چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
ارتقاء پژوهش تنها راه بالندگی حوزه خواهران است



رئیس موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه(خواهران) گفت: اگر بخواهیم مجموعه حوزه خواهران بالنده شود چاره ای جز ارتقاء پژوهش‌ها نداریم.

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) حجت‌الاسلام والمسلمین عشرتی، رئیس این موسسه در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش ضمن تبریک هفته پژوهش، گفت: در ادبیات کلامی شیعه، در مورد فکر و اندیشه و تفکر مباحث زیادی وجود دارد و تصریح شده که مقدمه معرفت، فکر و اندیشه است لذا علما  در این عرصه بحث وفحص زیادی داشته اند.

وی با بیان اینکه آیا فکر و نظر ضرورت دارد، افزود: حتما برای رسیدن به معرفت، فکر و اندیشه لازم است در غیر این صورت معرفت به دست نمی آید بنابراین وجود این دو لازم و ملزوم هم هستند؛ اگر تفکر را پژوهش بدانیم در این صورت امر واجبی خواهد بود یعنی برای هر کاری باید قبل از آن پژوهش و تفکر صورت بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین عشرتی با بیان اینکه برای هر آموزشی تفکر و تامل و تدبر باید باشد تا آموزش قوی داشته باشیم تصریح کرد: علما و بزرگان در گذشته و دوره معاصر برای خود یک پژوهشگاهی بودند و در علوم و فنون مختلف مهارت داشته و دارند؛ امام ذوفنون در رشته های مختلف علمی بودند همچمنین آیت الله سبحانی در تفسیر و فقه و رجال و درایه  و تاریخ و ادبیات عرب و ... ذوفنون هستند؛ یا آیت الله مکارم و بزرگان دیگر و در گذشته کسانی چون علامه حلی، شیخ مفید وسید مرتضی و ... هم این گونه بوده اند.

وی اضافه کرد: امروز در فعالیت های پژوهشی باید چارچوب مناسبی تعریف کنیم تا فرایندها و آئین نامه‌های ملال‌آور سبب ایجاد مشکلات نشود و همیشه در حسرت این نباشیم که بزرگان ما خودشان یک پژوهشگاه بودند و ما یک مجموعه پژوهشی با چندین پژوهشگر داریم و نمی توانیم خروجی مانند آنها داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین عشرتی با بیان اینکه پژوهش نیازمند تمرین زیاد و کار جمعی است، اظهار کرد: مراکز پژوهشی در ابتدای راه سختی‌های زیادی دارد ولی اگر از سختی های اولیه عبور کرده و تکنولوژی فعالیت ما بومی شود کارها را با اتقان و سرعت بیشتری دنبال خواهیم کرد. لذا در کار جمعی باید فرایندهای پژوهشی را تمرین و در فکر اصلاح آن باشیم.

وی افزود: حوزه خواهران در امر پژوهش باید بیشتر دقت، تمرین و تلاش کنند و تلاش مضاعف نسبت به حوزه برادران داشته باشند زیرا حوزه خواهران دیرتر وارد این عرصه شده اند. همچنین پژوهش‌ها باید کاربردی باشد نه اینکه صرفا بنویسیم و در کتابخانه خاک بخورد.اگر پژوهش‌ها کاربردی شد ذائقه مردم و مخاطبان تغییر کرده و مطالبه خواهند کرد، همانند آنچه در عرصه کرونا رخ داده است.

رئیس موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) با اشاره به ایجاد مراکز دانش بنیان برای رفع نیازهای دنیوی مردم، تصریح کرد: این موضوع در راستای کاربردی کردن درست شده است؛ در دهه اخیر مقام معظم رهبری هم بر این موضوع تاکید فراوانی داشته و دارند؛ لذا ما هم باید مسئله محور باشیم و نیازهای اعتقادی و دینی جامعه را بگیریم و بعد به پژوهش بپردازیم. 

وی اظهار کرد: در بحث کاربردی بودن باید از دانش غرب الگو بگیریم و حتی به تعبیر رهبری حاضریم شاگردی کرده و دانش بیاموزیم؛ البته ما سیاست های استکباری آنان را قبول نداریم ولی در علم آموزی وضع تفاوت دارد؛  پژوهشکده ها و اندیشکده ها در غرب تولید ایده و فکر کرده و تولیدات صنعتی و فناوری همچنین عرصه های سیاسی و اجتماعی خود را حمایت علمی می کنند..

حجت الاسلام والمسلمین عشرتی افزود: اینکه مقام معظم رهبری فرمودند میان بایُدن و ترامپ تفاوتی وجود ندارد به خاطر این است که سیاست‌های اصلی آنها توسط همین اندیشکده‌ها تعیین می شود و پشتوانه اصلی آنها هم صهیونیست‌ها هستند بنابراین با آمدن این و آن تغییر چندانی ایجاد نمی شود.

رئیس موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران)ادامه داد: اینکه فلان فرد غربی می گوید اگر می خواهیم ایران را زمین بزنیم باید روی فکر و اندیشه مردم ایران کار کنیم، ناشی از تئوری پردازی‌های اندیشکده های آمریکایی و صهیونیستی است. ما اگر می خواهیم کار درستی انجام دهیم و باری به هر جهت نباشد باید اندیشکده ها تاسیس و حمایت شوند.

وی با بیان اینکه در کشور ما هم برخی مراکز مانند مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ایجاد شده تا بتواند بازوی مشورتی مجلس باشد، تاکید کرد: ما هم باید افراد اندیشمند و اهل عمق بخشی به مطالعات، تربیت کنیم تا ایده‌های خوبی در عرصه‌های مختلف از جمله حوزه و بانوان تولید شود؛ اگر بخواهیم مجموعه حوزه خواهران بالنده شود چاره ای جز ارتقاء پژوهش ها نداریم.


 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما