاد دوره، بر مباحث و فضای کارگاه در جهت نهادینه کردن مدیریت گروه در وجود طلاب و کمک به دانش پژوهان در راستای دریافت مطالب به صورت عینی دانست.

خانم خاضعی نیا تقسیم زمان دوره به چهار بخش ، ایجاد فضای امن و آرامش در گروه در قالب معارفه اعضا و تکنیک‌های یخ شکنی، شناخت افراد به یکدیگر، توجه هر یک از اعضا به نحوه ایفای نقش خود در گروه در جهت شناخت و سنجش بهتر نقاط ضعف و قوت خود، فضاسازی مناسب کارگاه توسط دانش پژوهان و تحت نظارت استاد، بیان قوانین ضروری برای هر گروه را از عوامل موثر در انجام این امر دانست که توسط استاد دوره صورت گرفت.

وی گفت: در گام بعد تعدادی از نیازهای فطری انسان که می تواند به عنوان اهداف انگیزشی برای اعضای گروه‌ها مطرح باشد، مانند: محبت، ایجاد امنیت، تایید و موافقت، احترام و تکریم و عدالت، به بحث و بررسی گذاشته شد.

معاون پژوهش موسسه تصریح کرد:  در این کارگاه دانش پژوهان به صورت عملی و تمرینی، خصلت‌های سازنده و اشارات تخریبی در گروه را که می‌توانند موجب اعتلا و یا کاهش میزان اثرگذاری و اثرپذیری اعضا باشند را مشق کردند. از جمله خصلت‌های سازنده‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد کمک طلبیدن، واضح نمودن مطلب ، خوب گوش دادن، به موضوعِ پرسش شده، دقیق پاسخ دادن و پافشاری نکردن، است که در مقابل آن‌ها ضدیت، گوشه گیری، دست کم گرفتن سایرین، باجمع صحبت نکردن و بی جهت دفاع کردن، از جمله اشارات تخریبی در گروه هستند که در این کارگاه مطرح شد.

معاون پژوهش موسسه در ادامه سخنان خود افزود: در بخش پایانی این کارگاه نیز تعدادی از مهارت‌های کلیدی که در هر گروهی مخصوصا در گروه درمانی و مشاوره ضروری و کمک کننده است، با بیان آفات و موانع مفروض مطرح شد و، به چالش کشیده شدند.مهارت‌های دور زدن مقاومت مخاطب برای اثرپذیری، مهارت همدلی، مهارت ایجاد ناهماهنگی و مغایرت به منظور رساندن مخاطب به سطحی از خودآگاهی که در یابد مسیر و روش کنونی او، راه به اهداف مورد نظرِوی نمی‌برد، مهارت نحوه صحیح سوال و پرسش به گونه‌ای که حالت تدافعی و یا واکنشی در مخاطب شکل نگیرد و چگونه با پرسش و پاسخ غیر اصولی بحث از موضوع اصلی خارج و به انحراف کشیده می‌شود، از جمله مطالبی بودند  که توسط استاد این دوره ارائه شد.

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما