جمعه 31 فروردين 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
بالندگی جریان نورس تربیت اسلامی در رشته‌های جدید حوزوی



مدیرگروه علمی اخلاق، تربیت و مشاوره اسلامی مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه اظهار کرد: ۷۰ طلبه در سه رشته اخلاق و تربیت، تربیت دینی کودک و نوجوان و مشاوره خانواده در این مؤسسه مشغول به تحصیل هستند، تلاش کردیم با راه‌اندازی انجمن علمی گروه و ایجاد شبکه پشتیبان، حلقه‌های بحث، نشست‌های علمی و بهره‌گیری از بهترین اساتید قم، فضای علمی پویایی را برای طلاب فراهم کنیم.
به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه(خواهران) حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد فدایی، مدیرگروه علمی اخلاق، تربیت و مشاوره اسلامی مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران، گفت: در گروه علمی اخلاق، تربیت این مؤسسه حدود ۷۰  طلبه در سه رشته مهم اخلاق و تربیت، تربیت دینی کودک و نوجوان و مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی مشغول به تحصیل هستند و حدود ۵۰ نفر دانش‌آموخته دارد و برخی از پایان‌نامه‌های طلاب این گروه برگزیده جشنواره‌های علمی کشور شده است.

حجت الاسلام والمسلمین فدایی افزود: این گروه تلاش کرده که با راه‌اندازی انجمن علمی گروه و ایجاد شبکه پشتیبان، حلقه‌های بحث و همدلی، برگزاری نشست‌های علمی در موضوعات جدید و متناسب با هر رشته و بهره‌گیری از بهترین اساتید قم، فضای علمی پویایی را برای طلاب فراهم کند. همچنین در سال تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی، بر ساماندهی پایان‌نامه‌ها به سمت موضوعات مورد نیاز اهتمام دارد.
وی در پاسخ به این پرسش که اهمیت تحصیل در این سه رشته برای بانوان چیست؟ اظهار کرد: عالِم کسی است که وقتی از دنیا می‌رود جای او به راحتی پر نشود و فقدانش محسوس خواهد بود؛ یعنی به مسائل اساسی جامعه مشغول است. در حال حاضر ورای مشکلات اقتصادی، به اذعان کارشناسان، دو مسئله اساسی جامعه خانواده و نیز تربیت نسلی آگاه و توانمند است.
مدیر گروه علمی اخلاق، تربیت و مشاوره اسلامی مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران گفت: این مؤسسه با این سه رشته امیدوار است که بتواند در پاسخ به این نگرانی و نیاز مهم، که یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری است، سهمی ولو اندک داشته باشد. البته در این میان اهتمام به سه مؤلفه روش علمی، محتوای اصیل اسلامی و مخاطب بانوان مورد توجه و تأکید هست. به ویژه اینکه بانوان براساس فطرت و خلقت نقش‌آفرین اصلی این میدان هستند و از سرمایه اصلی این کار یعنی محبت، دقت، متانت و لطافت برخوردارند.
استاد حوزه  در پاسخ به این پرسش که ضرورت پرداختن علمی و تخصصی به این موضوعات چیست؟ گفت: هم‌اکنون در پاسخ به این دو نیاز تلاش‌ درخوری در مقام ترویج و تبلیغ انجام می‌شود اما در مقام تحقّق آنچه ضریب اثرگذاری تلاشها را افزون و دستیابی به اهداف را نزدیک می‌کند، وجود اساتید، پژوهش‌های کارآمد، مربیان متبحر و مشاوران کارآزموده به‌ویژه از میان بانوان است تا به استخراج، تبیین و ترویج دیدگاه‌های متقن و ناب دینی بپردازند و اولیا و مربیان و مشاوران را به این یافته‌های دانشی و مهارتی مجهز کنند. امام جواد(ع) می‌فرمایند: «هر کس بدون آگاهی کار کند بیش از آن که درست کند خراب می‌کند»(بحار، ج ۷۸، ۳۴۶). امروزه اصلاح در حوزه اخلاق اجتماعی یا اخلاق رسانه یا تربیت فرزند یا مداخله برای اصلاح در حوزه خانواده یک کار تخصصی و آموختنی است.
وی در پاسخ به این پرسش که تحصیل در رشته تربیت دینی کودک و نوجوان چه اهداف و آینده‌ای دارد؟ گفت: علاقه‌مندان با تحصیل در این رشته‌ها و بهره جستن از تعالیم اسلامی و تلاش برای استنباط از منابع اسلامی با توشه‌ای همراه خواهند شد که می‌توانند با تدریس، پژوهش، فعالیت‌های تربیتی و تخصصی هم پاسخگوی نیازها باشند و هم به بالندگی جریان نورس تربیت اسلامی مدد برسانند و با رقم‌ زدن آینده‌ای پرارزش و مؤثر، به تعبیر مقام معظم رهبری، از رضای الهی خاطر جمع باشند.
حجت الاسلام والمسلمین فدایی تأکید کرد: در هر کدام از این سه رشته حدود ۳۰ واحد عمومی و ۶۰ واحد تخصصی گذرانده می‌شود که علاقه‌مندان برای آشنایی بیشتر با جزئیات، اهداف، واحدهای رشته و شرایط پذیرش به سایت مؤسسه، گروه‌های علمی و گروه اخلاق، تربیت و مشاوره اسلامی به آدرس‌ https://b۲n.ir/۲۹۹۳۳۶ برای رشته تربیت دینی کودک و نوجوان و به آدرس https://b۲n.ir/۰۹۹۷۰۲ برای رشته مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی مراجعه کنند.


 

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما