پنجشنبه 9 فروردين 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
ویژه نامه عید قربان



عید قربان یاداور حماسه بزرگ حضرت ابراهیم و اسماعیل (علیهما السلام) و سربلندی انان در ازمون بزرگ الهی به شمار می رود. همه فرق مسلمین این روز را عید محسوب می دارند. یکی از اعمال این عید بزرگ که سنت موکد نیز می باشد قربانی کردن است که مختص به حاجیان نبوده بلکه همه مسلمانان بسته به استطاعت مالی خویش می توانند قربانی کنند. در این ویژه نامه به فضیلت و اعمال عید قربان و فاجعه دردناک منا که به قربانی شدن مهاجران الی الله در این روز انجامید، پرداخته شده است.

روایت قربان
(انی اری فی المنام انی اذبحک) پسر نازنینم! در خواب به من امر شده تو را در راه خدا قربانی کنم (فانظر ماذا تری) نظر تو چیست؟! چقدر زیبا جواب داد این شیرین پسر: (یا ابت افعل ما تومر ستجدنی ان شاء الله من الصابرین) ای پدر! هرانچه بدان ماموری انجام بده، ان شاءالله مرا از بندگان صبور و شکیبا خواهی یافت. خیال ابراهیم بیشتر ارام گرفت و وی بر داشتن چنین پسری خدای را سپاس و بر خود مباهات کرد. ان گاه پسر را با ملاطفت و مهربانی بسیار در اغوش فشرد و بوسه ای بر فرقش زد و دست محبت و نوازش بر سر و گیسوانش کشید.
ابراهیم به همراه اسماعیل، سعی را تمام کرد و سپس طواف نمود و در مقام خودش (مقام ابراهیم) دوگانه ای به جای اورد. ان گاه بند و برنده تیز و پارچه پاکیزه برداشت و با اسماعیل به قربان گاه شتافت. او در این راه گام ها را بلند و با شتاب برمی داشت؛ زیرا معتقد بود در کار خدا باید تعجیل کرد. در بین راه، ابلیس چند مرتبه به سراغش امد تا وسوسه اش کند، بلکه بتواند پس از این همه امتحان ها و ابتلاءها و سرسپردگی و بندگی ابراهیم، وی را از صراط حق بازدارد و به باطل کشاند. اما، مگر می توان ابراهیم را از راه حق منحرف نمود. ابراهیم با صلابت فوق بشری و با ابهتی راستین، بر نفس سرکش لگام عدم زد و شیطان را با سنگ راند و رمی جمره کرد؛ گویی گرگی درنده را با کلوخی چند از خود دور می کند.
به منا رسیدند. بی درنگ دستان اسماعیلش را از پشت بست و بسم الله الرحمن الرحیم را بر زبان جاری کرد و در حالی که برای اخرین بار با محبت پدرانه سیمای نازنین اسماعیل را به تماشا نشسته بود.
چشم بر سپیدی گلوی اسماعیل دوخت و خنجر بران را بر حنجرش اشنا ساخت. اما هر چه کشید، کارد تیز نبرید. ابراهیم بر قدرت دست افزود و با توانی دوچندان بر دسته چاقوی تیز فشار وارد کرد و ان را با شدت کشید؛ اما گویی از این چاقو، در عالم چاقویی کندتر وجود ندارد!
ناگاه ابراهیم از شدت عصبانیت کارد را بر سنگی در ان نزدیکی فرود اورد و ان سنگ به دو نیم شد. ابراهیم با تعجب و عصبانیت به کارد خطاب کرد که: ای چاقو! گلوی اسماعیلم را برای خدا نمی بری، اما سنگ را خرد می کنی؟! گویا چاقو به اواز درامد که: ای ابراهیم! تو می گویی و می خواهی ببرمش، اما خدا می گوید نبر.

مناسک حج ابراهیمی
اداب و احکام حج تمتع: احرام، وقوف به عرفات که در چهار فرسخی مکه است، وقوف به مشعر الحرام که تقریبا در دو فرسخی مکه است، رفتن به منی که نزدیک مکه است و انداختن سنگ ریزه بر جمره عقبه، قربانی کردن در منی، تراشیدن سر یا گرفتن کمی از ناخن یا مو در منی، طواف زیارت، دو رکعت نماز طواف، سعی بین صفا و مروه، طواف نساء، دو رکعت نماز طواف نساء، ماندن در منی در شبهای یازدهم و دوازدهم ذیحجه و بعضی باید شب سیزدهم را هم در منی بمانند؛ انداختن سنگ ریزه بر سه جمره در منی در روز یازدهم و دوازدهم و بعضی در روز سیزدهم هم باید بیندازند.

فلسفه عید قربان و قربانی
اسماعیل بن مسلم سکونی، از جعفر بن محمد، از پدران بزرگوارش، از قول پیامبر خدا(صلی الله علیه واله) نقل کرده که فرمود: قربانی برای ان واجب شد که بینوایان، از گوشت به وسعت و نوا برسند (و سیر شوند). پس به انان بخورانید.
ابوبصیر می گوید: محضر مبارک امام صادق(علیه السلام) گفتم: سر جعل و تشریع قربانی چیست؟
حضرت فرمودند: خداوند متعال هنگام ریختن اولین قطره خون حیوان به زمین، صاحب قربانی را می بخشد. این یکی از علل تشریع قربانی است.
دیگر ان که، بدین وسیله اهل تقوی از غیر متقی ممتاز می شوند و تنها عمل ایشان مقبول واقع می شود; چنانکه خداوند در قران فرمود: (هرگز به رضای خدا نخواهد رسید و مقبول درگاهش واقع نخواهد شد گوشت حیواناتی که نه تصدق داده شده و نه خونش را ریخته اند. بلکه ان تقوای صاحب این قربانی ها مقبول درگاهش می باشد.) سپس در تایید این حکمت (حکمت دوم)، امام علیه السلام فرمودند: بنگر چگونه خداوند متعال قربانی هابیل را پذیرفت و قربانی قابیل را رد کرد و این نبود جز به خاطر ان که هابیل اهل تقوی و قابیل فاقد ان بود. (میقات حج - پاییز 1385، شماره 57، صفحه 34)



 

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما