چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
برگزاری جلسه فرهنگی با موضوع شیوه های جذب کودک به کتابخوانی



به همت معاونت فرهنگی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه(خواهران)
آقای مسلم ناصری: کودکان را بفهمیم. اگر حجم مطالب کتاب زیاد باشد، کودک از آن کتاب می ترسد.
به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران)آقای مسلم ناصری نویسنده حوزه کتاب کودک و نوجوان در جمع طلاب  این موسسه گفت: اگر می خواهیم کودک ما با کتاب مانوس شود و کتاب را با عشق و علاقه مطالعه کند به کودک مان در انتخاب کتاب و موضوع آن سخت گیری نکنیم بلکه او را در انتخابش آزاد بگذاریم و اجازه دهیم خودش انتخاب کند.
وی افزود: کودک ما باید با کتاب ارتباط برقرار کند تا به این باور برسد که کتاب خواندن لذتبخش است لذا نباید به کودک گفت: کتاب بخوان تا اطلاعاتت بالا برود بلکه باید بگوییم:کتاب بخوان تا آرامش بگیری ما باید کتاب بخوانیم تا آرامش بگیریم و وقتی کودک ما با مطالعه کتاب مورد علاقه خود به این آرامش برسد باور آرامش بخش بودن کتاب در او نهادینه می شودو ناخودآگاه با کتاب مانوس می شود.
آقای مسلم ناصری تصریح کرد:کتاب های مدرسه بچه ها چون جذابیت خاصی ندارند لذا نمی توانند با کتاب ارتباط برقرا کنند و از کتاب فراری هستند برای اینکه بتوانیم این ارتباط بین کودک مان با کتاب را برقرا کنیم باید چند کار اساسی انجام دهیم که گام نخست، انتخاب کتاب مناسب و متناسب با سن کودک است.
این نویسنده کتاب کودک ضمن تاکید بر اینکه در سال های اولیه کتاب باید جنبه بازی برای کودک ما داشته باشد گفت: کتاب باید یکی از اسباب بازی های کودک مان را شکل دهد، لذا باید کتابی را انتخاب کرد که متناسب سن کودکمان باشد و متخصصین حوزه کودک این کتاب ها را تحریر کرده باشند.
وی  در خصوص تفاوت نشریات وکتاب افزود: نشریات و مجلات مانند: سنجاقک برای کودکان و خردسالان خیلی خوب است چرا  که نویسندگان آن متخصص هستند. شورا و سردبیر و هیات تحریریه و... دارد. اما کتاب ها این متخصصین را ندارند.
استاد ناصری با بیان اینکه انتخاب کتاب خوب یکی از مسائلی است که باید توجه ویژه به آن داشت.گفت: کتابهای واقعی بهتر از کتابهای دیجیتال هستند هرچند دنیای ما در حال حاضر دنیای دیجیتال است، اما در هر صورت لمس کتاب به بچه ها آرامش می دهد لذا کتاب های دیجیتالی چون این خصوصیت را نداردبرای بچه ما آرامش ساز نیستند.
وی ضمن تاکید به اهمیت نویسنده کتاب افزود: باید نویسنده های خوب را بشناسید همانطور که پزشک اطفال را تحقیق می کنید، باید نویسنده خوب را هم تحلیل کنید که متخصص باشد.اگر نویسنده متخصص نباشد کودک شما خسته می شود و دفعات بعد، از خواندن کتاب لذت نمی برد. و فکر می کند تمام کتاب ها همینطور هستند و دیگر کتاب نمی خواند.
آقای مسلم ناصری  در ادامه سخنان خود، مرتضی دانشمند، ملامحمدی، عزتی پاک، غلامرضا حیدری ابهری، سید محمد مهاجرانی، مهدی ناصری را از بهترین نویسندگان کودک و نوجوان معرفی کرد.
وی تصربح کرد: کلرژوبرت، نویسنده فرانسوی که مسلمان شده و در ایران زندگی می کند کتاب های خوبی دارد. طاهره رضوانی شاعر و طلبه ، آقای متقی شاعر کودک و نوجوان،. خانم افسانه شعبان نژاد، خانم لاله جعفری، آقای مهدی آذر یزدی، آقای رحماندوست از کسانی هستند که شعرهایشان بهتر از داستان هایشان است و از ناشران خوب، کانون فکری و پرورش کودک و نوجوان، نشر افق برای نوجوانان کتاب های خوبی دارد. انتشاراتِ بِه نشر و امیرکبیر نیز از انتشارات خوب به حساب می آیند.
وی درخصوص انتخاب کتاب مناسب برای کودک گفت: مساله مهمی که هنگام انتخاب کتاب باید به آن دقت داشته باشیم این است که: حتما کتاب را باز کنید. اگر جمله ها بلند بود و بیشتر از 5کلمه بود کتاب خوبی نیست. جمله باید کوتاه و ساده ودر خور کودک باشد.کلمات که برای کودک استفاده می شود باید تصویری و عاطفی باشد. کلمات مقاله ای در گنجینه لغات کودکان نیست. تصویر کتاب خیلی مهم است. نباید اجازه داد هر تصویری را کودک ببیند. باید متناسب با فرهنگ اسلامی و ایرانی باشد.کتاب های زرد اغلب عکس های کارتونی و تلویزیونی دارند.کودکان را نبینیم، کودکان را بفهمیم. اگر حجم  مطالب کتاب زیاد باشد، بچه از آن کتاب می ترسد.
آقای مسلم ناصری  در پایان سخنان خود به کتاب های مناسب برای خردسالان مانند: (می می نی) از نشر افق، قصه های شیرین از زندگی معصومین(ع) به نویسندگی آقای مسلم ناصری از انتشاراتِ بِه نشر و کتاب دایره المعارف کلید دانش از انتشارات نشر طلایی و رمان های فانتزی  ازنشر افق برای نوجوانان اشاره کرد.


 

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما