پنجشنبه 9 فروردين 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
اخبار پژوهشی
کتابدار
سومین نشست کتابداران دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران)

به همت معاونت پژوهش و کتابخانه موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) سومین نشست کتابداران دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با حضور رئیس موسسه معصومیه حجت الاسلام والمسلمین عشرتی، معاونین محترم، مدیران  کتابخانه‌ها و کتابداران دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در سالن علامه طباطبایی برگزار شد.

 حجت الاسلام والمسلمین عشرتی رئیس موسسه در سومین نشست کتابداران دفتر که با حضور جمعی از کتابداران کتابخانه‌های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، ضمن عرض تبریک به مناسبت میلاد با سعادت پیامبر(ص) و رئیس مذهب شیعه امام جعفر صادق (علیه السلام) و روز کتابدار اظهار داشت: باید ببیشتر از اینها محیط کتابخانه‌های دفتر را قدردان باشیم که الحمدالله کتابخانه‌های دفترتبلیغات اسلامی سخاوتمندانه امکانات خاص خود را در اختیار متن حوزه قرار داده است .

وی تصریح کرد: مراجعات کتابخانه موسسه معصومیه (خواهران) به این شکل است علاوه بر طلاب موسسه افرادی هم از بیرون موسسه به کتابخانه مراجعه و از امکانات این مجموعه استفاده می‌کنند به نظر من این برگ زرین و امتیازی است برای مجموعه دفتر که امکانات خود را محصور و محبوس نکرده امکانات خود را در خدمت مردم قرار داده است.

رئیس موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) در ادامه سخنان خود با بیان پیشنهاداتی جهت معرفی کتابخانه‌ها افزود: فعالیت‌های حاشیه‌ای در کنار کتابخوانی مثل دیدار با اصحاب قلم، مسابقات کتابخوانی، نشست‌های علمی در محیط کتابخانه، تبدیل جلسات سالانه مدیران کتابخانه ها به جلسات فصلی، ارتباط با سایر نهادهای کتابخانه و تبادل تجربیات، تهیه ویترین یا گالری نمایشگاهی در کتابخانه‌ها جهت درج پیام‌های مفید و موثر برای مراجعه کننده‌ها، انتقال کتاب‌های اضافی به سایر کتابخانه‌ها به جهت صرفه جویی در بودجه و استفاده همه بخش‌ها از این شرایط، خارج کردن فضای کتابخانه‌ها از فضاهای مخزن و سالن، تبلیغات رسانه‌ای در رادیو و تلویزیون (معرفی اجمالی کتب) و علاقه‌مند کردن افراد با ایجاد شوق به امر کتابخوانی از جمله مواردی است که می‌توان به واسطه آن فرهنگ کتابخوانی را درجامعه گسترش داد.

حجت الاسلام والمسلمینن عشرتی در پایان سخنان با بیان معرفی اجمالی کتابخانه موسسه با ابراز نگرانی از کم شدن کتابخوان‌ها در سطح جامعه گفت: به واسطه بودن نرم افزارها به خاطر گرانی برخی از کتاب‌ها طبیعتا برخی از افراد به امر کتاب نخواندن دامن می‌زنند اما این مسئولیت ما را از غناء بخشی کتابخانه‌ها کم نمی کند یعنی ما باید کتابخانه‌های خود را همچنان سر پا نگه داریم چرا که به هر جهت یک شاخص برای پیشرفته یک کشور تعداد کتاب‌ها و سالن‌های مطالعاتی آن است به خصوص با وجود شبکه‌های مجازی و موبایل‌ها کتاب و کتابخوانی بسیار کمتر از میانگین مطالعه و سرانه مطالعه افراد بسیار کم است. باید سعی کنیم یکسری مهارت‌ها را با گفتگو و گرفتن تکنیک هایی از اشخاص مختلف را فرا بگیریم تا بتوانیم فرزندان و نزدیکان خود را علاقمند به کتابخانه و کتابخوانی کنیم. امیدوارم روزی برسد که کتابخانه‌های ما آنقدر مملو از جمعیت شوند که نیاز باشد ما کتابخانه ۲۴ ساعته بگذاریم.

در ادامه این نشست مدیر کتابخانه پژوهشگاه آقای دکتر سید علی سادات فخر با بیان سخنانی درخصوص اهمیت کتاب و کتابداری اظهار داشت:

به صراحت برداشت می‌شود که تمدن اسلامی حول و حوش یک کتاب که قرآن نام دارد شکل گرفته است کل تمدن و کل سازه‌های باقی‌مانده تمدن حول و حوش کتاب قرار دارد. چه کتاب دینی و چه کتابی‌هایی که در حیطه تمدن‌های سایر ادیان قرار دارند

وی در پایان سخنان خود افزود: من برمیگردم به ریشه‌های تمدنی خودمان که إن شاالله ادامه دارد و باید تا عصر ظهور ادامه داشته باشد. بعد از علما کتابدارها  بیشترین خدمت را به این تمدن و این میراث اهل بیت (ع) می‌کنند و نگهبان و توسعه دهنده کتاب‌ها هستند؛ اما به نظر من فراتر از حیث کتابخانه و مخزن یک حیث دیگر هم داریم و آن اطلاع‌رسانی است که مسئولیت بزرگی است که باید کتابدارها به آن مجدانه توجه کنند.

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما