جمعه 10 فروردين 1403  
(مهار تورم، رشد تولید)
ویژه برنامه بزرگداشت هفته پژوهش در موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران




معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور گفت:
جنگ در جنگ شناختی، تفکر استادان و طلاب و دانشجویان و اقشار مختلف مردم است و کارزار مبارزه با دشمن در این نقطه قرار دارد.
در ویژه برنامه بزرگداشت هفته پژوهش معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور خانم متولیان به تبیین  جنگ شناختی و تهدیدات و آسیب های آن پرداخت.

 به گزارش روابط عمومی موسسه معصومیه خواهران  در نشستی که به همت معاونت پژوهش وبه مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش برگزار شده بود، معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران سراسر کشورخانم متولیان اظهار داشت: امام(ره) سال ها قبل از پیروزی در میدان و پیروی عملیاتی به تدوین منظومه فکری خودشان مشغول بودند و آن چیزی که در انقلاب 57 وارد میدان شد ارائه منظومه اجتماعی، سیاسی امام(ره) بر مبنای آموزه های معرفت اسلامی بود؛ در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، نیمی از دنیا از بن مایه فکری لیبرالیسم و نیمی از بن مایه کمونیسم اشراب می شد و ما در یک فضای کاملا دوقطبی بودیم و هر کشور و منطقه ای می خواست زیست و حیات خودش را رقم بزند یا باید در زیرمجموعه کمونیسم و یا باید در زیرمجموعه لیبرالیسم حرکت می کرد و این کار برای همه کشورهای دنیا الزام آور بود و تقسیم آلمان به دوبخش شرقی و غربی و کره به جنوبی و شمالی و  هم ناشی از این تقسیم بندی ها بود.
خانم متولیان بیان کرد: امام(ره) با شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی تجلی تفکر و معرفت اسلامی بود یعنی امام(ره) نه فضای فکری معرفتی غرب و نه شرق را پذیرفت و این اندیشه را مطرح فرمودند که ما بر مبنای قرآن و سنت می‌توانیم یک نظام اسلامی را در تمامی ابعاد سیاسی اجتماعی و اقتصادی و ... پایه ریزی کنیم. در آن دوران و بعد از جنگ جهانی اول و دوم شوروی و آمریکا به این نتیجه رسیدند که در فضای جنگ سرد به سر ببرند و درگیری مستقیم نظامی نداشته باشند و از سویی با حس کردن خطر اندیشه انقلاب اسلامی توطئه های زیادی را علیه کشور طراحی کردند که جنگ تحمیلی یکی از آن ها به عنوان جنگ سخت بود؛ سپس جنگ نیمه سخت یعنی اقتصادی ایجاد کردند و بعد از آن هم جنگ نرم را با همه توان خود به کار بردند.
وی با بیان اینکه ما امروز در یک جنگ شناختی قرار داریم و تلفاتی هم در سراسر کشور گرفته است، اضافه کرد:  بنابراین جنگ تمام نشده و ما نیازمند فرماندهان و سربازان و نقشه عملیاتی و طراحی در عرصه جنگ شناختی و رسانه ای هستیم و باید تاملات و تفکرات خودمان را نظم بدهیم و حرکت خود را براساس آن تنظیم کنیم.
متولیان گفت: ما وقتی متوجه جنگ شناختی و نرم می شویم که خسارت های زیادی دیده باشیم و جوانان را با تغییر نگاه و مسیر می بینیم برخلاف جنگ سخت که با حمله دشمن متوجه آن می شویم؛ جنگ شناختی آغاز آشکار و روشنی ندارد و ما تلفات آن را در این چند ماه اخیر مشاهده کردیم.
وی با بیان اینکه هر چیزی که در حوزه ادراک و عاطفه و کنش و ... وجود دارد در حیطه جنگ شناختی هم مؤثر است از این رو علوم مختلف روان شناسی و جامعه شناسی، علوم عصبی، علوم رایانه و ... با ذهن و شناخت انسان سر و کار دارند، افزود: در جنگ شناختی واژه «شناختی»  وجود دارد و علوم شناختی در یک بیان ساده مطالعه علمی ذهن است بنابراین هر چیزی که در حوزه تفکر، ادراک، احساس، حافظه و استدلال بیاید شناختی است و علومی چون زبان‌شناسی، فلسفه، روان‌شناسی، علوم عصبی و رایانه و .. را شامل می‌شود. بنابراین یکی از اولین مصادیق جنگ شناختی، علوم شناختی است یعنی دشمن در اولین حربه خودش سراغ علوم شناختی و مطالعه ذهن انسان‌ها می‌روند.
وی افزود: مثلا کسانی که در حوزه هوش مصنوعی، کار می‌کنند دانشمندان حوزه شناختی هستند و اندیشمندان رشته‌های نامبرده فوق هم مصادیقی از فعالان عرصه جنگ شناختی هستند؛ زمین جنگ در جنگ شناختی، تفکر استادان و طلاب و دانشجویان و اقشار مختلف مردم است و کارزار مبارزه با دشمن در این نقطه قرار دارد. ما وامدار تفکر انقلاب اسلامی و دینی هستیم و دشمن هم اکنون این تفکر را مورد هجمه قرار داده است.
متولیان اظهار کرد: در جنگ شناختی، درک مردم از نظام سیاسی اسلام و انقلاب اسلامی، نظام اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و مدیریتی اسلام، هدف قرار می‌گیرد؛ اینکه حجاب و عفت وارد یک تعریف متفاوت می‌شود در راستای همین جنگ شناختی است البته نه اینکه مشکل آن‌ها با حجاب و بدحجابی است بلکه آنها با امتداد تفکر اسلامی و انقلابی در هر مقوله‌ای مشکل دارند یعنی اصل تفکر فرهنگی اسلام مورد هجوم است. اینکه گفته می‌شود نظام ما در اقتصاد کارآمدی لازم را ندارد یا باید رفراندوم گذاشته شود، نتیجه همین هجوم شناختی است.
معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران بیان کرد: الان کسانی از داخل این سخنان را می‌گویند بنابراین لازم نیست سردمداران انگلیس و آمریکا مانند دوره‌های گذشته کودتا کنند و وارد ایران شوند و سناتورهای آنها در ایران باشند و حتی نیاز نیست کسی مانند برخی چهره‌های شناخته شده این را بگویند زیرا این حرفها امروز از زبان نوجوانان و جوانان ما بیرون می‌آید یعنی امروز ما در جنگ شناختی وسیع قرار داریم پس عرصه کارزار بیان خود مردم است و کسی موفق‌تر است که اذهان بیشتری را مدیریت کند.
خانم متولیان با بیان اینکه امکان کارآمدی نظام اسلامی و امکان تداوم انقلاب اسلامی عرصه‌های در معرض جنگ شناختی است، افزود: ما در یک جنگ تمام‌عیار شناختی هستیم و تصور نکنیم یک فردی فوت کرد و بعد هجوم رسانه‌ای و سلسله مسائلی آغاز شد و عده‌ای کشته شدند و بعد هم تمام؛ خیر ما با یک جنگ تمام عیار شناختی مواجه هستیم.
وی ادامه داد: وقتی جنگ تحمیلی شروع شد خیلی از سلاح‌هایی که شاه ذخیره کرده بود قابل استفاده نبود  و فرماندهان ما با مهندسی معکوس آرایش نظامی و امنیتی اطلاعاتی دشمن را شناختند و ما هم الان فرماندهان خط مقدم جنگ شناختی هستیم اگر باور داریم حوزه علمیه مادر نظام است بنابراین تک تک ما فرماندهان و سربازان این جنگ شناحتی هستیم و باور به اسلام، باور به کارآمدی نظام اسلامی و باور به امکان تداوم نظام اسلامی هم سه عرصه مهم این جنگ است.   
خانم متولیان با بیان اینکه آیا ما سبک زندگی لیبرال را به فرزندانمان آموزش می‌دهیم یا سبک زندگی اسلامی؟ گفت: این خطرناکترین مسئله‌ در جنگ شناختی است اگر ما درک درستی از وضعیت امروز نداشته باشیم؛ باید بپذیریم در چند سال اخیر تلفات زیادی در جنگ شناختی داده‌ایم و دشمن هم خط مشی‌های آینده را طراحی کرده و حمله او مقطعی نبوده و نیست و در آینده هم تداوم خواهد یافت.
معاون پژوهش حوزه خواهران تصریح کرد: بنابراین اگر ما همین ادراک را در تدریس و آموزش و تحصیل و پژوهش، در تبلیغ و نقش مادری و همسری و ... مورد توجه قرار ندهیم تلفات ما بیشتر خواهد شد کما اینکه در دو سال اخیر تلفات زیادی دادیم. یادمان باشد دشمن خرمشهر را از ما گرفت ولی آن را پس گرفتیم؛ امروز هم ذهن بخشی از مردم ما در جنگ شناختی محاصره و مجروح شده و از الان باید برای بازپس گیری آن برنامه بریزیم.
خانم متولیان با بیان اینکه ما به چند قدرت برای مبارزه با جنگ شناختی دشمن نیاز داریم، گفت: قدرت در رصد شناختی دشمن همانطور که او ما را شناخته است یکی از کارهای لازم برای مبلغان و متولیان فرهنگی کشور و حوزه برادران و خواهران است.  در ابتدای انقلاب سربازان اطلاعات سپاه خانمی آمریکایی را دستگیر کردند که تا سال 1365 در ایران زندگی کرد؛ او چند جلد کتاب مردم شناختی ایران را برای اندیشکده‌های آمریکا و اسرائیل هدیه برد که بنده بخشی از آن را مطالعه کردم؛ تمام آداب و رسوم مانند تولد، بزرگ شدن، خواستگاری، عروس بردن، تولد نوه، ارتباط همسران با خانواده یکدیگر و موت را در مناطق مختلف کشور دیده و لمس کرده و نوشته بود یعنی مقدمه جنگ شناختی امروز، در سال 1365 شروع شد و روی میز کار دشمنان قرار گرفت.
خانم متولیان بیان کرد: آیا ما اینقدر از دشمنان شناخت داریم؟ آیا می‌دانیم گام بعدی دشمن چیست؟ بنابراین اول باید دشمن را خوب بشناسیم و رصد کنیم؛ بعد حرکات او را تحلیل کرده سپس قدرت در طرح ریزی برای مقابله و انجام عملیات با او را کسب کنیم. بنده این چند قدرت را در مطالعه زندگی و اندیشه شهدایی چون شهید زین الدین به دست آورده ام.
وی افزود: ما باید بتوانیم از درک و اندیشه فرزندان و همسر و خانواده و مخاطبان و شاگردانمان محافظت کنیم، باید آرایش نظامی و دفاعی دشمن را در جنگ شناختی خوب بشناسیم و عملیات متناسب با آن را داشته باشیم.



 

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)


مجری سایت : شرکت سیگما